Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast fcbbrugge
Geplaatst:

maar op de laptop met één harde shijf.

Ja Ronny voor je daar aan begon,had je ook beter eerst om uitleg gevraagd!

Zo ver ik het weet,is Mint naast Windows installeren simpel.

Normaal bij installeren krijg je de optie,Mint naast Windows installeren of Windows wissen!

Kies je voor Mint naast Windows,volg je gewoon wat Mint je voorsteld,is meestal goed!Zelf al meerdere keren gedaan.

Zou kunnen dat het nu misschien is veranderd?

Bij opstart van krijg je dan keuze menu Windows of Mint.

Wat betreft de MRB,laat dit over aan Hensyr.

Maar hou in elk geval je DVD van Windows bij de hand!

mvg

Geplaatst:

Beste Ronny,

Dan heb je geen probleem. Grub2 heeft de MBR vervangen.

Dit heb je met een normale standaard installatie van Linux naast Windows installeren.

Wil je echter dat MBR behouden blijft moet je voor de installatie "iets anders" kiezen.

Dan maak je zelf een tweede partitie op dezelfde harde schijf en een swappartitie.

Installeer je Linux Mint op de tweede partitie en de kies je voor de opstartlader dezelfde partitie maar niet de harde schijf.

voorbeeld:

harde schijf 500 GB

Windows partitie 300 Gb + 100 Mb gereserveerde ruimte voor MBR

Swap partitie 2 Gb

Linux partitie 190 Gb + opstartlader

Als iets niet duidelijk is geef ik meer uitleg

Geplaatst:

Neen dat klopt niet.

Als je dit had gedaan dan stond de Grub2 op dezelfde partitie van Linux Mint en zou de computer gewoon opstarten in Windows. 

En zou je met EasyBCD een doorgang moeten maken naar de Grub2

Aangezien de computer opstart in Grub2 staat de Grub2 op de Windows gereserveerde ruimte (de MBR).

Geplaatst:

Wat ik voorheen uitgevoerd heb: 2 nieuwe partities aangemaakt één primaire swmam van 2 Gib en één extend van 100 Gib waar onder één logische partitie is aangemaakt dus ook van 100 Gib. Nadat alles toegepast was, koos ik op het bureablad voor 'Linux mint installeren' Ik koos toen voor 'andere optie' dan heb ik taal enzo ingesteld en toen voor 'andere optie gekozen'.

Een andere vraag ik zou graag vanaf 0 beginnen. Hoe kan ik de volledige hardeschijf formatteren plus alle partities dus dat er géén partities meer zijn. Zou ik dan best eerst Linux installeren met eerder aangemaakte partities (Gparted) en dan Windows? Of best eerst windows, want zonder aangemaakt entry zal Windows de enige mogelijkheid zijn he?

Alvast bedankt voor de moeite!

Geplaatst: (aangepast)

Ronny man, u maakt er wat van.

Een andere vraag ik zou graag vanaf 0 beginnen. Hoe kan ik de volledige hardeschijf formatteren plus alle partities dus dat er géén partities meer zijn. Zou ik dan best eerst Linux installeren met eerder aangemaakte partities (Gparted) en dan Windows? Of best eerst windows, want zonder aangemaakt entry zal Windows de enige mogelijkheid zijn he?

Eerst partioneren, dan Windows installeren en daarna Linux.

Eerst vraagt u uitleg voor een installatie op een desktop met 2 harde schijven, ik geef u daar uitleg over.

Dan past u die uitleg toe zonder mijn weten op een laptop uit met 1 harde schijf, wat een totaal andere aanpak nodig heeft.

Lees goed deze uiteenzetting!

1) Desktop met 2 harde schijven.

• 1 harde schijf met Windows.
  • 1 harde schijf voor Linux.

Hier gebruikt u GParted om de tweede schijf te formatteren en er partities op te zetten.

• 1 harde schijf /def/sda met Windows (blijf je af).
  • 1 harde schijf /def/sdb voor Linux (gebruikt u GParted om te formatteren en partities op te zetten).

Dus schijf /def/sda laat u met rust en de schijf /def/sdb gebruikt u voor de installatie van Linux distributie Ubuntu, Mint of Zorin

• met GParted maakt u op schijf /def/sdb (in uw voorbeeld) twee partities aan
  • een primaire swap partitie van 2GB
  • van de resterende vrije ruime maakt u een primaire extended partitie
  • in de extended partitie maakt u een logische ext4 loggend partitie

Voorbeeld:

/def/sdb is een harde schijf van 500 GB

/def/sdb1 is een swap partite van 2GB

/def/sdb2 is een extended partitie van 498 GB

/def/sdb5 is een ext4 partitie van 498 GB

Het installeren van Linux op de tweede harde schijf 

• plaats de schijf in het cd-rom station
  • start de computer op
  • klik op uitproberen Linux
  • klik op het icoontje op het bureaublad om Linux te installeren
  • bij installatietype kiest u voor "iets anders"
  • daar ziet u de twee harde schijven
  • /def/sda met een primaire partitie /def/sda1 ntfs (waar Windows op is geïnstalleerd).
  • /def/sdb met de partities die je zojuist hebt aangemaakt

/def/sdb1 is een swap partite van 2GB

/def/sdb2 is een extended partitie van 498 GB

/def/sdb5 is een ext4 partitie van 498 GB

• klik op de partitie /def/sdb5 om die te selecteren
  • klik op de knop "Wijzigen" of "Change" en een nieuw venster wordt u getoond "Partitie bewerken".
  • wijzig de partitie grootte niet!
  • gebruik als "ext4 loggend bestandssysteem"
  • formatteren aanvinken
  • als aanhechtpunt kiest u voor "/" (een slash)
  • klik op ok
  • nu is de partitie /dev/sdb5 aangevinkt voor formatteren.
  • selecteer opnieuw deze partitie /dev/sdb5
  • onderaan het venster ziet u staan: "Apparaat voor opstartlader-installatie:"
  • daaronder klikt u op de zwarte pijl en selecteer u de /def/sdb schijf (dus niet de /def/sda schijf want dan zet u de Grub2 over de MBR en dat is niet de bedoeling) dit moet u dus goed onthouden voor EasyBCD later. 
  • vervolgens klikt u op de knop "Nu installeren" en klaar is kees.

Haal de DVD van Linux er uit en herstart de computer.

De computer zal nu in Windows opstarten omdat Grub2 nog niet zichtbaar is.

Met het programma EasyBCD maakt u nu een entry (toegang naar de Grub2)

• start EasyBCD
  • klik op de knop "Edit Boot Menu"
  • klik op de tab "Linux/BSD"
  • bij type kiest u voor "Grub2"
  • bij name schrijft u bijvoorbeeld: "Linux" of de distributie bijvoorbeeld: Linux Mint of Linux Ubuntu of iets anders zoals "Ronny Linux"
  • bij drive kiest u de schijf die u moest onthouden, dus de /dev/sdb schijf = drive1 (drive 0 is van windows)
  • klik op de knop "Add Entry" en klaar is kees

Start de computer op en u zal nu zien dat u kan kiezen tussen Windows en Linux

2) Laptop met 1 harde schijf en Windows erop geïnstalleerd.

Hier moet u helemaal anders te werk gaan, het is bij deze dus zeer belangrijk dat de Windows niet beschadigd wordt

Dus:

• Start de computer op in Windows en voer een schijfdefragmentatie uit als het een HDD is (niet bij SSD). ga naar start / bureau-accessoires /  systeemwerkset / schijfdefragmentatie
  • daarna verklein je de partitie waar Windows op staat: start / configuratiescherm / systeembeheer / computerbeheer / schijfbeheer
  • klik in de partitie van Windows (C:) met de rechter muisknop en selecteer in het snelmenu voor partitie verkleinen en wacht even tot een nieuw venster verschijnt

Voorbeeld:

Als de C: schijf ongeveer 500 Gb groot is ziet u bovenaan de grootte in mb bijvoorbeeld: 512000 mb

Daaronder kan u zien hoeveel mb u kan gebruiken om de schijf te verkleinen bijvoorbeeld 231476 mb (is ongeveer een 226 GB)

Voor Linux gaan we 100 GB vrijmaken (is 102400 mb) dat vul je dan in.

De totale grootte van de c: schijf zal dan 409600 mb groot zijn voor Windows = 400 GB

• klik vervolgens op de knop verkleinen
  • Hierna moet u een CHKDSK (scandisk) uitvoeren op de C: schijf om er zeker van te zijn dat Windows goed blijft functioneren
  • ga naar start / computer
  • selecteer de C: schijf met de rechtermuisknop en in het snelmenu kiest u voor "eigenschappen".
  • klik op de tab "extra" en klik op de knop "Nu controleren"
  • zet een vinkje bij "Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" en klik op de knop "starten".
  • u zal een melding krijgen dat de schijf in gebruik is momenteel en een voorstel om de CHKDSK uit te voeren bij een volgende computer opstart.
  • klik op de knop "Schijfcontrole plannen"
  • Herstart nu de computer om de CHKDSK uit te voeren (dat kan wat tijd in beslag nemen, maar u laat de computer verder met rust tot die doorgestart is.

Als alles goed verlopen is kan u nu GParted gebruiken om de vrijgemaakte partitie te formatteren en klaar te maken voor Linux Mint of een andere distro.

• Als GParted is opgestart ziet u helemaal bovenaan rechts de schijf /dev/sda (bijvoorbeeld 500 Gb)
  • U ziet twee partities
  1. /dev/sda 1 ntfs 400 GB (Windows)
  2. unallocated 100 GB
  • de partitie "unallocated" gaan we nu indelen met GParted
  • klik met de rechtermuisknop op de grijze zone (unallocated) en in het menu kiest u voor "nieuw" of "new".
  • hier maken we de swapparttie door de balk van rechts naar links te schuiven (klik op de rechtse zwarte pijl en sleep naar links).
  • in het vak "New size (MiB): vult u in 2048 (is 2Gb).
  • in het vak "Create as": kiest u voor "Primary Partition".
  • in het vak "File system": kiest u voor "Linux-Swap".
  • klik op de knop "Add" (toevoegen).
  • klik op de knop (rond bolletje met vinkje erin, bovenaan in de menubalk) om alle operaties uit te voeren.
  • nu ziet u de volgende partities:
  2. /dev/sda 2 Linux Swap 2 GB
  3. unallocated 100.35 GB

Aangezien we maar 1 Linux distro gaan installeren heb we uiteindelijk nog 1 partitie nodig.

Als je meer Linux distro's wil installeren heb je meerdere partities nodig en moet je kiezen voor Logische partities omdat je maar max. 4 primaire partities kan maken.

Dus doen we het volgende:

• klik met de rechtermuisknop op de grijze unallocated ruimte en kies voor "New".
  • laat de resterende ruimte onaangeroerd = 100.352 MiB, dus new size is 100.352 MiB
  • bij create as kies je voor "primaire partitie".
  • Bij file system kies je voor "ext4"
  • klik op de knop "Add"
  • klik op de knop (rond bolletje met vinkje erin, bovenaan in de menubalk) om alle operaties uit te voeren.
  • nu ziet u de volgende partities:
  2. /dev/sda 2 Linux Swap 2 GB
  3. /dev/sda 3 ext4 100.35 GB

Nu kan u beginnen met de installatie van Linux Mint, steek de DVD van Linux Mint in de cd-rom en kies voor de live omgeving.

U krijgt het bureaublad te zien en klik op het icoontje Linux Mint Installeren

• bij installatietype kiest u voor "iets anders".
  • daar ziet u de schijf /dev/sda met 3 partities
  1. /dev/sda 1 ntfs
  2. /dev/sda 2 swap
  3. /dev/sda 3 ext4
  • selecteer de partitie /dev/sda 3 ext4 en klik op de knop "wijzigen" of "change" (naargelang de taal die u hebt gekozen).
  • het venster "partitie bewerken" wordt geopend
  • de partitie grootte laat u ongewijzigd!
  • bij gebruiken als kiest u voor "Ext4 loggend bestandssysteem"
  • bij partitie formateren zet u een vinkje (dus ja)
  • bij aanhechtpunt kiest u voor systeempartitie: / (dus een slash: / )
  • klik op de knop "OK".

En nu komt het allerbelangrijkste als u de MBR niet wil laten vervangen door Grub2.

• bij "Apparaat voor opstartlader-installatie" kiest u voor de /dev/sda 3 partitie en niet voor /dev/sda 500 GB (onthouden partitie 3)!
  • vervolgens klik u op de knop "installeren"
  • herstart de computer na installatie

Als u alles correct hebt uitgevoerd start de laptop gewoon op in Windows en niet in Grub2

Met het programma EasyBCD kan u nu een entry maken naar Linux Mint

• start EasyBCD
  • klik op de knop "Edit Boot Menu"
  • klik op de tab "Linux/BSD"
  • bij type kiest u voor "Grub2"
  • bij name schrijft u bijvoorbeeld: "Linux" of de distributie bijvoorbeeld: Linux Mint of Linux Ubuntu of iets anders zoals "Ronny Linux"
  • bij drive kiest u de schijf die u moest onthouden, dus de /dev/sda 3 is dus drive 0 partitie 3
  • en klik op de knop "Add Entry" en je bent klaar.

Als u nu de laptop opstart zal u kunnen kiezen tussen Windows MBR en Linux Grub2 

Ik hoop dat deze uitleg wat verheldering bied.

Bij vragen shoot

aangepast door Hensyr
Geplaatst:

Heel erg bedankt. Ik wil mij excuseren voor de vorige bericht dat ik voorliep op uw uitleg. In deze handleiding is vast zeer veel werk gekropen!! Ik waardeer het echt. Ik zal alles nauwgezet volgen en breng u een duidelijk aantwoord.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.