Ga naar inhoud

Systeem bestanden naar andere schijf = tragere opstart


Passen

Aanbevolen berichten

Beste forum leden,

 

Sinds een maand heb ik mijn nieuwe laptop een Lenovo Ideapad Y700 in huis. Tot nu toe bevalt deze me uitstekend.

 

Vervelend vindt ik de capaciteit van de systeem schijf, die slechts 128GB bedraagt. Er is nog maar 13Gb over en heb slecht Office 365 en Autocad 2007 2d geïnstalleerd + een aantal verwaarloosbare kleine software programma's + 18 gb bestanden(in persoonlijke mappen).

 

Daarom heb ik via AOMEI partition assistent de systeem schijf gekopieerd naar de grotere schijf van 1000GB.

Via UEFI heb ik deze laatste als boot schijf gekozen, en met succes. Maar de opstart is geschat 4X trager(zelf met snel opstarten ingeschakeld). De gekopieerde systeem bestanden staan nog steeds op de kleine schijf. Dit om mijn actie zonder veel moeite te kunnen omdraaien.

Volgens windows disk optimizer zijn al mijn schijven SDD. Ik dacht hier eens een defragmentatie te doen, maar enkel de D-schijf kan geoptimaliseerd worden.? Dit is de kleine schijf waar mijn systeem gegevens op staan maar waarvan ik niet meer boot.(AOMEI geeft die letter omgedraaid)

 

Is een systeem schijf kopie de meest doeltreffende oplossing?

Indien ja, hoe kan ik mijn pc even snel laten opstarten?

Indien nee, zijn er andere mogelijkheden?

 

In bijlage nog wat details.

 

 

Groeten, Pascal

 

Storage Devices.html

post-36049-0-64382700-1458866127_thumb.j

post-36049-0-19390000-1458867028_thumb.j

post-36049-0-62815400-1458868686_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Passen,

welkom op PC-Helpforum.be. :)

 

 

Kan je het onderstaande uitvoeren en de gevraagde link (GEEN tekstbestand dus ! ...) hier in je topic posten ?

 

Download en installeer Speccy

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren. 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is. 

525a111b37ea3-Speccy.PNG 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware. 
Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ". 

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware. 

Meer info over deze procedure lees je 
HIER.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In jouw Lenovo zit wel degelijk een SSD: er zit een 128 GB LITEON CV1-8B128 SSD in waarop dus je Windows stond die je "in den beginne" gebruikte ... door die Windows nu te verplaatsen naar de klassieke (en trage) Western Digital Blue WD10SPCX heb je uiteraard een veel tragere opstart.

 

Maak dus die toestand weer ongedaan, zodat Windows weer opstart vanop je SSD.

 

Dan zal het kwestie zijn van plaats op de SSD vrij te maken:

 

- persoonlijke bestanden stockeer je - gezien het (té) krappe volume van de SSD - best op de harde schijf ... daar dient die in dit geval ook voor.

 

- grotere en minder gebruikte programma's installeer je best ook op de harde schijf i.p.v. op de SSD

 

Op deze manier blijft je SSD voorbehouden voor Windows en gaat het te kleine volume van de SSD je minder parten spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.