Ga naar inhoud

aankoop nieuwe monitor vnl. fotobewerking natuurgetrouwe kleuren + full hd films + ev. geschikt voor gamen

mellinda

Aanbevolen berichten

Geachte

Graag zou ik mij een 2e monitor aanschaffen (mijn oude is reeds zo'n 7 jaar oud maar nog niet versleten, met de oude wil ik dualmonitoren).

Deze nieuwe zou moeten dienen om:

• zelf genomen natuurfoto's en video's op te bewerken,
  • in hoge resolutie films te kijken, zelfde resultaat hopelijk als een hele goede tv 
  • en eventueel ook geschikt om enkele games zoals diablo 3, wow en AK op max resolutie te spelen.

Liefst eentje die de kleuren van mijn foto's waarheidsgetrouw weergeeft.

Ik ben wat verward door het aanbod. Ken nl. niet zoveel van monitors af. Mijn 1e voorkeur ging uit naar een IPS scherm .

Na wat zoeken zat ik echter met wat vragen:

1. ik las dat voor te gamen 5 ms misschien wat veel is, dat 3 ms beter zou zijn: is er ev. een goede middelweg en hoe gaan die ms in zijn werk a.u.b.?
  2. ik zou liefst een energiezuinig modelletje hebben, dat lijkt niet echt simpel
  3. verschillen met gamen en de fotobewerkingen... heb de indruk dat ik zal moeten kiezen OF gamegraphics OF foto-en videobewerking(als ik toch zou moet kiezen zou ik zeggen foto- en videobewerking absolute voorrang qua goede kleuren)
  4. indien niet IPS, wat zou nog aangeraden zijn voor waarheidsgetrouwe kleuren

De modelletjes die momenteel bij mij in het oog sprongen zijn:

• Samsung LED Monitor SD360

S27D390H

S24D390HL

• Philips 278G4DHSD - 3D IPS Mon (heb een gevoel dat deze meer voor gamen alleen is ipv fotobewerking)

Qua budget wringt er misschien iets: max. 350 euro, hooguit 399.

Zou er iemand mij alstublieft wat wegwijs kunnen maken en me helpen bij mijn keuze.

Ik besef dat mijn vraag misschien wat chaotisch overkomt, sorry daarvoor.

M.v.g.

Mellinda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Melinda, 

Het aantal milliseconden staat voor de reactietijd. Hoe minder, hoe beter. Voor gaming is 5 à 4 ms zeker voldoende. Het verschil met bijvoorbeeld 2 ms ga je bijvoorbeeld enkel kunnen merken met fast paced videogames. 

IPS biedt heel kleurgetrouwe weergaves en goede kijkhoeken, al zijn er ook heel wat duurdere schermen op de markt die het volledige Adobe RGB-spectrum kunnen weergeven bijvoorbeeld. Duurdere schermen met VA-panelen zijn hier bijvoorbeeld erg goed in en zijn dus nog een stapje beter dan IPS. Wat betreft energiezuinigheid is er weinig verschil tussen de verschillende monitors in een bepaalde grootte. 

Voor 24 inch schermen is deze EZIO een uitstekende keus: snelle responstijd, extreem waarheidsgetrouw, kan 240 beelden per seconde op het scherm toveren (voor een vloeiendere ervaring) en het wordt beschouwd als een van de beste schermen voor grafische toepassingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Superjona

Bedankt voor je antwoord. Het verschil met de ms is me zeer duidelijk nu :).

Ik denk niet dat het er in zit dat ik in de toekomst veel fast paced games ga spelen, heb nu nog nauwelijks tijd om iets gaming te doen (de video, foto- en film gaan prio moeten krijgen vrees ik).

De link die je voorstelde ziet er inderdaad heel goed uit. Heb de specs overgeschreven, ik houdt ze zeker bij moest mijn 6-jarig scherm het ooit begeven, dan wordt die ezio de 2e nieuwe schermaankoop. De enige reden dat hij nu eventjes uit de boot valt is omdat ik niet echt denk die 2ms nodig te hebben voor het moment.

Ik ga nog even verder kijken naar een mogelijk ander kandidaat scherm dat mijn hoofdscherm zal worden binnenkort.

Misschien dat ik ergens een adobe RGB scherm op de kop kan tikken voor een voordelige prijs, wie weet zijn de wonderen de wereld nog niet uit.

Weer iets nieuws geleerd dat er schermen zijn die dat ondersteunen :D

Met vriendelijke groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag had ik nog een vraag gesteld over de contrastverhoudingen. Ik beschik momenteel over een acer V223HQ monitor, volgens het boekje zou deze 50000:1 max (acm) hebben qua contrast vs. enkele 1000:1 monitors die ik aan het bekijken was. Wat betekenen deze contrastverhoudingen t.o.v. elkaar alsjeblieft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Contrastverhoudingen kunnen vrij ingewikkeld zijn, maar hoe hoger de verhouding, hoe beter. 

Stel dat een scherm een contrastratio van 50000:1 heeft, dan kan dit scherm 50000 verschillende contrasten tonen. Zwart en wit zullen bij dit scherm dus stukken realistischer zijn dan een 1000:1 scherm dat slechts 1000 verschillende waarden kan weergeven. 

Hier vind je nog een uitgebreide uitleg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. Ik ben er eindelijk uit :) . Het gaat ofwel de Asus MG279Q ofwel de dell ultrasharp u2715h worden denk ik. Ik ga over 2 maanden kijken welke prijs het laagst komt, diegene wordt het dan.

Het enige nadeel aan de 2 schermen is dat het energieverbruik wel wat hoog ligt.

Ik heb ook niet echt een idee of mijn huidige radeon sapphire 1gb ddr5 de schermen wel aankan. (6 jaar oude pc)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.