Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik vreesde het al. Komt erop neer dat de laptop gewoon te oud is en Processor gedateerd. Het wordt dus tijd om een nieuwe te kopen. Mogelijk nog een nieuwe harde schijf in de oude laten steken, zodat die nog dienst kan doen voor beetje ontspanning. 

Geplaatst:

Beste Ward01,

Niettegenstaande dat u een oude laptop heeft kan ik u wel zeggen dat Zorin OS 9 een waardige vervanger is van Windows 7 (qua snelheid en gebruiksvriendelijkheid) en speciaal ontworpen was voor computers met Windows XP.

Daarbij kan ik u ook nog het goede nieuws vertellen dat Photoshop kan draaien onder Wine in Zorin OS 9.

Natuurlijk zal het renderen van bewerking heel langzaam verlopen vanwege de 1,5 GHz processor.

En Zorin OS 9 is zo stabiel en duurzaam en krachtig als Windows 7.

Als u dan toch beslist om de computer gewoon als basis te gebruiken om wat te surfen en office bewerkingen uit te voeren zou ik u zeker Zorin OS aanbevelen.

Zelfs met een stervende HDD is Linux stabieler dan Windows.

Geplaatst:

Bedankt, als ik besluit de oude laptop toch nog in leven te houden, zal ik dat zeker overwegen. Al werkt Popcorn Time niet onder Zorin OS 9 geloof ik.

Geplaatst:

Beste Ward01,

Niettegenstaande dat u een oude laptop heeft kan ik u wel zeggen dat Zorin OS 9 een waardige vervanger is van Windows 7 (qua snelheid en gebruiksvriendelijkheid) en speciaal ontworpen was voor computers met Windows XP.

Daarbij kan ik u ook nog het goede nieuws vertellen dat Photoshop kan draaien onder Wine in Zorin OS 9.

Natuurlijk zal het renderen van bewerking heel langzaam verlopen vanwege de 1,5 GHz processor.

En Zorin OS 9 is zo stabiel en duurzaam en krachtig als Windows 7.

Als u dan toch beslist om de computer gewoon als basis te gebruiken om wat te surfen en office bewerkingen uit te voeren zou ik u zeker Zorin OS aanbevelen.

Zelfs met een stervende HDD is Linux stabieler dan Windows.

Ik wil wel voor Zorin gaan, maar wat raadt u mij dan aan? Moet ik sowieso mijn harde schijf laten vervangen of enkel die SSD of allebei? 

Geplaatst:

Moet ik sowieso mijn harde schijf laten vervangen of enkel die SSD of allebei? 

Jouw laptop heeft momenteel enkel een harde schijf aan boord, geen SSD dus ... wat je niet aan boord hebt kan niet stuk gaan en hoef je ook niet te vervangen.

Hierover kreeg je reeds uitgebreid en gemotiveerd advies in bericht #20 maar ik vrees een beetje dat deze boodschap de bestemmeling mogelijk niet bereikt heeft:

wat inhoudt dat je harde schijf aan het sterven is ... deze is niet meer betrouwbaar en is sowieso aan vervanging toe.

Neem je een klassieke - maar degelijke - harde schijf dan kost een Western Digital Black WD5000BPKX 500GB je net geen €58 ... de fabrikant geeft 5 jaar garantie op dit type schijven.

Ga je voor een SSD dan moet je rekenen op zowat het dubbele van deze prijs voor de helft van het volume: een Samsung 850 EVO 250GB kost momenteel iets minder dan €107 ... ook Samsung geeft 5 jaar garantie op dit type SSD.

Mijn persoonlijk idee: ga voor een minimum aan kosten en vervang enkel die brakke harde schijf door een klassieke Western Digital Black

Geplaatst:

Beste Ward,

Als u toch op termijn gaat uitkijken voor een nieuwe laptop, zou ik geen kosten maken.

Wilt u toch nog lang geniet hebben van die laptop dan zou ik voor een nieuwe HDD gaan en geen SSD omdat Linux Zorin OS 9 weinig geheugen gebruikt en weinig processor activiteit nodig heeft en bovendien zeer snel opstart.

Aan u de keuze.

Geplaatst: (aangepast)

Hehe grappig weet ook wel dat ik geen SSD heb, gewoon een woord vergeten tussen te schrijven en dan krijg je een heel andere zin :-)

Bedankt voor de tips. 

aangepast door ward01
Geplaatst:

Maak veiligheidshalve z.s.m. kopies van al je persoonlijke bestanden en stockeer die op minimum twee externe geheugendragers ... moest je eigenlijk sowieso al regelmatig gedaan hebben. ;)

Geplaatst:

Jep thx, maar op die laptop staan ook praktisch geen bestanden die ik nog nodig heb. 

Ga een nieuwe harde schijf laten steken en dan wrs voor Zorin kiezen. Is het dan nog noodzakelijk dat ik in de PC-winkel opnieuw mijn originele Windowsbesturingssysteem Vista erop laat zetten? Of hoe krijg ik die Zorin dan geïnstalleerd na die ingreep?

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.