Ga naar inhoud

Hardware upgraden of niet?

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb al enige tijd mijn PC ( 4 jaar geloof ik ) en vroeg me af of het slim is om nog een keertje wat hardware up te graden of over een jaartje een nieuwe kopen?

Ik  vraag dit omdat ik de laatste games zoals Far Cry 4 en Dying Light niet meer op de hoogste graphics kan spelen. (laat staan Fallout 4)

Komt ie:

GPU = GTX 680

RAM = 8 GB

CPU = Intel I7 930

Windows = 8.1 Pro

HD = 1 TB

Moederbord = ASUSTeK P6T SE

Ik denk zelf dat mijn CPU de bottleneck is, kan deze ook een klein beetje overclocken.

Ik hoor graag van jullie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Octaaf.

Door de toevoeging van een SSD waarom je Windows installeert, zal je 'disk' performantie aanzienlijk toenemen.

Echter daardoor zullen je games niet sneller draaien.  Deze gebruiken bijna uitsluitend de grafische kaart.  Als je je GTX680 wil upgraden, kan je eens kijken naar de NVidia GTX970 of de ATI R9-280X.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

bedankt voor je reactie.

Denk je dat mijn videokaart echt de bottleneck is? aangezien deze als laatst is geupgrade en ook behoorlijk prijzig was.

Is mijn processor niet aan vervanging toe?

De gtx 970 is inderdaad een mooi kaartje en heeft veel betere benchmarks. Denk je dat mijn game ervaring hierdoor veel beter wordt met mijn huidige processor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp me niet verkeerd.  De GTX680 is nog steeds een erg goede kaart.  Maar games zoals Far Cry 4 gebruiken het meeste van hun resources uit de grafische kaart en niet de processor.

Ter vergelijking, ik draai Far Cry 4 op max settings met een oude AMD Phenom II 965 (3,4Ghz) met een Radeon R9-280X.

Welke framerate haal je met je huidige setup ?  Heb je de laatste NVidia drivers voor je kaart geinstalleerd ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is inderdaad ook niet echt een high end processor, maar wel fijn dat je hem op max settings kan spelen.

Mijn driver was inderdaad niet helemaal up to date. Heb dat ook even gedaan.

Ik heb hem nu op ultra staan en dan haal ik ongeveer 40-50 FPS, maar soms dropt hij naar 30-38 FPS als het intens wordt.

En soms ineens uit het niets als er niks speciaals aan de hand is gaat hij naar 10-11 fps, maar dat is maar voor een seconden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met jouw systeem 40-50 fps op ultra is best normaal denk ik dan.

Het blijft een wilde gok, maar de tijdelijke framedrop kan misschien te wijten zijn aan een tekort aan videogeheugen, waardoor de GPU een seconde z'n buffer leegdumpt.

In dat geval loop je tegen de 2GB geheugengrens aan van je GTX680.

Het kan ook zijn dat het dat niet is, en een bug in het spel zelf ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoeveel FPS heb jij op ultra settings dan?

And zet ik hem iets lager zodat ik altijd 60 fps heb, gameplay gaat toch boven Visuals vind ik.

Dat zou inderdaad kunnen, bedankt weer wat wijzer geworden.

Denk je dat mijn PC Fallout 4 ook aan zou kunnen, moeilijk te zeggen natuurlijk. Mocht dit niet het geval zijn dan is het toch weer mijn GPU die aan vervanging toe is? Of kan ik de GTX 680 overclockinen?

Nog ff een heel andere vraag:

De Geforce videokaarten worden gemaakt door Nvidia, hoe zit het dan met de Gigabyte, Asus, MSI uitvoeringen? (gtx 680 Gigabyte heb ik) Die zorgen gewoon voor de koeling en OC enzo of hoe moet ik dat zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit zelf ook rond de 50 fps op Ultra.  Daarom zet ik hem ook op High, om wat vlotter te spelen.

Over Fallout 4 zijn nog geen mimimum/recommended requirements bekend.  Hopelijk weten we volgende week meer na de voorstelling op E3 :-)

Nvidia maakt de grafische chipsets (GTX970 / GTX980 enz..).  Hetzelfde geld voor AMD die de Radeon chips produceert (R9-280 / R9-290X , enz)  

Deze chips worden gebruikt op de grafische kaarten van de verschillende merken Gigabyte, MSI, XFX, enz...

Deze merken zorgen voor de koeling, eventuele OC, de aansluitingspoorten, en nog een aantal kleinere zaken.

Cheers !

aangepast door Dasle
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.