Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Deze zomer heb ik een pc samengestoken voor de zoon van een kennis.

Tot voor een paar weken had hij geen problemen. Vorige week sloot zijn pc plots af wegens te warm. In theorie moet de CPU dan al meer dan 65°C hebben.

Vandaag heb ik alles eens bekeken: de monitoring software staat nog juist ingesteld en de fan werkt perfekt. Wel moet ik vaststellen dat de temperaturen enorm schommelen: 35°C, 45°C, 55°C, 60°C, 45°C, ...

Vroeger was dit zo niet. De pc voelt ook niet warm aan ofzo...

Is dit normaal? Gaat er iets mis met de koeling van de CPU? Of gaat het hier om een onstabiele slechtwerkende sensor op het moederbord?

Weet iemand raad?

Geplaatst:

Als hij zichzelf afsluit dan mag je er zeker van zijn dat je koeling niet goed is ;).

Haal er de koeler eens af, verwijder alle koelpasta die er nu op zit & plaats hem opnieuw met nieuwe koelpasta. Normaal moet je met dit weer je cpu toch rond de 35° onbelast kunnen hebben, en een graad of 50 belast.

Draait de ventilator op je koelblok nog wel?

Geplaatst:

Slechte koeling was ook m'n eerste gedacht, vooral ook omdat de temperaturen heel snel schommelen.

De standaardkoeler werkt wel degelijk goed. Deze zou normaal genoeg moeten koelen om de temperatuur rond de 35°C te kunnen houden.

Dit weet ik omdat ik dezelfde pc al eens in mekaar heb gestoken met identieke stukken. Deze draait wel zoals het moet.

Zoals je voorstelt ga ik het koelblok eraf nemen en opnieuw bevestigen met nieuwe koelpasta.

Welke koelpasta werkt het best? Ik heb nog Zalman ZM-STG1 "Super Thermal Grease" liggen. Is dit okay? Of gebruik ik beter een pasta in vastere vorm?

Geplaatst:

die is goed als je die liggen hebt, andere zal mss iets schelen maar t is niet dat je daar de echt grote verschillen mee gaat maken hoor ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.