Ga naar inhoud

Aankoop en uitbouw van 2de hands laptop

FenderVox

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, maar dit leek me de gepaste plaats om mijn volgende vragen te stellen ivm mijn toekomstige laptop. Ik vroeg me namelijk af of jullie me een beetje raad konden geven over het aankopen en uitbouwen van een 2de hands laptop.

Ik had graag een degelijke 2de hands laptop gekocht voor privé-gebruik. Van mijn werk heb ik een heel krachtige laptop, maar die gebruik ik niet graag voor privé. Ik zoek dus een laptop voor het "lichtere" werk maar die wel mee kan voor de komende 5 jaar. Ik denk dus aan een laptop met i5 processor, ssd-geheugen en 4GB Ram. Of iets dat even krachtig is. 

Hieronder heb ik de vragenlijst ingevuld zodat jullie een goed idee krijgen wat ik ermee wil doen. 

• Waarvoor heb je een laptop nodig? Dagelijks gebruik, internet, plex-server (goede kwaliteit geluid en video), multiboot, experimenteren met software en besturingssystemen.
  • Wat is mijn budget? In totaal (aankoop en uitbouw) zou ik max 500€ willen uitgeven als dit haalbaar is. 
  • Heb ik een voorkeur voor bepaalde merken? Ik heb goede ervaring met Asus en dell, maar andere goede merken zijn ook welkom. 
  • Heb ik al die nieuwe functies nodig? -  Dit behandel ik uitgebreider in mijn vragen hieronder.
  • Welke schermgrootte heb ik in gedachten? Dit is niet belangrijk voor mij. Hij zal meestal aan mijn tv aangesloten zijn. 
  • Heb ik nog randapparatuur nodig? - Draadloos toetsenbord, muis, printer, ik wil ook dvd's kunnen branden
  • Heb ik nog overige specifieke wensen? -  Het is handig als er garantie en een legale versie van office en windows 7 bij komt.
  • Woon je in België of Nederland en heb je een specifieke (web)shop in gedachten? - Woon in België en heb geen vaste webshop.

Hieronder dan mijn vragen:

1. In mijn zoektocht naar gebruikte laptops kom ik soms de term hdmi compatibel tegen. Weet iemand wat dit precies is? Ik had graag een vrij recente versie van de HDMI-poort zodat ik steeds goed beeld en geluid heb (ook in 3D hoewel ik dit nog nooit gebruikt heb). Volgens mij is HDMI 1.4 dan wel genoeg. Tenzij jullie dit anders zien?
  2. USB 3 is sneller dan USB 2, maar zouden er in de toekomst toepassingen komen waarvoor we dit echt nodig hebben? Als ik veel data kopieer vind ik het niet erg om een beetje te wachten. Ik hoop gewoon dat USB 2 geen bottleneck wordt voor het alledaagse leven. 
  3. Ik zou graag de laptop upgraden met SSD, maar kan je dit met elke laptop doen? En zou een schijf van 250GB genoeg zijn voor de alledaagse programma's en besturingssystemen? Voor de data heb ik externe hardeschijven. Ik zou liefst ook mijn dvd-brander behouden.
  4. Lijkt jullie dit haalbaar om dit te hebben voor minder dan 500€?

Alle tips en raad zijn meer dan welkom! Ik ken wel iets van computers, maar heb nog nooit zelf een pc samengesteld. 

Alvast bedankt!

FenderVox

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.