Ga naar inhoud

Desktop opstart met meerdere schijven


Abramelin

Aanbevolen berichten

Ik heb een PC gekocht die ik nog aan het leren ben. Experimenteren met Linux doe ik af en toe, maar ik houd die liefst op een aparte interne of esata. Idem voor de Linux bootloader. Bedoeling is dus dat ik voor Windows opstart van een schijf, en voor Linux van een andere schijf.

Echter, in het BIOS kan ik dit niet bepalen bij de bootorder.Daar kan ik wel cd, usb of netwerk selecteren. Voor intern is er enkel de "ingebouwde satacontroller". Ik heb geen idee hoe ik die kan "bewerken". Op mijn vorige pc was dat veel eenvoudiger. Daar werd de naam van de schijven getoond, en selecteerde ik de gewenste schijf.

Kent hier iemand een oplossong voor?

 

De pc is een HP

dc7900 convertible minitower

6 jaar oud en eigelijk een bedrijfscomputer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat staat er en die gebruik ik altijd. Op de vorige pc en op de laptop (bij die laatste kies ik dan voor een stick waarop ik een Linuxdistro plaats). De interne schijven kunnen niet worden geselecteerd. Enkel die "ingebouwde controller" kan ik daar selecteren. (voor deze pc is dat functietoets F9. Bios binnengaan is via F10.

Dat ken ik allemaal wel. Maar het is die ingebouwde satacontroller die kiest welke sataschijf hij aanspreekt. Daar zit ik dus op vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van welk merk zijn de harde schijven en ik denk uit je beicht te kunnen opmaken dat ze beide intern zijn.

 

Bootmenu is idd via F9 en daar worden de schijven dus niet in herkend, worden ze wel herkend in het tabblad MAIN van je BIOS?

Heb je al eens gekeken bij BOOTORDER in het BIOS of daar de schijven worden weergegegeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij apparaatconfig worden de schijven herkend. Maar bij opstartvolgorde (het is haast onleesbaar, foto snel genomen met de gsm. Slecht idee blijkbaar) Maar in die opstartvolgorde staat enkel de ingebouwde satacontroller. Niet de schijven die hij beheerd.

Het zwart scherm is de bootorder via F9. Daar staat op plaats 3 enkel "hard drive". Maar ik krijg nooit de individuele schijven. Het BIOS laat dit eenvoudig niet toe denk ik. En ik heb nog niet gevonden hoe het bios aan te passen om die keuze aan mij te geven.

post-29352-0-67571400-1429648153_thumb.j

post-29352-0-38174500-1429648154_thumb.j

post-29352-0-15262800-1429648155_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op beide afbeeldingen van je BIOS staat het tabblad Beveiliging Selecteer eens dit tabblad en kijk eens of je iets kunt vinden als Apparaatbeveiliging.

heb in de tussen tijd even een manual opgezocht en blijkbaar kan er een soort beveiliging op de SATA poorten ziiten die je in en uit kunt schakelen.

De manual vind je hier en meer info vind je op blz. 21 onderaan de pagina.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De apparaten staan allemaal beschikbaar. Seriele poort, usb, sata. Maakt niet uit. Alles staat beschikbaar. Ik had reeds alles naar standaard settings gezet via hard bios reset. Ik ga de rest van beveiliging nog verder bekijken en reageer nu via de laptop. Dat gaat vlotter werken denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.