Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aan PCH,

Mijn computer uitgerust (nu nog met Win7) valt nu en dan (om de 2...5 dagen) gewoon stil.

Na verder onderzoek heb ik vastgesteld dat het waarschijnlijk de hard disk is die stil valt om een onbekende reden. Ik hoor een klik in de HD en alles is stil met het gekende gevolg om weer op te starten.

Nu wil ik er Win10 op installeren maar durf natuurlijk niet met een HD die niet stabiel is.

Graag zou ik willen een Clone maken van de C schijf op een andere HD.

Maar hoe begin ik eraan en met welk programma?

Of heeft PCH een andere optie?

grt. djdanvan

Geplaatst:

Inderdaad Clarkie heeft dit mooi op een rijtje gezet.

Maar wat ik juist wil staat er blijkbaar niet tussen denk ik?

(Je wil een grotere harde schijf plaatsen of de schijf is aan vervanging toe? Via de functie Clone (5) wordt alle data overgeschreven van de ene naar de andere schijf.)

Ik wil een andere fysieke hard disk plaatsen met exact dezelfde data en besturingssysteem van de huidige hard disk die NIET stabiel meer is.

En dit staat niet in de reeds uitgebreide uitleg, of vergis ik mij?

In mijn desktop zitten er nu twee identieke hard disks (wat GB betreft) de één is de C en de andere (D) is volledig geformatteerd en leeg.

gtr. djdanvan

Geplaatst:

Wel: dat is het eigenlijk: je maakt op je andere schijf een kloon van je systeem (zoals daar in 5 beschreven) en ALLES van je (bijna) brakke schijf wordt identiek naar je andere schijf overgebracht.

Dan vervang jij je slechte schijf door je goede (eerst computer uitzetten natuurlijk) en je kan gewoon terug je windows opstarten. Alles wat op je oude schijf stond (Windows, mijn documenten, je eigen bestanden,...) staat dan op je nieuwe schijf en je gaat gewoon geen verschil merken als jij je computer terug opstart.

Geplaatst:

Passer,

de Kloon disk is zonder problemen verlopen, dus nu heb ik een kloon op een andere hard disk van mijn originele (brakke) hard disk.

Ik heb de originele hard disk los gekoppeld en de gekloonde hard disk aan gesloten en opgestart.

Wat ik nu krijg is een gewoon zwart scherm en bovenaan links een cursor (streepje) die continu staat te knipperen.

U sprak hierboven van een Bootdisk aan te maken, kun je me wat meer uitleg daaromtrent verschaffen aub?

Belangrijk: vergeet niet een bootdisk te branden vanuit EasUs (emergencydisk) want die heb je nodig als je aan het werk gaat met je nieuwe schijf !

grt. djdanvan

Geplaatst:

Ben je bekend met de Bios?

Dan zou ik daar eens gaan kijken naar de bootvolgorde en kijken of je nieuwe schijf ertussen staat en aangegeven is als eerste bootmedium.

(eventueel maak je er een foto van en plaats je die hier in het topic)

En wat die disk betreft was ik fout: meestal plaatst men een kloon terug van een tweede schijf op je hoofdschijf omdat je windows (op je hoofdschijf) brak geworden is - en dàn heb je die schijf nodig om je kloon terug te plaatsen.

In dit geval werd een kloon gewoon op je nieuwe schijf gezet en moet je dus niets meer gaan verplaatsen.

In dit geval (ik plaats een kloon rechtstreeks op mijn nieuwe schijf) heb je ze dus niet nodig.

maar hou ze zeker bij want later kan die dus nog van pas komen.

Ik lees net dat je de originele schijf in je bezit hebt. Moest je bootvolgorde goed blijken te staan en je krijgt dus alleen een zwarte cursor dan kan er meer aan de hand zijn. (want normaal moet je schijf gewoon gaan opstarten naar windows)

Dit brengt me terug tot een idee dat ik al wel even langer heb: je oude schijf is brak / begint brak te worden. Het gevaar van een kloon in dit geval is dus wel dat - vb bij het maken van die kloon - je oude schijf ook weer even stil gevallen zou zijn bij het lezen ervan, en dan is je kloon natuurlijk niet goed.

Van een brakke schijf een kloon maken geeft altijd een risico.

We gaan dus even afwachten wat je antwoord is - maar je kan alvast ook dit overdenken: je kan ook terug met een nieuwe lei beginnen en gewoon je windows 7 op je nieuwe schijf plaatsen - dan omzeil je gewoon het kloon-gebeuren...

Geplaatst:

Bedankt voor de interesse en de opvolging.

Wat heb ik gedaan?

Eerst heb ik een clone via Easeus genomen op een andere hard disk die ik origineel wil gebruiken.

Daarna heb ik de brakke hard disk losgekoppeld en de clone hard disk aangesloten.

Dan de boot instellingen in de bios bekeken, één stond op CD en twee op de HD
Dan PC opgestart met gevolg zwart scherm met een knipperende cursor

In de boot de HD op één geplaatst en CD op twee met hetzelfde resultaat bij opstarten een zwart scherm.

Bios terug open en CD op één geplaatst.

Daarna heb ik de originele Wind.7 installatie schijf in de lade gelegd en laten opstarten van de CD.

Gekozen voor nieuwe installatie en alles gevolgd op het scherm.

De PC opgestart en wat zag ik in de boot, ik had de keuze te kiezen uit twee aanwezige OS van Win7.

Eerst de bovenste keuze en laten opstarten dat was de laatst geplaatste versie van Win7 van op de Originele CD, dus zonder al de updates en dergelijke.

Daarna de keuze twee geprobeerd en tot mijn grote verwondering daar stond Windows-7 die ik had gecloont  vanop mijn brakke schijf met alles erop en eraan, geen enkel probleem ivm drivers en of updates.

In de boot van mijn Windows heb ik de goede versie dan steeds als eerste laten opstarten en tot nu toe werkt alles naar behoren.

Ik weet niet of die onvolledige versie mag blijven of moet ik die verwijderen, nu alles goed loopt ben ik van plan die te latyen staan of ben ik mis?

Tot daar de info

djdanvan

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.