Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oeps... Niet gewend om het vanuit het oogpunt van een programmeur te bekijken. Wel interessant. Het is eigenlijk geen probleem als er in het groepsoverzicht spelling zou staan dat een leerling dyscalculie heeft. Voor 90% van de protectieve en belemmerende factoren geldt dat ze wel overeen komen én van toepassing zijn. Het voordeel van niet vier keer (bijna) hetzelfde invullen weegt zeker op tegen het 'nadeel' dat er bij een enkele leerling iets overbodigs staat voor de leerkrachten (die over het algemeen nog veel minder computervaardig zijn dan ik).

 

 

De groepsoverzichten van elk vak hebben steeds precies dezelfde kolomnamen. Alleen bij spelling komt in de kolom Doel het doel voor spelling en bij rekenen komt in deze kolom het doel voor rekenen.

 

Evaluatie vorig plan (Anders) Doel behaald (A) Voornaam (Zelfde) Groep (A) Protectieve factoren (Z) Belemmerende factoren (Z) Citoscores (A) Methodetoetsen (A, voor spelling zijn er bijvoorbeeld ook 10 toetsen en voor rekenen bijvoorbeeld 6), Doelen (A) Uitval op categorieën (A) Wat is nodig (A)

 

Als de kolommen Voornaam, Protectieve- en Belemmerende factoren in elk groepsoverzicht hetzelfde zouden zijn / in één keer voor elk overzicht bijgewerkt konden worden, zou dit dus heel mooi zijn...

 

Hoeveel tijd ervoor is... 23 juni geef ik een presentatie waarbij ik de resultaten van mijn onderzoek en het ontwerp presenteer op mijn praktijkschool. Dit is verplicht, want twee dagen later lever ik mijn afstudeeronderzoek in. 23 juni is dus de datum dat het nog meetelt voor mijn beoordeling.

 

Maar dat is niet het enige dat telt, ik hoop ook echt mijn praktijkschool te voorzien van iets wat ze heel erg gaat helpen en de werkdruk voor het team vermindert. Dan is er eigenlijk geen tijdslimiet, al zou het voor de implementatie het mooiste zijn als ze hier voor het einde van dit schooljaar een start mee kunnen maken. Dat zou half juli zijn, maar als het lukt om dit zo te ontwerpen, zijn ze er op elk moment mee geholpen.

 

In het groepsplan staan veel minder gegevens en het is ook veel minder werk om dit bij te werken voor de leerkracht. Het bestaat maar uit drie rijen, voor elke groep leerlingen één. Ik heb als voorbeeld een oud groepsplan bijgevoegd, waarin alle namen zijn veranderd.

 

Belangrijk is bij de evaluatie waarbij de leerkracht van elke leerling die het doel niet heeft behaald moet omschrijven waarom hij denkt dat dit niet is gelukt en hoe hij ervoor gaat zorgen dat dit volgend blok wel lukt.

 

Ik hoop tot spreeks...

 

 

Anoniem groepsplan.doc

Geplaatst:

Naw leerling, 4 vakken, leerfactoren alle leerlingen en (misschien icm) groepsplan alle leerlingen lijken de constructen te zijn.  

Zal proberen concept te maken..al doende loop je ook tegen de beperkingen aan. Als je 30 leerlingen hebt is een tabel bijv. wel wat lang voor een overzicht...Het is wat kort dag...als ik dit weekeinde tijd heb ga ik er wel even voor zitten. 

 

Dat je dit zelf voor elkaar krijgt gaat krijgen, wordt hem voor de 23ste niet lukken ben ik bang. Access lijkt misschien nog simpel, maar onder motorkap als relationele database (en dat heb jij nodig) is dat een flinke leercurve. Ik heb het me jaren geleden zelf aangeleerd, maar heb het gevoel dat ik nog niks weet.

 

Je zou kunnen overwegen het ook nog op een ander site te posten. Komt het van twee kanten.

 

Groet.  

Geplaatst:

Dag Ilona, 

 

ik ben ondertussen door mijn knie gegaan (fiks probleem) en kwam hier dus even niet aan toe. Ben net al wel begonnen en je kunt het proces volgen en aanvullen als je wilt op  https://www.dropbox.com/s/h5le49ywjtd9vql/bao_leerlingen.accdb?dl=0

 

Dit zinnetje puzzelt me want om welke cito uitslagen gaat het precies (welke getallen dus) voor die differentiatie ?

En is het daarom makkelijker de leerlingen in te delen naar citoscore (groep 1: A-score, groep 2: B- en C-score, groep 3: D- en E-score) en dan eventueel sommige leerlingen handmatig over te plaatsen.

 

Groet. 

Geplaatst:

Zeker nog online! Maar check niet altijd m'n mail. Zal ik vaker doen. Leuk dat ik het op internet kan volgen.

Het automatisch indelen in groepen voor het groepsplan zou handig zijn, maar is niet per se een vereiste. Dit zou zijn naar aanleiding van de laatste citoscore. Dus in drie rijen komen er drie groephroep n groep 1 alle leerlingen die een a scoren onder elkaar te staan. In rij 2 alle leerlingen die een b of c scoorden op de laatste citotoets, enz. Net zoals in het groepsplan in word dat ik meegestuurd heb.

Sterkte met de knie...

Geplaatst: (aangepast)

Misschien zou je de huidige versie eens willen bekijken (je hebt de link). 

 

Dringend verzoek: beperk je tekst. Het is soms zoveel dat ik niet goed weet ik precies op kan reageren. Deze applicatie is bedoeld per leerkracht, niet op een netwerk voor alle leerkrachten. Dat vraagt beheer en een aparte configuratie.   

 

Stavaze:

- leerlingen hebben scores op 4 vakken in een bepaalde periode (dat zijn dus 5 tabellen: leerlingen en vier vakken, records per periode selectie op de laatste). Vakken (gekoppeld aan de tabellen) zijn subformulieren van het leerlingsformulier (gekoppeld aan de tabel) met een referentiële relatie.   

- leerlingen hebben leerfactoren en die wil je graag maar 1 keer invoeren. Er kunnen extra factoren nodig zijn per vak (moet dus in de tabel leerlingen en in de tabel van de vakken). Doorlopend formulier van het formulier leerlingen met de leerfactoren. Twee velden leerfactoren zijn ook toegevoegd bij alle vakken. 

 

Alle keuzelijsten zijn in te vullen (klik op het driehoekje en je krijgt een lijstje wat je in kunt vullen, je kunt ze ook doorgeven dan doe ik dat voor je maar het is handig als e dat zelf kan uiteraard)

----

Ik heb nu een probleem bij het groepsoverzicht, krijg daar de namen niet bij omdat dat een gekoppeld formulier is. Heb ik eerder ook niet op weten te lossen. Je document groepsplan is onbegrijpelijk voor mij als buitenstaander.   

 

ps je start de applicatie met 'Navigatieformulier'. Dat kan later geautomatiseerd. 

aangepast door Peter101
Geplaatst: (aangepast)

ps In het groepsoverzicht heb ik wel de nummers van de leerlingen (24, 25...enz), die worden in tabel koppelingen meegenomen. Maar daar heb je dus niets aan...ben benieuwd als ik op kan lossen (ben maar een amateur). Zo niet dan zit daar een blokkade om verder te komen.  

 

Mocht het niets zijn..helemaal niet wat je verwacht, laat dat maar even weten. Dit is wat er ongeveer wat ik ermee kan in wat jullie vragen. Dan is het zaak een proffesional te gaan zoeken. Ik denk echter niet dat het veel efficiënter kan. 

aangepast door Peter101
Geplaatst:

Wauw... Dit lijkt al heel erg op hoe ik het in gedachten had! Het is prima dat elke docent dit zelf opent. Fijn juist.

De keuzelijsten zijn super op deze manier. Je kan een item kan kiezen uit de lijst, maar ook zelf iets kan invullen in het vak. Ik snap hoe ik ze bij moet werken. Hier ben ik zo blij mee!

 

Er zijn een paar dingen die ik niet begrijp, of me afvraag of dit anders kan:

  1. De laatste Cito-score kleurt in het groepsoverzicht nu groen, maar alleen als ik erop sta. Kan dit altijd gekleurd zijn (A in geel, B en C in rood en D en E in groen)?
  2. Het zou fijn zijn als er ook een keuzelijst kwam voor: doelen in vsc en een kolom met 'uitval op categorie'. Zou ik dit zelf kunnen invoegen (ik heb geen idee hoe ingewikkeld dit is..)
  3. Ik snap niet goed hoe de verschillende periodes gebruikt kunnen worden. Het is inderdaad heel handig als er kan worden teruggekeken naar de vorige periode, maar ik begrijp nu niet zo goed hoe dat werkt.
  4. Voor het maken van de indeling het groepsplan maakt de leerkracht gebruik van de laatste Cito-score. Dit zou misschien deels automatisch kunnen. Als het groepsplan een verder lege tabel kan zijn met rij 1: alle leerlingen met een A-score, rij 2: alle leerlingen met een B- of C-score en in rij 3: alle leerlingen met een D- of E-score, zou dat de leerkrachten veel tijd besparen. Die moeten nu met de hand uit het overzicht worden gehaald. De rest van het plan is invulwerk per groep in de kolommen ernaast, dus dat maakt niet zoveel uit.

Voorbeeld kolom 1:

 

Rij 1:

Piet 101A

Andre 95A

Sjon 93A

 

Rij 2:

Niek 90B

Roos 89B

Anton 80C

 

Rij 3:

Dirkje 70D

Marie 60E

Irma 58E

 

Nogmaals super dat u mij wilt helpen hierbij!

Geplaatst:

Maar goed dat ik thuis zit...anders kost het misschien toch wat (te) veel tijd. 

 

1. Kunnen die scores ook in twee velden ingevuld worden (veld voor het getal en een veld voor een letter) ?

2. no probs

3. zie schermafruk:  https://www.dropbox.com/s/ashb7w1dco9xqha/Schermafdruk%202015-06-17%2012.08.47.png?dl=0

 

1  periode is 1 record (oftewel een rij in de tabel). Ieder veld heeft een filter mogelijkheid. Je kan dus alle records (dat zijn er vier als je vier periodes invult) van alle leerlingen filteren op een bepaalde periode of alfanumerieke ordenen.  

 

Groet. 

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.