Ga naar inhoud

Vertaling overnemen

Ambcol

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

stel ik heb een Excel bestand met in de eerste kolom en per cel een woord in het Nederlands. In de 2e kolom hetzelfde woord vertaald naar het Frans, kolom 3 Duits.....

Graag wil ik in een andere werkmap, als ik de Nederlandse woorden typ (willekeurige volgorde) dat een andere cel (reeks samengevoegde cellen) de volgorde aanneemt maar dan in de geselecteerde taal.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast bedankt voor de hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Excel is in de eerste plaats een rekenprogramma en zeker geen vertaalprogramma, ik vind het onverstandig om het voor dat laatste te willen gebruiken; daar zijn andere programma's voor.

2. Als je toch wil vertalen, gebruik dan voor elk woord een afzonderlijke cel. Meerdere woorden in 1 maakt het veel ingewikkelder. Dat kan wel, maar dan moet je steeds gaan berekenen waar het eerste, tweede, enz. woord in de cel begint (te zien aan waar een spatie staat), dat kan met de functie SEARCH, maar met veel woorden is dat nogal lastig).

3. Als je Excel toch wil gebruiken, dan moet je voor elk Nederlands woord kolom A doorlopen (bv. met een for-nextlus) om te kijken óf en wáár het woord/de woorden van G3 staan, en áls het voorkomt in kolom A de overeenkomstige woorden in de kolommen B en C in G10 en G17 weergeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is geprogrammeerd, en zonder formules in het werkblad.

Toets Alt-F11 (= linker-Alttoets ingedrukt houden terwijl je op F11 drukt).

Dubbelklik aan de linkerkant op "Blad1(Blad1)", aan de rechterkant zie je dan de code staan.

Dubbelklik aan de linkerkant ook eens op "Module 1" en kijk of je dan aan de rechterkant ook (bijna dezelfde) code ziet staan. Als daar wat staat, dan is dat ten onrechtye. Verwijder dan ALLES wat daar staat en sla het bestand op. (Ik kan zelf niet controleren of daar wat staat, omdat ik om een onbekende reden mijn eigen bestand bij dat laatste bericht niet kan downloaden; heb daarover de forumleiding al geïnformeerd, maar nog geen reactie ontvangen).

Edit:

@Ambcol, ik lees nu in je laatste reactie dat jij evenmin het bestand kunt downloaden. Het zou kunnen  (maar dat weet ik niet zeker) dat de reden is, dat dat laatste bestand exact dezelfe naam heeft dan het bestand bij het vorige bericht. De laatste versie verschilt niet veel, maar is toch iets beter. Even geduld, dan zal ik die laatse versie met een andere bestandsnaam posten.

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.