Ga naar inhoud

Computer loopt vast

Jive1

Aanbevolen berichten

Hey!

Goeie morgen.

Ik wou vanmorgen mijn PC starten, en ik stelde vast dat die vastloopt nadat ergens een van de eerste programma's gestart moet zijn...

Gisterenavond had ik mijn pc gewoon afgezet, zoals altijd. Ik heb gisteren ook geen nieuw programma of zo ingeladen, geen speciale zaken gedaan gisteren...

Er staat nu namelijk, na de statrknop ingedrukt te hebben, op mijn scherm, en dat blijft daar staan, de pc gaat niet verder....

"Adaptec AHA-2940 BIOS v1.23

© 1996 Adaptec, Inc. All Rights Reserved."

Ik heb alle mogelijke adviezen die ik op internet vond om een niet-startende pc weer aan de praat te krijgen, maar ik geraak niet verder.

Dus: de pc start en loopt niet verder dan wat ik hier boven zei. Ik geb wel 20-30 maal opnieuw proberen te statrten. Ook de Del-toets, of F8 of F10 of geen enkele F-toets reageert, ik kan dus mijn Bios niet bereiken.

...
Opmerkelijk is dat toen ik de pc de eerste maal aanschakelde vanmorgen , hij aanvankelijk wel verder gegaan is zelfs totdat mijn Win7-vlaggetje bij het "Windows wordt gestart" verscheen, maar dat is blijven staan, minutenlang, eerst is hij dus tot daar geraakt en dan vastgelopen.

Ik heb dan even gereset, om opnieuw te starten, maar vanaf dan verliep het steeds zoals hierboven gezegd, tot aan dat AHA-bericht, en het is nooit meer verder geraakt....

Wat kan er fout zijn gelopen en dat ik zelf zou kunnen herstellen?

Groeten

Jive1 - Belgium

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat informatie.....

Ctrl-Alt-Del werkt om af te zetten, maar bij herstart komt weer die AHA-... tekst daar staan.

Stroomkabel uittrekken en herhaalde malen op de startknop drukken om reststroom uit te schakelen helpt evenmin.

Opstarten met een installatiedisc lukt niet.

Na het proberen op te starten, brandt het blauw lichtje achter de startknop, en dat blijft dan wel branden, en het lampje van de harddisk gaat wat pinken totdat dat AHA-bericht er is, en dan gaat het harddisklichtje uit, maar pinkt nog heel even éénmaal terwijl ik ergens een klikje hoor, en dat doet me denken ( maar ik weet niet of dat juist is ) aan het stilvallen van de harddisk....

Groeten

Jive1 - Belgium

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jive,

Heb je de mogelijkheid om eens een ander toetsenbord en muis te proberen, mocht dat niet helpen start dan eens op met enkel essentiële hardware.

Je mag ander HD's afkoppelen enkel die met je OS laat je aangesloten, ook dvd-station, diskette stations, externe HD's en cardreaders kun je best loskoppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Goeie morgen!

Ik heb alle hardware die ik kon afkoppelen inderdaad even afgekoppeld, de harde schijf niet, want dat is de C-disk, en er zit maar één harde schijf op die pc. Maar dat had allemaal geen effect. Tenminste, alles bleef zoals gisteren....

Een vraagje...

Wat gebeurt er eigenlijk als bij die opstart toch dat AHA-bericht nog verschijnt, want als ik het juist voor heb zit dat op de C-schijf als onderdeel van dat Adaptec-programma dat daar op staat.

Verder...

Het betreft een wat oudere pc van HP, waar nog een onder andere ook nog stukje opstartprocedure van HP op staat, want, en dat was ik gisteren vergeten te vermelden, dat krijg ik eerst nog te zien, dat blauwe scherm met HP "Invent" waar o.a. instructies te zien zijn over hoe men in de BIOS kan komen, en/of in Setup, maar geen van die acties die daar aangegeven worden werkt....

Nu meen ik te weten dat dat van HP ook op de C-schijf  staat, of vergis ik me?

Als dat allemaal gebeurt, dan betekent dat toch dat mijn C-schijf "kan" aangesproken worden, om die Adaptec en HP gegevens te tonen ... Maar daarna valt de C-schijf buiten gebruik, als ik het zo mag stellen.....Of vergis ik me in dat alles?

Zouden we hier dan toch niet met een softwareprobleem te maken hebben, of is het een mechanisch probleem?

Groeten

Jive1 - Belgium

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zit er allemaal aangesloten op deze Adaptec scsi controller? Want deze gaat dacht ik pas door zijn BIOS heen als de apparaten geïnitialiseerd zijn.

Dus mocht een apparaat stuk zijn of er geen zijn aangesloten blijft je hier tegenaan hikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Goeie morgen.

Aan die SCSI-controller hangt alleen een wat oudere Agfa Focus Color scanner, en die hangt daar al wel 10 jaar aan.

OK, aanvankelijk was dat nog met vorige Windows-versies ( geloof dat die eerst gewerkt heeft met Win98, en daarna met XP ), maar nu bij Windows7 heeft die al gewerkt, maar sinds enkele dagen dus plots niet meer.

Daar was niets aan veranderd, buiten dat ik inderdaad enkele weken geleden gemerkt had dat die scanner een fout vertoonde, die volgens mijn systeem op die pc een "hardware"-fout genoemd werd. Maar verder had ik er niets anders aan gemerkt ( ik was wel van plan die zgn. hardwarefout op te lossen, maar omwille van andere bezigheden had ik dat nog niet gedaan....

Groeten

Jive1 - Belgium

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet zo uit het hoofd niet gelijk hoe je BIOS er ongeveer uitziet, maar deze scsi adapter zou je wel via een BIOS menu moeten kunnen uitschakelen.

Staat er bij het verschijnen van die Adaptec melding geen toetsen combo vermeld om het BIOS of een menu te openen, of misschien kan dit gewoon via de reguliere BIOS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Wel, bij het opstarten van de betreffende PC staan er op het allereerste scherm, dat dus nog van HP afkomstig is, staan  op:

- v3.08 ( helemaal links, en ik vermoed dat het de versie van de oorspronkelijke HP-software is  )

- Esc = Boot Menu

- F1 = Setup

- F10 = System Recovery

Alleen als ik op F1 duw, krijg ik: "Entering Setup".... Maar na enkele seconden verschijnt weer dat Adaptec-bericht.

Ik heb ook al met Del geprobeerd, en met F8, maar daar reageert ook niets op.

.....

Verder heb ik mijn scanner eens proberen aanzetten.

Dat deed ik, zoals vroeger altijd, toen alles nog goed werkte, eerst mijn PC aanzetten,  en als de PC aangeslagen was, maar voordat Windows start, en voordat  dat Adaptec-bericht verscheen, dan schakelde ik mijn scanner aan, en  toen die contact kreeg met de pc, t.t.z. als mijn pc een soort DOS-zwart scherm gaf met blinkende cursor, pas dan kwam het Adaptec-bericht, en onder dat adaptec bericht verscheen dan een teken, precies een Chinees teken,, en dan was dat het teken dat ik vertrokken was, en de scanner werkte..

Ook deze procedure kan ik dus nu niet uitvoeren, want de computer blokkeert als dat Adaptec-bericht er op staat....

Froeten

Jive1 - Belgium

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.