Ga naar inhoud

AMD Catalyst Control Center kan niet worden gestart

Crainey1

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een HP ENVY 17 NOTEBOOK PC met 2 grafische kaarten : Radeon HD 7850M met 4.855 MB en Intel® HD Graphics 4000.  De drivers van de grafische kaarten dateren van 2012 en dienen upgedate te worden.  De Radeon is de belangrijkste en moet via het AMD Catalyst Control Center in orde gebracht worden.

Via de AMD install manager installeert het Catalyst Control Center correct maar bij het opstarten krijg ik de boodschap "AMD Catalyst Control Center kan niet worden gestart.  Er zijn momenteel geen instellingen die geconfigureerd kunnen worden met AMD Catalyst Control Center".  Heb al de Cleanuninstall utility van AMD gebruikt om alle AMD software ed te verwijderen en dan terug te installeren, maar zonder resultaat.  Ook al geprobeerd de stuurprogramma's te verwijderen via apparaatbeheer en dan terug te installeren, werkt ook niet.

Hoe krijg ik dit nu geïnstalleerd en/of hoe krijg ik mijn grafische drivers upgedate (want er zijn wel degelijk nieuwere versies beschikbaar) ?

Specs :

HP ENVY 17 NOTEBOOK PC

Intel® Core i7-3612QM CPU @ 2.10GHz

Windows 7 Home Premium 64-bits Service Pack 1

Intel® HD Graphics 4000

Radeon HD 7850M

Alle voorstellen zijn welkom ...

Alvast bedankt !

Joris

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet omdat de drivers van 2012 zijn dat ze niet meer goed zijn.

Als je geen problemen hebt met je beeld, met het afspelen van filmpjes of met het spelen van games, is er geen reden om de drivers te updaten.

Het is al meermaals voorgekomen dat een goed werkend systeem begon te haperen na het updaten van drivers.

Een gouden regel: als er geen problemen zijn, moet je geen drivers updaten.

Mocht je toch besluiten om de update te doen, neem dan deze driver voor de Radeon

Het bestand downloaden en vervolgens er op dubbelklikken om te installeren en de instructies volgen.

Als je ook de Intel® HD Graphics 4000 wil updaten, zou ik eerst bij HP zelf gaan kijken voor een update.

Daarvoor heb je het productnummer nodig dat je vind op de sticker aan de onderkant van de laptop.

Als je het productnummer opgeeft, dan kijk ik wel even welke de juiste driver is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is inderdaad een game die niet opstart en een foutmelding geeft op de niet upgedate driver.

De bijgevoegde link laadt inderdaad het Catalyst Control Center, en deze update de driver, maar neemt een driver voor "AMD Radeon HD 7800M Series", die niet juist wordt geladen.  Bij Apparaatbeheer krijg ik nu een foutboodschap bij zowel de AMD beeldschermadapter ("Dit apparaat is gestopt omdat er problemen zijn gerapporteerd.") als de Intel beeldschermadapter ("Dit apparaat werkt niet goed omdat Windows de voor dit apparaat benodigde stuurprogramma's niet kan laden.").  

Ook komt er een pop-up scherm met de foutmelding "Er is geen stuurprogramma voor de AMD-grafische kaart geïnstalleerd of het AMD-stuurprogramma werkt niet goed.  Installeer het AMD-stuurprogramma dat bij de AMD-hardware hoort".

Als ik de stuurprogramma's verwijder via apparaatbeheer en ik herstart de laptop, worden terug de oude drivers geladen voor AMD Radeon HD7850M en de Intel HD Graphics 4000 ...  een vicieus cirkeltje dus ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Sorry voor de verschillende posts ...)

Als ik na installatie het AMD Catalyst Control Center opstart, krijg ik eerst de foutboodschap "AMD Catalyst Control Center kan niet worden opgestart.  Er zijn momenteel geen instellingen die geconfigureerd kunnen worden met AMD Catalyst Control Center".  Een paar seconden later komt de pop-up : "Catalyst Control Center : Host application werkt niet meer - programma afsluiten".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oplossing gevonden via http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Display-and-Video/GUIDE-Update-AMD-Mobility-Radeon-drivers-to-fix-graphics/td-p/1406655

Oude versie van Catalyst Control Center geinstalleerd en deze werkt wel.  Daar kan je manueel ingeven of de software high performance is of niet, en zo manueel de juiste grafische kaart laden ... had dus niets met de drivers op zich te maken, wel met het feit dat niet de juiste grafische kaart werd geselecteerd - de automatische selectie werkte niet ...

In elk geval bedankt voor de hulp ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.