Ga naar inhoud

Ik kan programma's downloaden maar niet openen wegens een fout.

Anonymous09

Aanbevolen berichten

Ik kan programma's die ik net gedownload heb niet meer openen.

Er staat dat er d3dx9_43.dll ontbreekt.

Zie: post-35295-0-86440400-1453218718_thumb.p

Ik heb het al meerdere keren gewist en opnieuw gedownload maar niks blijkt te werken.

Ik weet niet hoe dit komt want het is gisteren pas gebeurt, maar de dag ervoor

kon ik gewoon programma's downloaden en openen.

Ik hoop dat iemand mijn kan helpen met dit probleem.

M.V.G. Anonymous09

aangepast door Anonymous09
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Stegisoft,

Ik heb gekeken of er updates zijn mij er zijn geen updates meer.

Wel heb ik het systeem hersteld want dat kon nog.

Alleen kan ik het nog steeds niet openen wegens de zelfde fout.

Zie foto in mijn vraag.

Ook heb ik de programma's helemaal verwijderd en opnieuw gedownload maar toch lukt het niet om ze te openen.

M.V.G. Anonymous09

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat dat er d3dx9_43.dll ontbreekt.

Nee, dat klopt niet...

In de afbeelding staat dat d3dx9_42.dll ontbreekt. Dat scheelt maar 1 cijfer, maar het is wel van belang.

Stegisoft meldde al dat dit te maken heeft met DirectX. DirectX is een pakket van multimediatechnologieën die voor verschillende spelletjes in Windows vereist zijn. Als op uw computer niet de juiste versie van DirectX is geïnstalleerd, werkt het spelletje mogelijk niet goed.

Naar mijn mening is DirectX niet beschadigd, maar jij hebt op jouw pc een te nieuwe versie van DirectX. Die nieuwe versie moet je laten staan, maar je hebt daarnaast ook een oudere versie nodig.

Welke versie van DirectX jij op je pc hebt, kun je zo achterhalen:

Klik op Start > Type in het zoekvak: dxdiag. Druk daarna op de Enter toets.

Het venster Diagnostisch hulpprogramma voor DirectX opent dan.

Het tabblad Systeem zal geopend zijn.

Achter DirectX-versie lees je dan welke versie van DirectX jij hebt. (Op mijn Windows 7 pc is dat DirectX 11.)

De .dll bestanden van DirectX staat in de map C:\ Windows\System32

Wanneer ik daarin kijk, dan zie ik dat ik het bestand d3dx9_43.dll wél heb, maar dat d3dx9_42.dll bij mij ook ontbreekt. Ik heb daar wel een nieuwere versie van: d3dx10_42.dll:

56a60ed8be215-d3dx9_bestanden_oud.png

Je ziet dus dat DirectX 11 ook onderdelen van oudere versies van DirectX bevat, maar lang niet alle onderdelen.

Het spel Wreckfest dat jij wilt spelen heeft echter d3dx9_42.dll nodig. Het vereist dus de aanwezigheid van DirectX 9.

Zoiets komt bij spellen vaker voor:

Voor sommige toepassingen en spellen is DirectX 9 vereist. In Windows 7 is echter een recentere versie van DirectX geïnstalleerd. Bij het installeren van een toepassing of spel waarvoor DirectX 9 is vereist, verschijnt mogelijk een foutmelding als: 'Het programma kan niet worden gestart omdat d3dx9_35.dll ontbreekt op uw computer. U kunt dit probleem mogelijk oplossen door het programma opnieuw te installeren.' De laatste twee cijfers van de bestandsnaam kunnen verschillen. Als u na het opnieuw installeren van de toepassing of het spel dezelfde foutmelding krijgt, gaat u naar de webpagina DirectX End-User Runtime Web Installer en voert u de instructies uit voor het installeren van DirectX 9. U ontvangt vervolgens updates naar DirectX 9 en eerdere versies van DirectX.

Bron: http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows7/diagnosing-basic-problems-with-directx

Klik maar niet op de link naar de DirectX End-User Runtime Web Installer die hierboven staat, want die link werkt niet goed meer. Hij brengt je op een pagina waar jou gevraagd wordt om Windows 10 te downloaden. Dat is niet de bedoeling en daarmee los jij je probleem niet op.

Ga in plaats daarvan naar deze website om DirectX 9 te downloaden: https://www.microsoft.com/en-in/download/details.aspx?id=8109

Trek je op die pagina niets aan van de reclame voor Windows 10!

Klik op de rode knop Download.

Je downloadt dan een bestand met de naam directx_Jun2010_redist.exe, met een grootte van 95,6 MB.

Wanneer de download voltooid is, ga je naar de map waarin jouw downloads standaard worden opgeslagen.

Open het gedownloade bestand echter nog niet!

Maak eerst in je downloadmap zelf een nieuwe map aan, en geef die een herkenbare naam. Ik stel voor: DirectX 9.

Waarom je die nieuwe map nodig hebt, zal zo blijken.

Nu mag je met de rechter muisknop klikken op het eerder gedownloade bestand directx_Jun2010_redist.exe.

Kies Als administrator uitvoeren.

In het venster Gebruikersaccountbeheer klik je op Ja om door te gaan.

Accepteer de voorwaarden door op Yes te klikken.

In het volgende venster zie je dat het bestand directx_Jun2010_redist.exe eigenlijk bestaat uit een verzameling losse bestanden die nog uitgepakt moeten worden:

56a6148287ea6-browse-DirectX_June_2010_S

En jij bent degene die nu moet aangeven naar welke map die bestanden uitgepakt moeten worden.

Klik in dat venster op de knop Browse...

Dan opent een klein Verkenner venster.

In dat venster navigeer je naar de map met de naam DirectX 9 die jij zojuist hebt aangemaakt:

56a614f8af838-Map_selecteren.png

Klik op die map en daarna op OK.

Het uitpakken van de bestanden naar die map is zo gebeurd.

Als dat klaar is, dan mag je de map DirectX 9 openen.

Er is tot nu toe nog niets geïnstalleerd. Dat gaat nu pas gebeuren.

In de geopende map DirectX 9 staan nu alle losse bestanden.

Zoek in die map naar het bestand DXSETUP.exe:

56a6160164a87-DXSETUP.png

Klik met de rechter muisknop op DXSETUP.exe, en kies Als administrator uitvoeren.

Klik op Ik ga akkoord met deze overeenkomst. Klik daarna op Volgende.

Klik in het volgende scherm ook op de knop Volgende.

De installatie kan een paar minuten duren.

Wanneer je dit scherm ziet, is de installatie voltooid:

56a617125e1a4-Installatie_voltooid.png

Klik in dat venster op de knop Voltooien.

Je kunt nu zelf controleren of het bestand d3dx9_42.dll, dat nodig is voor jouw spel, nu wél aanwezig is.

Gebruik de Verkenner en ga naar de map C:\Windows\System32.

Bij mij was daarna dat bestand aanwezig:

56a617aca4184-d3dx9_bestanden_nieuw.png

Sluit de Verkenner en probeer nu of je het spel Wreckfest kunt starten.

P.S. Mocht je dit allemaal maar ingewikkeld vinden en ben je bang om dingen fout te doen, maak dan voordat je gaat beginnen een nieuw herstelpunt aan. Geef dat herstelpunt een herkenbare naam, bijvoorbeeld: "Voor installatie DirectX 9".

Zou er toch wat fout gaan, dan kun je altijd dat herstelpunt terugzetten met behulp van systeemherstel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.