Ga naar inhoud

Levensduur laptop?


dreivilo47

Aanbevolen berichten

Laten we ervan uitgaan dat je een degelijk model laptop koopt, dan is vooral de manier waarop jij je laptop behandelt veelbepalend.

 

Eigenlijk is het zowat vergelijkbaar met de aankoop van een degelijke auto: als je hem goed onderhoudt, hem gebruikt waarvoor ie ontworpen is én wanneer je gespaard blijft van "brute pech" (bijvoorbeeld een defect moederbord buiten de garantieperiode) dan is de kans groot dat je er lange tijd plezier aan beleeft ... ga je er echter mee om als een Neanderthaler, dan is hij sowieso geen lang leven beschoren.

 

Buiten het in orde houden van je Windows valt er - als geavanceerde doe-het-zelver - zeker nog in het oog te houden (én eventueel te vervangen / te upgraden): harde schijf of SSD, RAM-geheugen, koeling (stofgehalte, pasta), adapter.

 

Ook een scherm en toetsenbord zijn perfect zelf te vervangen mits enige handigheid.

 

5 à 7 jaar is voor mij een perfect haalbare leeftijd - zelfs bij intensief gebruik - uiteraard rekening houdende met het bestaan van Murphy en zijn gekende wet.

 

Welkom op PCH trouwens ! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we ervan uitgaan dat je een degelijk model laptop koopt, dan is vooral de manier waarop jij je laptop behandelt veelbepalend.

 

Eigenlijk is het zowat vergelijkbaar met de aankoop van een degelijke auto: als je hem goed onderhoudt, hem gebruikt waarvoor ie ontworpen is én wanneer je gespaard blijft van "brute pech" (bijvoorbeeld een defect moederbord buiten de garantieperiode) dan is de kans groot dat je er lange tijd plezier aan beleeft ... ga je er echter mee om als een Neanderthaler, dan is hij sowieso geen lang leven beschoren.

 

Buiten het in orde houden van je Windows valt er - als geavanceerde doe-het-zelver - zeker nog in het oog te houden (én eventueel te vervangen / te upgraden): harde schijf of SSD, RAM-geheugen, koeling (stofgehalte, pasta), adapter.

 

Ook een scherm en toetsenbord zijn perfect zelf te vervangen mits enige handigheid.

 

5 à 7 jaar is voor mij een perfect haalbare leeftijd - zelfs bij intensief gebruik - uiteraard rekening houdende met het bestaan van Murphy en zijn gekende wet.

 

Welkom op PCH trouwens ! :)

Bedankt voor de goede uitleg Asus.

Ik denk dat ik deze maand een nieuwe laptop (Asus) ga kopen.

Mijn huidige laptop (HP) is van 2009, die wordt binnenkort 7 jaar.  Altijd intensief gebruikt.

DVD Rewritable en laptopbatterij zijn defect.  Volgens Speccy worden de CPU en het moederbord geregeld heet, in de 90°C.  Dat is niet goed.

Mijn harde schijf heb ik gecontroleerd met HD Tune, er waren geen damaged blocks.

Gezien de leeftijd van de laptop ga ik deze mankementen niet laten herstellen, lijkt me geldverspilling.  Wat is jouw mening?

Ook bedankt voor de verwelkoming.  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mits enige handigheid zou het moeten lukken om zelf eens te kijken naar het stofgehalte, hiervoor dient hij wel gedemonteerd te worden ... als je zijn volledige type-aanduiding post (bijvoorbeeld: HP Pavilion dv6-6149nr), dan kijk ik eens rond voor een handleiding of filmpje waarop je je kan baseren.

 

Het vervangen van de batterij kan je eventueel nog in overweging nemen, zeker als je hem regelmatig op batterij gebruikt ... gebruik je hem op vaste plaatsen waar netspanning beschikbaar is, dan is dat geen must ... je moet hier toch rekenen op een €80 à €90, wat geen klein bedrag is maar anderzijds is het ook normaal dat een batterij na 7 jaar niet meer in goede conditie is.

 

Het CD/DVD-station zou ik dan weer niet (laten) vervangen, omdat je je voor de meeste zaken ook kan behelpen met een USB-stick.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom niet gewoon gebruiken tot hij de geest geeft? Als je onmisbare bestanden in de wolken zet (bijvoorbeeld) kun je gewoon op zoek gaan naar een nieuwe als de oude het begeven heeft. Ik heb eens een laptop gekregen die stokoud was en het nog deed (opslagcapaciteit 1 Gb) en alleen door een stommiteit van mijzelf werd hij onbruikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maken van back-ups is sowieso een must, zowel bij een PC van 7 jaar oud als bij een PC van 7 dagen oud ... persoonlijk maak ik die back-ups op MINIMUM twee verschillende externe geheugendragers en niet in de cloud.

 

Hier kan je eventueel terecht voor een nieuwe batterij, maar aangezien je hem meestal op netspanning gebruikt zou je die uitgave achterwege kunnen laten.

 

Wat dan nog aandacht verdient zijn de temperaturen: die 90°C, daar moet je mee aan de slag.

 

Ik ga ervan uit dat je de laptop op een gladde, harde en stofvrije ondergrond gebruikt en dat hij gedurende de voorbije 7 jaar nog niet ontstoft werd ?

 

Jouw DV7 is helaas geen makkelijke patiënt om te ontstoffen: hij dient hiervoor helaas zowat volledig ontmantelt te worden ... :mellow:

 

Via deze link kan je een stap-voor-stap handleiding / fotoreportage bekijken, hieronder vind je ook nog een filmpje terug.

 

Als je geen ervaring hebt met dergelijke ingrepen, dan laat je je best begeleiden door iemand die die ervaring wel heeft of je laat dit uitvoeren door een PC-hersteldienst ... voor zo'n €30 à €40 zou dit moeten lukken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maken van back-ups is inderdaad een must, ik doe dit dagelijks op een USB-stick.

Mijn laptop werd de voorbije 7 jaar nog niet ontstoft.

Ik heb de 2 links en het filmpje bekeken.  Mijn laptop is, zo te zien, inderdaad niet makkelijk om te ontstoffen.

Bedankt voor je tijd en moeite Asus.  Ik weet genoeg en ga dit onderwerp sluiten.  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.