Ga naar inhoud

Partitie privé maken

mani88

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik heb volgende vraag: kan je een partitie privé maken?.

Ik zal mijn vraag even wat extra uitleggen:

Mijn harde schijf bestaat uit 3 partities:

C-partitie --> besturingssysteem + documenten andere gebruikers

D-partitie --> recovery

F-partitie --> mijn persoonlijke documenten, films, games,...

Nu kunnen andere gebruikers ook de F-partitie openen en dus mijn documenten, films, games,... bekijken. Mijn vraag is dus of ik dit kan vermijden en ervoor zorgen dat enkel ik (de administrator) toegang heb tot de F-partitie.

Kan dit? Zo ja, hoe?

Btw: Ik gebruik dus Windows Vista

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou truecrypt kunnen gebruiken daarvoor.

Let er wel op dat als je je sleutel verliest of je schijf crashed, datarecoveryprogramma's niets kunnen aanvangen met een dergelijk volume.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou truecrypt kunnen gebruiken daarvoor.
Waarom truecrypt er bij halen. Dit kan eenvoudig door delen en machtigingen te geven. De administrator kan dan machtigingen aan iedere computergebruiker geven en kan dus zelf als administrator elke partitie beveiligen met een wachtwoord, of eenvoudig weg instellen dat administrator enkel toegang heeft tot de partitie

Ga als volgt te werk

Zoek als administrator in de verkenner de betreffende partitie en klik hierop met rechtermuisknop

Klik onderaan in het selectievak op eigenschappen

Bij eigenschappen gebruik je het menu beveiliging

In Beveiliging klik je op bewerken, en nu kun je gaan machtigingen geven zoals aan andere gebruikers toegang of geen toegang verschaffen, enkel lezen enz.... Let wel op dat je niets verkeerds doet met jouw machtigingen, of het zou dan eens kunnen gebeuren dat jij bepaalde functies niet meer zou kunnen verrichten in de partitie(s)

Een vraagje aan Masters

Waarom steeds aanbevelen om nieuwe software bij te installeren? Het neemt schijfruimte in beslag, het vraagt ook meer van het geheugen, dus PC loopt kans om trager te gaan werken, terwijl het allemaal zeer eenvoudig kan opgelost worden.

Nu maar pas opgemerkt. Mani88 woont in de gemeente waar ik ben opgegroeid als kind, zo zie je maar hé dat de wereld klein is

post-255-1417703788,9671_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat NTFS machtigingen (die Vista gebruikt) vrij lek zijn. Geef iemand die vrij goed met een pc kan werken een vista met NTFS machtigingen erop, en die leest gewoon de data uit die "beveiligd" staat (je moet het wachtwoord er zelfs niet eens voor zoeken).

Daar is truecrypt een héél pak veiliger (nog niet gekraakt momenteel), en voor de 3 megabyte die het in beslag neemt. Programma zelf draait ook superlicht, hoogstens 5 megabyte rambelasting. Een voorbeeld van hoe goede programma's gebouwd zijn ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het doen op de manier dat swake zet, aangezien het gewoon is als "beveiliging" tegen mijn broers, geen computerexperts. Het is gewoon zodat ze niet even mijn documenten kunnen bekijken als ze op mijn laptop werken...

Ik heb dus zoals je (swake) zegt, bij Beveiliging de machtigingen veranderd. Ik heb bij "Gebruikers" alles op "Weigeren" gezet. Maar nu krijg ik zelf ook geen toegang meer tot de F-partitie. Nochtans staat bij "Administrators" alles op "Toestaan" en ben ik zeker dat ik "Administrator" ben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dus zoals je (swake) zegt, bij Beveiliging de machtigingen veranderd. Ik heb bij "Gebruikers" alles op "Weigeren" gezet. Maar nu krijg ik zelf ook geen toegang meer tot de F-partitie. Nochtans staat bij "Administrators" alles op "Toestaan" en ben ik zeker dat ik "Administrator" ben...

Vraagje

Welke machtigingen heb jij als adminstrator en welke machtigingen heb jij als gebruiker van de computer of systeem. Heb je jouzelf (je gebruikersnaam waarmee je aanmeld) de machtigingen als volledig beheerder van gans de computer of systeem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.