Ga naar inhoud

Configuratie pc


Maloni

Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

 

Ik heb sinds gisteren een nieuwe voeding en videokaart. Uiteraard ben ik die meteen beginnen installeren. De videokaart heeft me geen problemen bezorgd, de voeding wel.

 

Om het even wat overzichtelijker te maken, mijn specifiaties...

 

- Processor: Intel Core i5 - 750 - 2.67GHz

- Moederbord: Gigabyte GA-P55A-UD6

(- Oude voeding: Antec EA 380D Green - 380 Watt)

- Nieuwe voeding: EVGA Supernova 750 G2 - 750 Watt

(- Oude videokaart: GeForce GTS 250)

- Nieuwe videokaart: EVGA GeForce GTX 960 SSC 4GB

- DVD-writer: Samsung Super Ritemaster SH-S223

- HDD: Seagate Barracuda LP 2TB - ST32000542AS

- SSD: Samsung 840 EVO 250 GB

 

Ik ben netjes alles beginnen aansluiten volgens de handleiding. Ook via youtube een aantal filmpjes bekeken om zeker te zijn dat ik geen fouten gemaakt had.

En dan het moment van de waarheid. Ik start de pc voor de eerste keer op en na wat "gestotter" lukt het om volledig op te starten. Het was al laat op dat moment en heb de pc na een half uurtje (na installatie videokaart) uitgezet met de bedoeling vandaag verder te doen. Zo gezegd zo gedaan, pc terug opgestart en na nog geen kwartiertje viel de pc gewoon uit. Het is niet meer gelukt terug op te starten, de voeding weigert dienst. Enkel de fans laat hij even draaien maar dat is het.

 

En dan nu de vragen.

 

Zou m'n voeding beschadigd zijn? Is het teveel voltage voor hetgeen ik in m'n pc heb steken? Heb 750 Watt gekozen met de bedoeling later een 2de videokaart bij te steken.

 

Ligt het aan m'n pc koeling? De voeding voelde wat warm aan immers. Welke koeling zouden jullie dan voorstellen? Ik ben niet bepaald op de hoogte van wat goed is al dan niet.

 

Kan het nog wat anders zijn dat dit veroorzaakt?

 

Alle antwoorden en tips zijn welkom!

 

Alvast dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

750 watt voeding heeft niks te maken maar het kan wel stuk zijn.

Wat je kan doen om te testen is de oude voeding gebruiken

 

Als je iets verandert in uw pc moet je altijd op setup klikken om naar de bios te gaan zodat alles goed is ingesteld.

Als de ventilatie van de koeling werkt is alles OK tenzij je verkeerd had aangesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je antwoord stegisoft!

 

Met de oude voeding is het alvast gelukt om opnieuw op te starten. Nergens een probleem, ook niet wat betreft de nieuwe videokaart.

 

Ik zat ook al te denken aan de bios. Waarschijnlijk staat deze zo ingesteld dat de pc zich uitschakelt bij een bepaalde temperatuur. En aangezien de voeding vrij warm had neem ik aan dat het inderdaad zo gegaan is.

 

Maar ik had gelezen dat de voeding beveiligd is tegen overhitting. Het zou me dan toch verwonderen dat ze kapot is. Kan het gewoon geblokkeerd zijn op de één of andere manier? Ik ga alvast de temperatuur in de bios aanpassen en het opnieuw proberen.

 

Het gaat trouwens om een zelf-samengestelde pc van zo'n 7 a 8 jaar oud. Volgens mij is die koelpasta allang vergaan en dringend aan vervanging toe.

 

Zou ik extra koeling installeren en zoja wat raad je eventueel aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de temperatuur van de cpu te warm is dan zet de bios automatisch de pc uit tenminste als je zo ingesteld is.

In de bios kan je de temperatuur zien.

Dat uw computer 7 à 8 jaar oud is wilt niet zeggen dat de koelpasta niet goed is.

Je kan altijd nieuwe pasta aanbrengen.

 

Wat de voeding warmte betreft zal de bios niks doen want de voeding is niet verbonden met de bios.

Maar als je prima kan starten met de oude dan is er toch wel iets mis met de nieuwe voeding.

Ik zou het terug sturen naar de winkel.

 

Misschien moet je de nieuwe voeding testen met de oude videokaart.

Ik heb gekeken of er een bios update bestaat voor uw geval met de nieuwe videokaart en dat blijkt niet zo te zijn.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb altijd geprobeerd om m'n pc zo goed als mogelijk up to date te houden. Naar een bios-update had ik dus ook al gekeken.

 

Ok ik ga vanavond of morgen de nieuwe voeding nog eens aansluiten in combinatie met de oude videokaart, dit had ik nog niet geprobeerd.

 

Als de pc dan niet opstart lijkt het me inderdaad dat het aan de nieuwe voeding ligt.

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zopas nog eens de nieuwe voeding geprobeerd terwijl de oude videokaart er terug in stak. Zorgvuldig alle nodige aansluitingen gedaan dewelke nodig waren voor opstart... geen succes.

De nieuwe voeding moet dus wel kapot zijn. Gelukkig 10 jaar garantie, dus maar meteen gebruik van maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.