Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste Forum leden

Ik had deze vraag al is meer gesteld maar ik ben toen teruggegaan naar Windows 7 maar ik zou heel graag windows 10 op mijn computer willen hebben maar bij het aan zetten geeft hij deze melding . Dan  krijg ik de melding dat hij hem opnieuw moet opstarten en dat ik online naar het probleem kon zoeken dit probleem is Driver Violation voor de rest werkt windows 10 100 % . Is hier nog iets aan te doen of niet meer omdat mijn computer te oud is ik heb een Dell Inspiron 530 uit 2007 . Hier bij voeg ik ook de link van Speccy ik hoor het graag van jullie .

Johnnyboy

http://speccy.piriform.com/results/64LVzJFb5HcENWfIYbTGOFU

Geplaatst:

Heb ik gedaan zie foto , dat betekent dat mijn computer niet geschikt is voor windows 10 toch . Welke problemen ga ik nog meer krijgen als ik Windows 10 wel gebruik .

Johnnyboy

post-12489-0-97656400-1457431498_thumb.p

Geplaatst:

Klopt, dat wordt ook duidelijk aangegeven: Dell test en ontwikkelt geen Windows 10-drivers voor dit product. Als u voor een upgrade kiest, werken sommige functies, applicaties en aangesloten apparaten mogelijk niet zoals verwacht.

Dan heb je twee mogelijkheden:

- ofwel blijf je bij een stabiele en goed werkende Windows 7 die nog ondersteund wordt tot 14 januari 2020 (!)

- ofwel switch je naar Windows 10, een besturingssysteem waarvoor jouw systeem niet geschikt is en waarvoor Dell geen drivers voorziet.

Geplaatst:

Dell schrijft niet dat deze pc ongeschikt is voor Windows 10. Dell geeft alleen aan dat Dell geen Windows 10 drivers ontwikkelt voor dit product. Dell biedt dus geen enkele garantie dat deze pc geschikt is voor Windows 10. Het kan fout gaan, maar het kan ook goed uitpakken.

Ik heb hier een vergelijkbare pc. Ook een Dell Inspiron 530 uit 2007. Zelfde moederbord, zelfde grafische kaart, zelfde optische stations, alleen een iets snellere processor (de E6750 in plaats van jouw E6550).

Mijn pc werd geleverd met Windows Vista 32 bits. In februari 2015 heb ik er een verse installatie van Windows 8 op gezet. En een half jaar geleden heb ik de gratis upgrade naar Windows 10 gedaan.

Dit is de link van Speccy van mijn Dell Inspiron 530: http://speccy.piriform.com/results/jiHV4ZdMwG1IlbtjIukBlWy

Ik zie geen uitroeptekens of vraagtekens in Apparaatbeheer. Alle benodigde drivers werden dus door Windows zelf geïnstalleerd.

Wat voor problemen ervaar ik nu met Windows 10:

Soms (1 x per 14 dagen?) geeft de monitor na opstarten geen beeld. Dan moet ik de powerknop lang indrukken, waardoor de pc uitgaat. Een tweede start gaat altijd zonder fouten. Ik moet nog een keer de DVI-kabel vervangen om te zien of het daar misschien aan ligt.

Wanneer de pc aan staat, gaat de ventilator van de processor soms loeien, nadat ik 10 minuten helemaal niets doe op die pc. Wanneer ik dan kijk in Taakbeheer, lijken er achtergrondprocessen aan het werk te zijn. Of misschien moet ik schrijven: optimaliseringsprocessen. Ik zie dan bijvoorbeeld Windows Modules Installer Worker hard aan het werk. Samen met andere processen is het processorgebruik dan bijna 100%. Wanneer ik echter even de muis beweeg of een willekeurige toets indruk, valt het totale processorgebruik meteen terug naar een acceptabele 3%. Dit hoge processorgebruik doet zich alleen voor wanneer de pc aan staat, maar niet actief door mij gebruikt wordt. Daarom denk ik dat het onderhoudsprocessen zijn. Wanneer ik de pc de tijd geef om al die onderhoudsprocessen af te ronden, valt het processorgebruik vanzelf terug naar 3%.

Ik heb geen idee of jij die 'problemen' ook zult krijgen wanneer je Windows 10 installeert op jouw Dell Inspiron. Ik meld het alleen ter informatie.

Ben ik blij met Windows 10 op die pc? Ja zeker! Toen hij nog draaide op Vista, werd de opstarttijd na verloop van een paar jaar steeds langer. Die groeide van 1 minuut naar tenslotte (na 5 jaar gebruik) liefst 5½ minuut, voordat ik echt aan het werk kon. De opstarttijd van deze pc, nu hij draait op Windows 10, is slechts 40 seconden. Dat is warempel nog sneller dan mijn nieuwste pc die bijna 3 jaar oud is en nog op Windows 7 draait.

Geplaatst: (aangepast)

Beste

Ik wilde vragen of jij die melding ook nog krijgt Driver Violation laat het even weten .

Johnnyboy

aangepast door Asus
overbodige quote verwijderd
Geplaatst:

Nee, de melding Driver Violation krijg ik niet.

Jij was er blijkbaar in geslaagd om vrij makkelijk te upgraden van Windows 7 naar Windows 10.

De verse installatie van Windows 8 en later de gratis upgrade naar 8.1 ging bij mij ook zonder problemen op de Dell.

Maar bij mij ging de upgrade van Windows 8.1 naar Windows 10 niet zo eenvoudig met de Dell Inspiron. Ik heb het wel 7 keer moeten proberen, waarbij ik steeds andere foutmeldingen kreeg.

Hieronder een bloemlezing van die foutmeldingen waardoor de upgrade mislukte:

"Kan Windows 10 niet installeren.
Fout: C1900101-4000D Er is een probleem met Windows Update." Uitgebreider:

0xC1900101 – 0x4000D

De installatie is mislukt in de fase SECOND_BOOT met een fout tijdens de MIGRATE_DATA-bewerking

Andere foutcodes die ik kreeg bij andere pogingen tot upgraden:

1. 80240020
  2. 80240054
  3. BSOD: PAGE FAULT IN NONPAGED AREA.

Een ander zou dan misschien de hoop opgeven, maar ik wreef in mijn handen en ging er eens goed voor zitten.

Eerst haalde ik de meest recente driver op voor de grafische kaart. Dat is deze: http://support.amd.com/en-us/download/desktop/legacy?product=legacy2&os=Windows%208%20-%2032. Wel al 3 jaar oud intussen, maar AMD maakt blijkbaar geen nieuwere drivers voor onze kaart. AMD heeft liever dat je een nieuwe grafische kaart koopt...

Ik had al met Acronis True Image een image -en bijbehorend opstartmedium- gemaakt. Tevens ook nog een kopie van alle persoonlijke bestanden (inclusief e-mail en contactpersonen) op een externe harde schijf gezet.

Daarna trof ik de volgende voorbereidingen:

Alle beschermingssoftware die niet van Microsoft is, geheel verwijderen (alleen uitschakelen is niet voldoende). Ik verwijderde mijn virusscanner, Malwarebytes Anti-malware, Hitman Pro Alert.

Belangrijk: daarna de computer opnieuw opstarten!

Clean Boot (schone opstart) uitvoeren: https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/929135

Kies op die website je besturingssysteem en volg de aanwijzingen nauwgezet op.

Bij Opstarten in Taakbeheer heb ik alle niet-Microsoft items uitgeschakeld.

Daarna de computer weer opnieuw opstarten!

En daarna lukte de upgrade naar Windows 10 wel. Zonder foutmeldingen.

De eerder uitgeschakelde opstartitems heb ik na de geslaagde upgrade weer ingeschakeld.

Het hoge processorgebruik na 10 minuten inactiviteit had ik met de Dell pc ook al, toen die op Windows 8 en 8.1 draaide. Ik type momenteel op een Windows 7 pc en links van me staat de Dell Inspiron aan, met het tabblad Processen van Taakbeheer open. Toen ik zojuist de Dell flink hoorde blazen, keek ik naar links en zag ik inderdaad een hoog processorgebruik. Maar dit was deze keer makkelijk te verklaren. Ik zag dat de pc bezig was met het binnenhalen en installeren van de maandelijkse updates en het programma MSRT was bezig. Dat is het Malicious Software Removal Tool van Microsoft (KB890830). Iedere maand krijg je daarvan een nieuwe versie binnen en na installatie daarvan wordt de pc direct automatisch gescand op een aantal soorten schadelijke software. Dat proces alleen al zorgde voor een processorgebruik van 30 à 40%. Intussen is de Dell weer vanzelf tot rust gekomen. Het processorgebruik schommelt nu tussen de 0 en 2%.

----------------------------------------------------------------

De melding Driver Violation zou veroorzaakt kunnen worden door Driver Verifier, een onderdeel van Windows 10 dat controleert of jouw drivers in orde zijn (niet corrupt of incompatible met Windows 10). Lees er hier meer over: http://www.tenforums.com/tutorials/5470-driver-verifier-enable-disable-windows-10-a.html

Heb jij al, toen Windows 10 draaide, in Apparaatbeheer gekeken of je uitroeptekens zag bij 1 of meer apparaten?

Ook hier info over Driver Verifier: http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/576333/driver-verifier-bsod-related-windows-10-81-8-7-vista/

Daarmee zou je moeten kunnen achterhalen welke driver bij jou voor het probleem zorgt.

Maar voor hoe je dat probleem dan moet oplossen moet je niet bij mij zijn. Daarvoor schiet mijn kennis tekort.

Ik vermoed echter dat er genoeg forumleden en stafleden zijn die jou daarbij dan wel verder kunnen helpen.

------------------------------------------------------------------

Jouw Dell Inspiron draait nu op Windows 7. Jij wilt graag over naar Windows 10. Maar waarom? Asus schreef al dat Windows 7 nog ondersteund wordt tot 14 januari 2020.

Ik ging over naar Windows 10 omdat ik dat een leuke uitdaging vond voor deze wat oudere en onwillige pc. Maar dat is mijn tic: ik vind het leuk om zulke problemen op te lossen.

Geplaatst: (aangepast)

Beste porrelaar

Dat met Driver Verifier heb ik geprobeert dan krijg ik deze melding zie foto .

Johnnyboy

post-12489-0-37714400-1457616823_thumb.p

aangepast door Asus
overbodige quote verwijderd
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.