Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast fcbbrugge
Geplaatst:

Wil het beetje lukken nu?

Zo niet laat het weten,dan zoeken we verder.

mvg

• 3 weken later...
Gast fcbbrugge
Geplaatst: (aangepast)

Staat icoon van installeren er nog?

Als je erop klikt wil hij dan installeren of niet?Probeer dit eens.

Ben je in de mogelijkheid om die live cd op andere pc eens te testen???

mvg

aangepast door fcbbrugge
Geplaatst:

Hey Ronny,

U schreef in een eerdere post dit:

Ik heb het al aan de praat gekregen door eens kort op de powerknop te drukken en toen verscheen het wel.

Nu heb ik echter nog het probleem dat ik enkel het bureaublad zie met twee dingen op: "Voorbeeldbestanden" en "Ubuntu installeren".

Dus geen menu's ofzo om naar gparted te gaan.

Er zijn enkele mogelijkheden en de meest voor de hand liggende is dat ofwel de DVD slecht gebrand is of de download van het .ISO bestand van Ubuntu is corrupt of de beeldscherm resolutie moet veranderd worden.

- Aangezien u wel een (half) bureaublad ziet op uw scherm betekend al dat de grafische kaart goed werkt, u hoeft dan niet in "Nomodeset" te starten.

- Dat u geen volledig bureaublad ziet is andere koek, daarom de volgende vragen:

• heeft u het .ISO bestand gedownload van de Nederlandse Ubuntu website? http://www.ubuntu-nl.org/download
  • heeft u na het downloaden het .ISO bestand geverifieerd met de MD5 checksum? http://www.ubuntu-nl.org/node/139
  • heeft u het .ISO bestand van Ubuntu gebrand met ImgBurn brandsoftware op de laagst mogelijke brandsnelheid? Liefst x4 en max. x6 burnspeed.

- Als u op één van bovenstaande vragen twijfelt of een nee antwoord mag u de huidige DVD in de vuilnisbak gooien.

- Als u op alle vragen volmondig ja kunt zeggen kan u proberen de schermresolutie aan te passen.

• Start de Ubuntu live DVD op in "Ubuntu uitproberen".
  • Als u op het bureaublad bent aangekomen klikt u met de rechtermuisknop op een lege plaats in het bureaublad.
  • Een snelmenu komt tevoorschijn en klik met de linkermuisknop op "Change Destop Background".
  • Het venster "Appearance" word geopend
  • Helemaal bovenaan links klikt u met de linkermuisknop op het tabblad "All Settings".
  • Het configuratiescherm van Ubuntu krijgt u nu te zien (System Settings).
  • In het gedeelte "Hardware" klikt u met de linkermuisknop op "Displays".
  • Het venster "Displays" wordt geopend waarin u schermresolutie, het schalen van de tittelbalk enz. kan aanpassen.

Hopelijk bied dit een oplossing.

Graag een gedetailleerd antwoord a.u.b., antwoorden met "het werkt niet" is niet voldoende, wij kunnen niet raden welke stappen u heeft ondernomen en wat je bent tegengekomen onderweg. 

Veel succes.

Geplaatst:

Bedankt voor de moeite die u er in steekt! Ik kon eerst niet in de Bios doordat daar een passwoord opstond. Die heb ik dan gereset (door de passwordjumper te verplaatsen binnen in de computer). Toen zag ik in de bios settings vt-d en vt-x uitstonden. Ik heb die dan ingeschakeld. Kunt u me nog wat meer vertellen wat die insteliingen betekenen? Zou dit aan de grond van het probleem kunnen liggen?

Ik zal straks nogmaals proberen of het lukt op deze pc (na de bios settings veraderd te hebben) .

Als dat geen oplossing biedt bekijk ik de stappen die u nu recent geschreven heeft.

Mvg

Geplaatst:

Hey Ronny,

Ik heb u niet gevraagd de vt-x aan te zetten, alleen de vt-d.

Waarom vt-d? Dat is om een heel ingewikkelde technische uitleg vragen.

Om het eenvoudig uit te leggen:

- op uw moederbord staat een cpu (processor)

- er zijn tijdens de werking inkomende en uitgaande processen (I/O) zoals:

• inkomend: het gebruik van het cd-rom station
  • uitgaand: het gebruik van een monitor

- zo zijn er verschillende in en uitgaande processen die allemaal netjes en keurig berekend worden en uitgetekend zijn (mapping I/O).

- als een besturingssysteem (OS) is geïnstalleerd op een harde schijf gebeurd er ook een in en uitgaand verkeer in de processor en het moederbord

- alles is getekend en berekend door de processor (I/O mapping)

Wanneer nu een besturingssysteem moet draaien vanaf een ander medium bijvoorbeeld de cd-rom in plaats van de harde schijf kan het gebeuren dat de berekening niet meer klopt of onjuist is en het in en uitgaand verkeer (I/O mapping) verstoord wordt, zo kan er geen juiste toewijzing zijn van het geheugen.

Dan kan het gebeuren (zeer zelden) dat u een foutmelding krijgt zoals "failed to map dmar0"

Dit probleem kan opgelost worden door de vt-d aan te zetten op het moederbord die dan een soort van virtualisatie toelaat zodat het inkomend verkeer van de cd-rom wel kan berekend worden en de cpu dus niet de harde schijf moet benaderen maar de cd-rom.

Zo kan er een besturingssysteem (OS) draaien vanaf cd-rom en toch een goede I/O mapping gebeuren.

Het komt er op neer dat het geheugen correct moet kunnen werken en goed verdeeld wordt.

Daarom heb ik u gevraagd de vt-d in het Bios aan te zetten (niet de vt-x).

Als u de vt-d op enabled hebt gezet dient u wel een koude start te doen van de computer!

Dus enable de vt-d, zet de computer geheel uit en wacht 10 seconden en dan starten met de Ubuntu dvd erin.

Het echte uitleggen van vt-d is te technisch voor de gewone computer leek maar hier kan u misschien beter mee overweg: https://software.intel.com/en-us/blogs/2009/06/25/understanding-vt-d-intel-virtualization-technology-for-directed-io als u Engels kan lezen en begrijpen.

Bij vragen, vuur maar af, ik zal ze proberen zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.

Geplaatst:

Ik heb nog even tijd nodig om deze hoop info te verwerken... Maar de vragen zal je zo snel mogelijk mogen ontvangen :D

Nu heb ik (volgens jouw handleidingen) Linux mint op mn laptop geïnstalleerd. Ik heb bij de installatie voor de aangemaakte extend partitie gekozen zoals je zei. maar volgens mij is de bootloader veranderd naar Grub ipv MBR.

Ik heb dus een probleempje.... :mellow:

Geplaatst:

Ronny,

Ik heb je gezegd in bericht #2 dat je de grub in de tweede harde schijf moest zetten en niet in de eerste harde schijf.

Nu moet u de Windows 7 DVD gebruiken om een bootrepair te doen op de eerste harde schijf waar Windows op staat.

Daarna mag je de tweede harde schijf terug formatteren en opnieuw beginnen met de installatie van Linux Mint, zorg er dan wel voor dat u voor de opstartlader de tweede harde schijf kiest.

Wat heeft u er toe bewogen niet Ubuntu te installeren maar Linux Mint? Want het ging er eerst toch om dat u probeerde Ubuntu te installeren?

Enfin dat doet er niet toe, Linux Mint is gebaseerd op Linux Ubuntu en is gebruiksvriendelijker (lees gemakkelijker).

Geplaatst:

Ronny,

Meer en meer krijg ik het idee dat ik u wat laat rondlopen in een woestijn en dat u geen idee heeft van de stappen die u moet ondernemen om chronologisch te werk te gaan.

Als u meer begeleiding wil kunnen we eens afspreken om een 2 tot 3 uur online te zijn op het forum hier. 

Dan gaan we stap voor stap alles uitvoeren.

Aan u de keuze, vertel mij wanneer u het best past, ik zal mij vrijmaken.

Geplaatst:

Ten eerste gaat dit nu niet meer over de ubuntu op de desktop met 2 hardeschijven, maar op de laptop met één harde shijf. Ik heb alles volgens plan uitgevoerd, en Linux ook op de, eerder aangemaakt partitie, geïnstalleerd. Sorry voor de onduidelijkheid. Hoe kan ik hier het mbr herstellen?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.