Ga naar inhoud

Werking voeding in laptop


robw47

Aanbevolen berichten

Vanaf 1990 houd ik mij voornamelijk bezig met bouwen, repareren en upgraden van PC's.

De laatste jaren wel eens wat met een laptop gedaan, maar dan basis handelingen, geheugen upgrade, hd vervangen door ssd.

Nu heb ik een laptop van een kennis gekregen, waarbij de accu's na het uitzetten van de laptop vrij snel leeg zijn, dus binnen 1 week.

De laptop is een Medion S4214 en gekocht in april 2014, er zit nog 1,5 maand garantie op.

Deze laptop heeft 2 accu's, ipv een DVD-rom is door Medion een 2e accu op die plek geplaatst.

 

Het lijkt er dus op, dat uitzetten niet echt uitzetten is.

In W7 staat bij Aan/Uit de functie Afsluiten.

In de bios ontbreekt Power Management.

 

Medion hierover benadert, maar als antwoord, dat accu's nu eenmaal slechter worden en dat de garantie op accu's 6 maanden is.

Om vast te stellen of het echt om een slechte accu gaat, heb ik na het volledig opladen de hoofdaccu verwijderd.

Na enige dagen de accu weer geplaatst en de laptop gestart.

Vervolgens zag ik de hoofdaccu op 98% en de 2e accu op 9% staan.

Dus mijn conclusie is, dat er niets mis is met de accu's, maar dat na het uitzetten er nog (lek)stroom blijft lopen.

Dit opnieuw aan Medion voorgelegd, maar ik kreeg hetzelfde antwoord als de vorige keer.

 

Nu heb ik ooit een elektronica studie gedaan (1969-1972), maar ben ik de software wereld terecht gekomen.

Wel e.e.a. getracht bij te houden.

Zo vond ik wel een goede uitleg over de werking van een ATX voeding, compleet met schema, maar heb ik nog niets kunnen vinden hoe vanuit een accu een laptop moederbord van de diverse spanningen wordt voorzien, dus kan daardoor ook niet bovenstaand verschijnsel beredeneren.

 

Wie kan mij uitleg geven of zelfs een mogelijke oorzaak aangeven.

Bij voorbaat dank hiervoor.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is dat in de Bios nog de "Wake-up-lan" functie  aan staat. Dan zou naar mijn idee nog stroom gebruikt moeten worden om deze functie actief te houden. Maar ik kan mij niet voorstellen dat deze functie een batterij in een week leeg trekt.

Een andere optie is misschien het opnieuw kalibreren van de accu's.Op internet kun je meestal vinden hoe je dit voor jouw computer kunt doen.

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij het lezen van je bericht ook direct dacht aan een defecte accu zoals Medion aan gaf. De ideeën die ik hier geef zijn dan ook een schot in het donker. Misschien dan een ander teamlid nog een andere oorzaak zou kunnen aangeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.