Ga naar inhoud

PC ziet NAS niet in thuisnetwerk

capric

Aanbevolen berichten

Ik heb een vervelend netwerkprobleem dat ik maar niet opgelost krijg.
Mijn thuisnetwerk ziet er uit als volgt:

post-35726-0-67460600-1455879492_thumb.j

PC1 heeft normaal verbinding met internet, maar ziet de rest van het netwerk niet; geen verbinding met de NAS dus.
PC2 ziet het hele netwerk, incl. PC1.

In the Device List van de router staan de 6 apparaten online.
Ze zijn ook alle 6 vermeld in de tabel voor 'DHCP reservations' met een IP-adres binnen de DHCP-range, maar geen heb ik gereserveerd.

Op PC1 is 'Windows network discovery' enabled. De volgens mij noodzakelijke services staan aan.
Het netwerk is lokaal (home).

Als ik in de adresbalk van Firefox het IP-adres van de NAS ingeef, dan kom ik in de configuratieschermen van de NAS. Vroeger kon ik die ook bereiken met "\\Diskstation". Nu niet meer.

Op PC2 zie ik in de Windows verkenner in het linkse vak onder "Netwerk" de NAS, PC2 en mijn netwerk. Rechts zie ik onder "Computer" hetzelfde, onder "Media Devices" de NAS, de streamer, PC1, PC2 en de media server op de NAS. Onder "Netwerk infrastructuur" het netwerk.
Op PC1 zie ik zowel links als rechts alleen PC1.
De Windows firewall uitschakelen, maakt geen verschil.
Via Troubleshoot Problems vind ik geen oplossing.

Ik werk met twee routers achter elkaar, een (relatief nieuwe) Telenetmodem en dan de EA4500. Dat heeft jaren goed gewerkt. De switch werd een paar maanden geleden geplaatst; deze configuratie werkte.

Iemand een idee om me te helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas was er geen herstelpunt van voor het optreden van het euvel. Virusscanner verwijderen (Avira free) gaf geen oplossing.

Ik heb een clean install van Win7pro uitgevoerd en alles is terug ok.

Helaas zullen we dus nooit de oorzaak van het probleem kennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe jij dat altijd:

Niet goed werken en dan maar opnieuw installeren van Windows 7?

Ik vind dat raar dat jij zo doet.

Als ik opnieuw zo moeten installeren zou ik uren bezig zijn want ik moet bovenop Windows ook veel programma opnieuw installeren.

Opnieuw installeren had ik vroeger nog nooit moeten doen want er is altijd een oplossing voor sinds Windows XP en hoger.

En zeker in uw geval met netwerkprobleem.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, zo dikwijls doe ik dat niet. ;)  Ik heb ook heel wat progs terug te installeren.

Maar dit probleem sleepte al weken aan, en niets hielp (ik vroeg ook raad op tweakers, maar niets bracht me vooruit).

Een restore zou natuurlijk mooi geweest zijn, maar enkele weken geleden was ik een drive aan het bekijken en er stond een button "schijfopruiming". Dacht dat dat alleen voor die drive was, maar alles werd opgekuist, ook de C./. Pech, geen restorepunten meer.

Als je dagen ongeveer full-time naar een probleem zoekt, en niemand kan blijkbaar helpen, dan is een dag herinstalleren voor mij duidelijk de goede weg. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas niks aan te doen.

Soms kan het gebeuren als internet tijdelijk niet werkt dan je de netwerk niet meer ziet terwijl je bij een ander pc wel ziet.

Dat is nu eenmaal het rare van Windows.

In dat geval opnieuw opstarten van heel uw netwerk inclusief router een mogelijk oplossing.

In een ander geval verwijderen van uw verbinding en dat kan nog in Windows 7 mogelijk ook in Windows 8

Maak dan een nieuwe SSID naam.

Wat ook belangrijk is dat je Windows duidelijk laat weten dat hij uitsluitend deze verbinding moet nemen.

Je kan deze topic sluiten door op modereer / sluiten klikken.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.