Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Als ik met de verkenner in Windows 7 in een directory van de D:schijf sta, dan zijn er door mij geselecteerde opties boven in beeld. Het zijn merendeels foto's: naam, gewijzigd op, type, afmetingen, grootte, genomen op.

Bij het uploaden van foto's uit mijn camera komen die eerst terecht als RAW-bestanden elders. Dan zet ik ze om naar JPEG en verzamel ik ze tijdelijk in een directory. Die heet A1, maar verder onbelangrijk.

De namen van foto's zijn na omzetting van RAW naar JPEG bijv. IMG_3456.jpg, enz.

Naderhand bekijk ik ze, bewaar alleen de goede en komen ze na bewerking in Photoshop terecht in een definitieve directory.

Bij de directory A1 is het kenmerk 'naam' geselecteerd. De foto's krijgen dan eerst een echte naam. Het zijn veel insecten en de naam is dan bijv. Zwartewegmier147.jpg

Zodra ik de naam IMG-......... wijzig in Zwartewegmier verhuist de foto in de directory automatisch naar onderen, naar de foto's die beginnen met Z.

Dat is zeer onhandig, want ik wil hele reeksen wijzigen en steeds de voorgaande nog zien. Bij veel foto's is dat dan niet mogelijk zonder er naartoe te scrollen. Ik heb gezocht naar instellingen die invloed zouden kunnen hebben op dit automatisme van op alfabet zetten van de fotonamen, maar heb het niet gevonden.

Het vreemde is dat soms een tijdlang geen automatische alfabetische rangschikking plaatsvindt. Dat wil ik dus, maar het kan zo maar verdwijnen en weer heel vervelend optreden. Ik geen enkel idee wat er invloed op heeft.

Waar en/of hoe kan ik dat definitief beïnvloeden?

Geplaatst:

Als ik met de verkenner in Windows 7 in een directory van de D:schijf sta, dan zijn er door mij geselecteerde opties boven in beeld. Het zijn merendeels foto's: naam, gewijzigd op, type, afmetingen, grootte, genomen op.

Bij de directory A1 is het kenmerk 'naam' geselecteerd. De foto's krijgen dan eerst een echte naam.

Probeer eens of het helpt als je in de directory A1 ook het kenmerk genomen op zichtbaar maakt en dan de afbeeldingen (foto's) sorteert volgens genomen op in plaats van op naam.

De datum en uur waarop de foto genomen is, blijft in principe hetzelfde ook als je de naam veranderd.

Geplaatst:

Dat heb ik gedaan: sorteren op 'Genomen op'.

De verrassing was dat ik daarna weer op naam sorteerde en een gewijzigde file bleef staan op de oorspronkelijke plek.

Het is raadselachtig, nu werkt het dus weer goed voor mij, maar het is jammer dat er geen instellingen zijn waarmee je zelf het sorteren kunt regelen: wel of niet direct op alfabet. Ik wil zelf bepalen wanneer de alfabetische volgorde gewenst is.

Geplaatst:

Ja, dat zou ik wel willen. Dan bepaal je het zelf, maar de sortering geschiedt dikwijls automatisch na wijziging van een naam, dus zonder te klikken op de hoofding. Dat is mijn probleem. Ik wil de sortering doen als het mij schikt en dat is later pas.

Geplaatst:

Als je de map A1 opent en je sorteert op een andere kolom dan de naam, blijft die sortering geldig zolang de map open staat.

Nu kan je de naam veranderen zonder dat de sortering verandert.

Als je echter eigenschappen van het bestand aanpast die invloed hebben op de gekozen sortering, zal het bestand automatisch op zijn nieuwe plaats komen in de sortering.

Geplaatst:

De ene keer gaat het sorteren na naamswijziging automatisch; de andere keer blijft de gewijzigde naam op dezelfde plek staan (en dat wil ik). Ik kan het echter niet beïnvloeden en het is een verrassing wat er gebeurt.

Helaas begrijp ik er niets van.

Ik sorteer alleen maar op naam, want zo wil ik mijn fotobestanden zien. Na wijziging van de naam moeten ze blijven staan waar ze staan.

Dat moet alleen anders zijn als ik op het hoofdje 'naam' klik. Dan kies ik bewust om de volgorde te wijzigen. Zo werkt het echter helaas niet.

Geplaatst:

Sorteren op naam betekent gewoon de bestanden alfabetisch zetten.

Als je dan de naam van een bestand verandert, zal automatisch de alfabetische volgorde worden aangepast.

Soms wijzigt de nieuwe naam de alfabetische volgorde niet en dan blijft het bestand met de nieuwe naam op dezelfde plaats staan.

Zo werkt de sortering op naam en je kan hier zelf niets aan veranderen.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.