Ga naar inhoud

NTFS partities veranderen ineens naar RAW (GPT Disk)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb gisteren terug Windows 7 op mijn computer geïnstalleerd.

Daarvoor was het al een jaar Windows 8.1.

In die pc zit een 250GB SSD met het OS op en 2 4TB HDD's in RAID1 (tegen dataverlies, hoe ironisch met dit voorval)

Op de RAID-array staan 4 partities: Games, programs, media en backup

Voor dat ik win7 installeerde heb ik eerst alle data die ik nog nodig had van de ssd gebackupt naar de Backup partitie van de RAID-array.

Daarna win7 geïnstalleerd op de SSD + alle nodige drivers.

Dan zie ik bij het openen van "deze computer" dat alle partities van de RAID behalve de backup geen lijntje meer hebben die aanduidt hoe vol de partities zijn.

Als ik er op dubbelklik krijg ik de melding dat deze geformatteerd moet worden, ik klik uiteraard op cancel!

Dan krijg ik te zien dat de schijf een "onbekend bestandssysteem" bevat. In schijfbeheer staan deze als "RAW" aangeduid, ipv NTFS.

Ik ben al een hopeloze zoektocht op internet gestart naar een oplossing.

Bijna op elk forum waar iemand dit probleem voorlegt wordt er geopteerd voor een data recovery programma (zoals EaseUS).

Dit wil ik uiteraard als allerlaatste optie houden, ik ben zeker dat er ergens een manier is om mijn HDD weer te krijgen zoals hij was.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor weet, zodat ik deze kostbare data terug te zien krijg.

Ik voeg nog even een screenshot van schijfbeheer toe.

Zoals op de screenshot te zien is staat de 2e 4TB schijf er ook tussen, als offline. Vreemd, op win8.1 werden ze tesamen als 1 schijf gezien

Alvast bedankt voor alle hulp, Kevin.

post-34236-0-26589700-1446989484_thumb.p

Geplaatst:

Bijna op elk forum waar iemand dit probleem voorlegt wordt er geopteerd voor een data recovery programma (zoals EaseUS).

Wat ook geen slechte tip is.

Heb je de probleem schijf al eens getest?

Test je harde schijf eens met HD Tune:

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start (je dient GEEN vinkje te plaatsen bij Quick scan).

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?

Maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen .

Geplaatst: (aangepast)

Wat ook geen slechte tip is.

Clarkie, thanks voor de reply.

Ik bedoel dat ze programma's aanraden die enkel naar files zoeken om ze dan te backuppen op een andere HDD, wat het probleem helemaal niet zou oplossen :)

Eigelijk is het probleem in tussentijd al opgelost.

Ik heb gdisk32 de schijf eens laten bekijken, die meldde enkel iets van partities die elkaar overlappen en dat de totale grootte van de schijf niet klopt.

Dan heb ik de schijf in schijfbeheer eens offline gezet en de andere 4TB die offline stond online gebracht (zoals eerder gezegd, normaal zouden ze hier niet apart zichtbaar mogen zijn).

Daarna terug gewisseld naar de eerste, deed niet echt iets.

Dan de pc herstart en wat zie ik.....   Automatische schijfcontrole op alle partities van de RAID-array. Allemaal herkend als NTFS. En alles werkt terug  :D

Ik weet niet waardoor alles ineens gefixt is maar hoe dan ook is alles terug ok.

Is het alsnog een goed idee om ze eens te scannen met dat programma of is dat niet nodig?

aangepast door Nezitic
Geplaatst: (aangepast)

Is het alsnog een goed idee om ze eens te scannen met dat programma of is dat niet nodig?

Mag altijd maar moet niet, je kan ook even controleren met CrystaldiskInfo indien je graag wil weten hoe gezond de schijf (of schijven) nog is.

Download 520c07ffc7e11-CrystalDiskInfo-Canned.pngCrystalDiskInfo naar het bureaublad (download begint automatisch na een vijftal seconden ! ).

• Dubbelklik op CrystalDiskInfoPortable_x.x.0.paf.exe en klik vervolgens op OK.
  • Kies Nederlands en klik vervolgens op installeren, nu wordt het programma uitgepakt in een nieuwe map op je bureaublad.
  • Plaats nu een vinkje bij de optie CrystalDiskInfo Portable starten en klik op Voltooien.
  • Of open de aangemaakte map en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfoPortable.exe en kies voor Als administrator uitvoeren.
  • Wanneer het programma geopend is, zal het gegevens van je harde schijf tonen.
  • Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.
  • Wat is het resultaat van deze test? ... maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen.

55d598872d33f-CrystalDiskInfo.jpg

Aanvullende info over CrystalDiskInfo kan je bekijken in deze video.

aangepast door clarkie
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Als je binnen dit topic verder geen problemen of vragen meer hebt, mag je dit onderwerp persoonlijk afsluiten. Dit doe je door bovenaan het topic te kiezen voor "Modereer onderwerp" en op "Sluiten" te klikken ... zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.