Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mensen,

Ik heb Windows 7 Home Premium SP1 en 3 Solid State drives.
Volgens Windows Computer Manager noemen ze Disk 0, Disk 1 en Disk 2.

Disk 0 heeft partitie E (433GB) en G (32GB) dewelke alleen data bevatten.
Disk 1 heeft partitie F (465GB) waar ook alleen data op staat.
Disk 2 heeft partitie C (223GB) met het OS en alle Program Files.

Er zijn 2 user accounts:
JCD heeft administrator rechten en de andere, MM is een Standard User zonder passwoord.

Nu hebben beide users toegang tot alle data op alle drives.
Ik zou de toegang van de Standard User willen beperken tot de partitie G.
Het maakt niet uit of dit voor deze user alleen is of ook voor alle toekomstige Standard Users.

Hoe kan ik dit doen?

Geplaatst: (aangepast)

Enkele vraagjes:

1. Heb je de standaard gebruiker van meet af aan als standaardgebruiker aangemaakt of eerst als gebruiker met admin rechten en nadien gewijzigd naar standaard gebruiker?
  2. Zijn de data van de gebruikers gescheiden van het systeem? Of staan ze nog steeds onder C:\ gebruikers?
aangepast door droske
Geplaatst:

jcd06

Welkom op ons forum, want sorry hoor, ik was je gisteren vergeten te verwelkomen. :blush:

Aan je probleemstelling kan normaal gezien perfect voldaan worden binnen Windows zelf.

Alvorens daar verder op in te gaan had ik graag een antwoord op mijn twee vraagjes. Indien je daarbij vragen hebt, trek maar aan de bel hoor.

Geplaatst:

Droske,

Bedankt voor het welkom en blij dat je een oplossing ziet binnen Windows.

Om terug te komen op je vragen.

Heb je de standaard gebruiker van meet af aan als standaardgebruiker aangemaakt of eerst als gebruiker met admin rechten en nadien gewijzigd naar standaard gebruiker?

Dat weet ik niet meer.
Ik heb er geen probleem mee om deze gebruiker te verwijderen en daarna terug aan te maken indien dit tot een oplossing kan leiden.

Zijn de data van de gebruikers gescheiden van het systeem? Of staan ze nog steeds onder C:\ gebruikers?

Er wordt geen gebruik gemaakt van de Libraries in Windows (My documents, My Videos, Downloads,...).
Alle data staat op de partities E, F en G gesorteerd volgens de fysieke gebruiker (we zijn met 3), waarbij de data van de standaardgebruiker MM op de partitie G staat.

Herken je de klassieke gezinssituatie? :)

Geplaatst:

Betreffende mijn tweede vraag denk ik dat er een misverstand is. Mijn vraag komt er eigenlijk op neer te weten of je de locatie van de persoonlijke gebruikersmappen binnen Windows verplaatst hebt.

Dat kun je zien als je naar de eigenschappen / locatie van een map zoals bv Mijn documenten gaat. Normaal gezien is die locatie C:\Users\"gebruikersnaam"\Documents.

Ikzelf heb de locatie van mijn data-mappen verplaatst naar een andere partitie. In mijn geval de E partitie.

Bij een RE muisklik op mijn map "Mijn documenten" -> Eigenschappen -> tabblad locatie zie je dan dit:

post-22140-0-16250800-1432043285_thumb.j

Ik heb in de afbeelding om privacy redenen natuurlijk mijn gebruikersnaam gewijzigd naar "gebruiker".

De locatie van AL mijn gebruikersmappen is naar de E partitie verplaatst. Je weet wel.. Bureaublad, Contactpersonen, Downloads, Favorieten, Koppelingen, enz

Dergelijke instellingen maken het beveiligen van data een stuk makkelijker. Zeker wanneer je voor iedere gebruiker een aparte data-partitie voorzien hebt. Je kunt dan immers de machtigingen voor een partitie beperken of uitbreiden naar eigen wens.

Lees hier maar eens:

Machtigingen 1

Machtigingen 2

Machtigingen 3

Machtigingen 4

Het gaat hier wel om een materie die enkel voor ervaren gebruikers weggelegd is. De kans op het maken van moeilijk te herstellen fouten is reëel. Maak dan ook zeker eerst een systeemherstelpunt aan. Of beter nog maak eerst images van je schijven en partities.

Geplaatst:

De locatie van de persoonlijke gebruikersmappen is niet veranderd.
Ze worden echter niet gebruikt.
Iedereen stockeert zijn gegevens in zelf aangemaakte mappen op de partitie die voor hem voorzien werd.

Dat de oplossing voor mijn probleem in de machtigingen te vinden zou zijn vermoedde ik al.
Ik heb jammer genoeg niet de nodige ervaring om hiermee aan de slag te gaan.
De informatie die ik kan lezen op de pagina's waar je naar verwijst gaat mijn petje te boven.
Ik zocht iemand die mij exact kan zeggen wat ik moet doen in mijn specifieks situatie of die bereid is om dit in mijn plaats te doen.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.