Ga naar inhoud

Vasteschijf niet gevonden!

Yorick

Aanbevolen berichten

Bij installeren van xp wordt de vaste schijf niet gevonden.

Deze zit er wel in en het is een HD753JL 750 GB van samsung.

Ik meen dat dit een SATA2 is.

Ik heb al geprobeerd driver bestanden bij de installatie cd van xp toe te voegen ( via nLite ) en dan installeren, dit werkt totdat de foutmelding komt dat bestand viamrx64.sys beschadigd is. Ik heb ook een cd gemaakt zonder die driver bestanden maar dat werkt ook niet.

Het moederbord is ASUS athlon 64 proces. met VIA K8T800.

De drivers die ik gebruikte zijn van www.viaarena.com en daar heb ik bij chipset drivers gekeken.

Nu is mijn vraag of ik wel de juiste drivers heb of hoe dit probleem op te lossen is

vr groet, yorick

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de bios bij Primary IDE Master staat Not Detected.

Bij het opstarten van de PC wordt de naam vd harde schijf wel weergegeven.

Als in de drivermap ( die ik toevoeg aan de installatie cd van xp) een bestand viamrx64.sys zit, krijg ik de foutmelding viamrx64.sys is beschadigd bij het installeren.

Nu heb ik 2 vragen:

Welke drivers moet ik selecteren uit de drivermap zodat de harde schijf wordt herkend?

Er zit geen schakelaar ( jumper ) op de hardeschijf om van SATA2 mode naar SATA1 mode te gaan, hoe is dit alsnog te regelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de bios bij Primary IDE Master staat Not Detected.

Bij het opstarten van de PC wordt de naam vd harde schijf wel weergegeven.

Je harde schijf heeft wel een SATA aansluiting hé, ik weet nu niet welke aansluiting je cd/dvd-lezer heeft, ook een SATA of IDE aansluiting.

1. Indien de cd/dvd-lezer een IDE -aansluiting heeft (waar ik aan twijfel) want word niet gedecteerd, of de mogelijkheid is ook indien de cd/dvd-lezer wel IDE is, jumpertje niet juist staat.

2. Moet je ook in het Bios naar de SATA instellingen gaan, en daar eerst je harde schijf juiste bootvolgorde gaan instellen.

3. Sorry dat ik je niet verder kan helpen met je specificaties van je harde schijf, heb op de site gezien dat Samsung voor hun harde schijven geen enkele ondersteuning meer bied. Harde schijf los gekocht? of in doos? Bij de doos zit normaal een zeer uitgebreide handleiding bij, wel engelstalig. Bij de losse verpakking, zit helemaal niets van handleiding bij.

4. Bijna vergeten : Dit bestand viamrx64.sys moet je gaan downloaden bij de fabrikant van je moederbord.

http://nl.asus.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, jumpertje op je cd-lezer verplaatsen zodat deze als master staat.

Denk niet dat je moet gaan switchen daar je reeds vermeld hebt dat je harde schijf te zien krijgt, word dus herkend. Ik zou zeggen downlad dat bestandje bij Asus en denk dat het dan wel zal lukken.

Stel in je Bios je SATA schijf ook als primair. Weet nu niet juist hoeveel harde schijven je in je PC zitten hebt.Wanneer je windows geïnstalleerd zal zijn, en er zit geen CD rom in de lezer, zal het besturingssysteem automatisch opstarten via je Harde schijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ASUSTeK Computer Inc. kon ik het bestandje niet vinden. Wel andere driver bestanden ( RAID, IDE ). Deze heb ik geprobeerd. Bij de één ging kwam de foutmelding van viamrx64 niet maar werd de harde schijf alsnog niet herkend. Bij de ander kwam wel weer de foutmelding.

Waar op de CD-speler op de pinnetjes een verbind stukje ( soort kroonsteentje? ) zit, zit deze niet op de pinnetjes bij de hardeschijf.

Maar ik neem aan dat ik x64 driver bestanden moet vermijden omdat ik geen XP x64 heb maar de gewone XP.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu dat steentje van de CD-speler op de hardeschijf gezet.

BIOS

Primary IDE master NOT DETECTED

Primary IDE slave CD-speler

Secundary IDE master NOT DETECTED

Primary IDE slave NOT DETECTED

Bij BOOT wordt SATA378 ( kan iets verschillen) aangegeven, ik neem aan dat dit de hardeschijf is.

Maar bij de installatie wordt de schijf alsnog niet herkend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je cd-rom lezer staat als primair slave, wat wil zeggen dat het je nooit zal lukken om windows te installeren. Deze moet op master ingesteld worden. Als je de cd-rom lezer uit de PC haalt, heb je naast het gedeelte waar je de brede aansluitkabel aansluit, 3 pinnetjes.

Eentje voor cable select

Eentje voor Master

Eentje voor slave

op één van die drie pinnetjes zit een klein jumpertje , en bij jou zit dat jumpertje op slave ingesteld, moet op master gezet worden

Hier staat het duidelijk uitgelegd

http://www.mycom.nl/Manuals/11.aspx

En wat zijn de instellingen van SATA in je BIOS.

Wat bedoel je mat steentje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.