Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Beste Ward01,

Eerst een klein beetje uitleg.

U hebt nu enkele partities die we straks van naderbij gaan bekijken met GParted.

Wat u nu moet weten is dat Windows Vista een eigen opstartlader heeft dat men het MBR noemt (Master Boot Record), verpruts je die dan kan Windows Vista niet meer opstarten.

Ook het besturingssysteem Zorin OS 9 Core heeft een eigen opstartlader die men Grub2 noemt (Grand Unified Bootloader), verpruts je die dan kan Linux ook niet meer opstarten.

Als u een simpele installatie doet waarbij u kiest om Zorin OS 9 Core naast Windows Vista te installeren dan zal de MBR (van Vista) verdwijnen en zal de Grub2 de opstartlader worden voor beide besturingssystemen.

Nadeel er van is dat bij updates van Windows waarbij het MBR herschreven wordt de Grub2 zal verdwijnen en ook omgekeerd en dat zal voor grotere problemen zorgen.

Dus is het verstandig om beide opstartladers te behouden en te werken met EasyBCD programma.

Op die manier hebben we zekerheid dat wat er ook mag gebeuren met 1 van de 2 besturingssystemen je altijd zal kunnen opstarten plus dat u altijd nog de mogelijkheid hebt om te her-installeren van gelijk welk besturingssysteem met behoud van de opstartlader MBR en Grub2

Ik hoop dat je mij nog kan volgen, bij twijfel of vragen eerst stellen hier en dan handelen is nu de leuze, het is belangrijk dat je mij begrijpt en het meteen goed doen.

Hebt u het .ISO bestand van Zorin OS 9 Core 64-bit reeds gedownload?

Hebt u het .ISO bestand gecontroleerd met de MD5 checksum?

Hebt u de DVD reeds gebrand?

Als u op deze drie vragen positief kan antwoorden gaan we een stap verder.

Weet u hoe u in het BIOS moet komen van uw laptop?

Kan u de opstartvolgorde wijzigen zodat de DVD eerst geladen word?

aangepast door Hensyr
Geplaatst:

Thx.

Ik heb nog niets gedownload of gebrand en heb dat ook nooit eerder gedaan. Dus zal daar wat uitleg nodig zijn (die je al eens ergens geschreven heb dacht ik). Heb wel 5 lege DVD's ter beschikking. Kan ik die DVD ook maken met de oude laptop zelf? 

MD5 checksum met succes uitgevoerd. Ik ga nu ImgBurn downloaden.

Ik ga dit wel doen op de laptop met Vista en niet op mijn desktop met Windows 7. Hopelijk is dat geen verschil voor jouw eerdere uitleg. 

aangepast door ward01
Geplaatst:

Moest wel manueel de lade terug dicht doen voor de controle. 

Ja zoiets heb je alleen met laptops, in desktops is dit een elektronische bediening en gaat dit automatisch.

Goed dat u zelf er op gekomen bent de lade terug dicht te doen om het programma zijn werk af te ronden.

Prachtig werk Ward01!

Nu heb je nog niet geantwoord op mijn vraag of u het bios kan aanpassen of niet.

Het is belangrijk dat de DVD als eerste opstart geladen wordt.

Maar misschien staat het al standaard zo ingesteld.

• Steek de DVD in de DVD-rom van uw laptop.
  • Herstart de computer

Nu is het belangrijk dat u snel op een toets drukt wanneer u deze blauwe achtergrond ziet van Zorin OS 9

post-20448-0-87282400-1439918603_thumb.j

Gebeurd er niks en start de computer door naar Windows Vista moeten we in het bios de opstartvolgorde aanpassen.

Bios zegt me wel iets, kom je in met die F toetsen zeker,  maar weet er niet veel van. 

Moet dat nog eerst of gewoon de instructies hierboven al volgen? (ja dus, ga het even proberen)

aangepast door ward01
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.