Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

mooi zo dan kunnen we beginnen met een beetje schijfruimte af te nemen van de D:/ data schijf.

Ik zal hier zo dadelijk een tekst zetten hoe u dit kan doen, geef me wat tijd om het te schrijven

Geplaatst:

start de computer op en doe een schijfdefragmentatie van de D:/ schijf zodat alle data op die schijf netjes staan en we er zeker van zijn dat er op het einde van de schijf geen bestanden meer staan.

• Ga naar Start / Computer.
  • Klik op de (D:) schijf met de rechtermuisknop en selecteer eigenschappen in het snelmenu.
  • Ga naar het tweede tabblad "Extra" en klik op de knop "Nu defragmenteren".
  • Ik weet niet of dit in Vista ook zo is maar in Windows 7 krijg ik dan een venster te zien "Schijfdefragmentatie".
  • Klik op de Data (D:) schijf en klik op de knop "Schijf defragmenteren" ook al is het niet nodig, toch doen!

Hierna gaan we een stukje schijfruimte afsnoepen van de Data (D:) schijf.

Die schijf is nu 343 GB groot en daarvan halen we 100 GB, dan blijft er nog 243 GB over voor uw afbeeldingen, foto's, video's, documenten enz... voor Windows.

100 GB = 102400 MB

• Ga naar Start / Configuratiescherm / Systeembeheer / Computerbeheer / Schijfbeheer.
  • Klik met de rechtermuisknop op de Data (D:) partitie en in het snelmenu kiest u voor "Volume verkleinen...".
  • Een nieuw venster wordt geopend genaamd D: verkleinen
  • Geef in het invulveld "Geef op met hoeveel MB de partitie moet worden verkleind:": 102400.
  • Klik vervolgens op de knop "Verkleinen".

Als dit klaar is zal u zien dat u nu 3 partities hebt in plaats van 2

De Data (D:) partitie gaan we nu controleren op fouten

• Klik met de rechtermuisknop op de tweede partitie (Data D: partitie) en in het snelmenu klik u op "Eigenschappen".
  • Klik op het tweede tabblad "Extra" en in het vak "Foutcontrole" klikt u op de knop "Nu controleren".
  • Als u de melding krijgt dat de schijf in gebruik is klikt u op de knop "Ontkoppeling forceren", het controleren zal dan automatisch starten.
  • Na de foutcontrole krijgt u een bericht te zien "Uw apparaat of schijf is gecontroleerd" en daaronder de melding "Er zijn geen problemen op het apparaat of de schijf gevonden".
  • Als dit bij u ook zo is dan zijn we goed bezig, krijgt u een andere melding gelieve het hier dan te melden.

Nu is uw schijf klaar om te bewerken met GParted maar geef me eerst een afbeelding van schijfbeheer, dan gaan we verder.

Geplaatst:

• Ga naar het tweede tabblad "Extra" en klik op de knop "Nu defragmenteren".
  • Ik weet niet of dit in Vista ook zo is maar in Windows 7 krijg ik dan een venster te zien "Schijfdefragmentatie".
  • Klik op de Data (D:) schijf en klik op de knop "Schijf defragmenteren" ook al is het niet nodig, toch doen!

Zijn dit allemaal verschillende commando's of is die 'nu defragmenteren' voldoende? Want 'schijf defragmenteren' vind ik nergens?

Geplaatst: (aangepast)

Bij het opnieuw opstarten heb ik idd de schijfcontrole zien gebeuren, maar dit heb ik wel niet zien verschijnen:

• Na de foutcontrole krijgt u een bericht te zien "Uw apparaat of schijf is gecontroleerd" en daaronder de melding "Er zijn geen problemen op het apparaat of de schijf gevonden".
  • Als dit bij u ook zo is dan zijn we goed bezig, krijgt u een andere melding gelieve het hier dan te melden.

post-6890-0-23840100-1439415803_thumb.jp

aangepast door ward01
Geplaatst: (aangepast)

Beste Ward01,

maar dit heb ik wel niet zien verschijnen:

Inderdaad dat klopt.

Momenteel heb ik geen Vista om dit vooraf uit te testen en ga ik er vanuit dat de werkwijze strookt met Windows 7, helaas niets is minder waar en is de werkwijze toch anders in Windows Vista.

Als u zeker wilt zijn ga dan eens kijken onder Windows Vista op uw Data (D:) schijf of uw foto's en documenten er nog zijn.

Als diegene die uw nieuwe schijf heeft geïnstalleerd zijn werk goed heeft gedaan staan in de Data (D:) schijf uw documenten, afbeeldingen, video's, muziek enz... daar op.

Na overleg met een Windows expert (Kweezie Wabbit) kan u een log plaatsen van die controle op de Data (D:) schijf, volg daarvoor deze instructies:

Ga naar start, typ eventvwr.msc in het zoekvak en druk op Enter.
Dubbelklik op windows logboeken.
Dubbelklik op het logboek voor toepassingen.
In de rechterkolom bij acties klik je op huidig logboek filteren.
Bij geregistreerd selecteer je de afgelopen 24 uur.
In het vakje waar staat <alle gebeurtenis id> typ je 1001
Dubbelklik op de lijn waar wininit in de kolom Bron staat.
Je krijgt nu de details te zien. Klik op de knop kopieren en plak dan het resultaat in een volgend bericht

Maar ik kan u melden dat u prachtig werk levert, u meld tenminste wat u ziet en ook wat u niet ziet!

In ieder geval bent u klaar, u heeft een partitie gemaakt van 100 GB proficiat!

Heeft u ondertussen de DVD van Zorin OS 9 Core 64-bit al klaar gemaakt?

Want hierna gaan we de partitie bewerken met GParted

aangepast door Hensyr
Geplaatst:

Nadat ik op die 1001 klik, kan ik niet terug naar dat ander venster. Is het de bedoeling dat ik dan OK klik in het scherm dat hieronder staat? (heb het ondertussen gedaan)

post-6890-0-85742200-1439586583_thumb.jp

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.