Ga naar inhoud

Desktop opstart met meerdere schijven

Abramelin

Aanbevolen berichten

Helaas niet. Onder vaste schijf staat dus enkel

geintegreerde sata

Deze kan ik niet bewerken. En hij pakt voor opstarten denk ik inderdaad de eerste schijf die hij tegenkomt en opstartbaar is.

De eerste optie die je aanhaalt: Maar bootorder in het bios kan ik ook niet selecteren welke schijf hij moet nemen, en ik moet steeds het bios in wat nogal omslachtig is.

De 2de optie kan ik gebruiken, maar steeds die satastekkers wisselen lijkt me ook niet bepaald de ideale oplossing.

Wat ik wel kan, is op de eerste sata die hij ontmoet een schijf aansluiten via esata. Wanneer deze schijf niet ingeschakeld staat gaat hij van de interne schijf starten. Schakel ik de esata in gaat hij daarvan starten. Dat is haalbaar. Maar toch zou ik via F2 die bootorder willen onder de vorm van sata 0, sata 1, sata 2 etc. Met de truuk via de esata werkt het dus, dan moet ik enkel bij het omschakelen even toets F1 indrukken om de verandering van het systeem te bevestigen en laten herstarten. Maar ik blijf verder zoeken, eventueel zelfs naar een bewerkte BIOS die ik kan overzetten via een flash.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens geprobeerd de sataemulatie te veranderen van dhcp naar ide. ook geen verandering. Enkel mijn esata op sata0 plaatsen en in- of uitzetten van deze externe schijf stelt me op het ogenblik in staat zelf te bepalen welke schijf aangesproken word.

Dat heb ik net nogmaals getest, en ik vrees dat dit de enige oplossing zal zijn.

Bedankt voor deze tip alvast. Dit heeft me op de juiste denkpiste gezet.

Als je HD kiest via het BOOTMENU (F9) pakt die dan automatisch de HD die aan SATA poort 0 hangt, is dit niet te wijzigen in BOOTORDER in het BIOS?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een leuke tool als die voor jou werkt, namelijk Plop Boot Manager

De .iso kan je branden op een cd waarvan je wel kan opstarten en misschien kun je met deze tool wel kiezen uit je 2 harde schijven.

Ik weet niet of dit specifiek voor jou gaat werken, maar niet geschoten is altijd mis. Ik maak vaker in VMWare gebruik van deze tool om van een USB-stick te kunne starten.

aangepast door Dasle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Plopperdeplop.

Als die in vmware kan werken dan ook op een externe schijf en dergelijke. Dat ga ik even aan de tand voelen.

Eens uitzoeken hoe die werkt.

Wel heb ik ontdekt dan die intel management uitzetten ook het bios opstart een stuk sneller maakt. De helft van wat ik daar te zien krijg is wel nog Latijn voor mij. Of Chinees of zo.

Ik ga toch trachten die iso op een usb te zetten. Of direct op de esata. Met een goede iso lukt dat wel eens. Doe ik ook vaak met Linux iso. Vanaf stick of schijf start dat een stuk sneller dan vanaf cd/dvd. Ik ben eens benieuwd. Ik breng zeker nog verslag uit in dees topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.