Ga naar inhoud

Melding probleem harde schijf

Aanbevolen berichten

Deze morgen bij het opstarten van mijn pc kreeg ik de melding van probleem met de harde schijf.

Er werd me gevraagd om een backup te maken en de aanwijzingen af te drukken.

Heb dit gedaan, maar verder wee ik niet goed wat te doen.

Op de aanwijzingen staat wel dat de schijf moet gecontroleerd worden voor herstel of vervanging.

Schijfnaam is ST3750528AS

Hopelijk kan ik langs deze weg hulp krijgen om te weten wat ik moet doen

Met dank bij vorrbaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Test je harde schijf eens met HDTune:

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start (je dient GEEN vinkje te plaatsen bij Quick scan).

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?

Maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is inderdaad een probleem met je harde schijf: een slechte sector, wat een invloed heeft op de snelheid van deze schijf.

Als tijdelijk lapmiddel kan je in Windows nog een schijfcontrole uitvoeren:

Open de verkenner en klik met rechts op de gewenste schijf.
Kies in het menu onderaan voor eigenschappen en open dan de tab extra.
Bovenaan bij foutcontrole klik je op nu controleren.
Vink beide vakjes aan en klik op start.

Dan krijg je de melding dat de schijf in gebruik is en ook de vraag om de controle uit te voeren bij de volgende opstart.
Klik hier op ja, sluit alle openstaande programma's en herstart de pc.

De schijfcontrole zal nu worden uitgevoerd alvorens Windows opstart.

De onbetrouwbare sector wordt gemarkeerd als slecht, zodat Windows hem niet langer gebruikt ... hou er rekening mee dat deze schijf aan het sterven is en best wordt vervangen: stel dan ook z.s.m. al het materiaal dat belangrijk voor je is veilig op een externe geheugendrager.

De evolutie van deze schijf kan je blijven opvolgen door regelmatig een test met HDTune uit te voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw Seagate Barracuda ST3750528AS (750GB) is niet meer verkrijgbaar in de handel ... een waardige vervanger is o.a. een Western Digital Black WD1003FZEX (1TB), deze kost tussen €85 en €103, afhankelijk van waar je hem aankoopt ... hier koop je hem momenteel voor €84.99, verzending is gratis > €25 indien verzonden met PostNL of Kiala.

Western Digital geeft 5 jaar garantie op dit type harde schijven.

Dan heb je enerzijds nog het hardwarematige gedeelte en anderzijds het softwarematige gedeelte voor de boeg.

Het hardwarematige gedeelte: PC behuizing openen, oude HDD eruit, nieuwe HDD erin en PC behuizing hermonteren (eventueel PC nog grondig stofvrij maken nu hij toch "open ligt").

Het softwarematige gedeelte:

- ofwel installeer je Windows van A tot Z volledig opnieuw ... na de installatie van Windows moeten alle drivers opnieuw geïnstalleerd worden, alle Windows updates, alle gebruikte software inclusief beveiliging, alle persoonlijke instellingen aangepast worden, alle persoonlijke bestanden + bladwijzers teruggeplaatst worden, etc, etc ...

- ofwel wordt er een schijfkopie van je Seagate gemaakt op een externe harde schijf ... je dient dan op te starten vanop een rescuemedium (CD/DVD of opstartbare USB-stick) en dan kunnen alle partities (dus ook de eventuele verborgen partities) op de nieuwe harde schijf geplaatst te worden.

Omdat de nieuwe harde schijf 250GB groter is dan de oude kan nadien de ongebruikte schijfruimte bij één van de andere partities toegevoegd worden.

- de oude HDD rechtstreeks naar de nieuwe HDD klonen is een derde mogelijkheid en is tevens de snelste oplossing, dit kan zelfs met automatische aanpassing van de grootte van de partities.

Je ziet, een hele operatie ... als je je onzeker voelt hierover kan je dit eventueel uitvoeren samen met iemand die hier (meer) ervaring mee heeft ... ken je zo niemand dan wordt dit een operatie voor een PC-hersteldienst.

aangepast door Asus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is onvoorspelbaar hoelang deze harde schijf het nog gaat uitzingen, da's eigenlijk zowat "nattevingerwerk" ... maar, je kan alvast aan de slag met de schijfcontrole in Windows, zie bericht #6 en vergeet vooral niet om de beide vinkjes te zetten ... het voorbeeld hieronder is van een schijfcontrole uitgevoerd op een externe harde schijf, jij dient dit op jouw PC uit te voeren op alle partities die op je Seagate HDD aanwezig zijn, normaliter zijn dat een C- en een D-partitie.

55b4d5d78ab9f-schijfcontrole.jpg

Persoonlijk zou ik niet te lang wachten om de harde schijf te vervangen: wanneer ze fataal crasht kan ze ook niet meer gekloond worden, hou daar rekening mee.

aangepast door Asus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.