Ga naar inhoud

Suggesties nieuwe laptop

Mako

Aanbevolen berichten

Beste collega's, leden,

Een vriend van me is op zoek naar een nieuwe laptop. Ik heb het stappenplan hieronder zo volledig mogelijk proberen invullen. In het algemeen is hij op zoek naar een vrij algemene computer voor schoolwerk. Geen speciale grafische kaart voor games of fotobewerking nodig dus.

1. Waarvoor heb je een laptop nodig? Algemeen gebruik/schoolwerk.

2. Wat is mijn budget? Tot max. €1500

3. Heb ik een voorkeur voor bepaalde merken? Neen

4. Heb ik al die nieuwe functies nodig? USB3.1 is wel een aanrader, evenals HDMI-aansluiting

5. Welke schermgrootte heb ik in gedachten? 15"

6. Heb ik nog randapparatuur nodig? Neen

7. Heb ik nog overige specifieke wensen? Lichtgewicht/dun met numeriek klavier en ethernet aansluiting zijn vereisen. Een SSD-schijf lijkt me vandaag de dag eveneens een niet te missen onderdeel. Opslag bij voorkeur tot rond de 500GB.

8. Woon je in België of Nederland en heb je een specifieke (web)shop in gedachten? België, Azerty toetsenbord noodzakelijk.

Benieuwd naar de suggesties die uit de bus rollen!

En alvast bedankt! :)

MVG,

Mako

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Mako

Hieronder 2 laptops die aan jouw eisen zouden moeten voldoen.

Asus kwam als beste uit de hoek, en dat is zeker en vast een prima merk.

Weet wel dat 500GB opslag op een SSD duur is, dus dat zal denk ik niet gaan.

https://azerty.nl/1-1237-912566/asus-r516ux-dm166t-notebook.html

--> deze heeft wel geen optische drive (CD/DVD)

https://azerty.nl/1-1237-912544/asus-n552vx-fy166t-notebook.html

--> is de enigste van de 2 met een USB3.1 poort

Ik hoor graag je antwoord.

mvg

Mathias

aangepast door 7exe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Mathias,

Bedankt voor je reactie en suggesties! Lijken me inderdaad zeer degelijke voorstellen. :top:

De optische drive is niet direct een noodzaak. Die heb ik al een tijdje zelf niet meer op mijn laptop en is nooit echt een gemis geweest. USB 3.1 is leuk om hebben, al had ik misschien beter gewoon 3.0 of hoger kunnen schrijven. Een minimum van één USB 3.x poort is toch wel praktisch vandaag de dag.

De SSD opslag achte ik inderdaad het grootste probleem. Mijn eigen laptop heeft beperkte opslagruimte van slechts 125GB. Weinig, maar met een externe HDD voor de belangrijkste media files heb ik eigenlijk geen problemen. Tegenwoordig lijkt voor dezelfde prijs al een 256GB SSD te kunnen, dat is al mooi. Ik vraag even na als dit voor de geïnteresseerde voldoende is. Zo niet denk ik dat we moeten uitkijken naar SSD en HDD gecombineerd?

Vind de keuze tussen beide laptops moeilijk te maken. Voor de louter technische aspecten zou ik niet opteren voor het duurdere model, daarvoor lijkt het hardware matige verschil me niet groot genoeg. Bovendien is de laptop dan al een halve kilogram zwaarder dan zijn goedkopere versie. Wat me anderzijds wel wat doet twijfelen is de betere batterij: van een 3-cel lithium-polymeer naar 4-cel... dat kan wel wat verschil gaan maken?

Er is dan nog de betere webcam in het duurdere model, maar dat moet ik even navragen als hij dat frequent schikt te gebruiken.

In elk geval al bedankt voor je suggesties! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Mako

De optische drive is niet direct een noodzaak. Die heb ik al een tijdje zelf niet meer op mijn laptop en is nooit echt een gemis geweest. USB 3.1 is leuk om hebben, al had ik misschien beter gewoon 3.0 of hoger kunnen schrijven. Een minimum van één USB 3.x poort is toch wel praktisch vandaag de dag.

Een optische drive is inderdaad niet echt nodig, en kan altijd extern aangekocht worden voor een kleine 30 euro.

Met 2 of meer 3.0 poorten kom je zeker al een heel eind verder. 3.1 vindt ikzelf niet noodzakelijk.

De SSD opslag achte ik inderdaad het grootste probleem. Mijn eigen laptop heeft beperkte opslagruimte van slechts 125GB. Weinig, maar met een externe HDD voor de belangrijkste media files heb ik eigenlijk geen problemen. Tegenwoordig lijkt voor dezelfde prijs al een 256GB SSD te kunnen, dat is al mooi. Ik vraag even na als dit voor de geïnteresseerde voldoende is. Zo niet denk ik dat we moeten uitkijken naar SSD en HDD gecombineerd?

Een SSD + externe HDD is volgens mij ook de beste oplossing. Als je voor een extra interne HDD gaat (1 SSD + 1 HDD) dan betaal je echt wel teveel. En een externe HDD kost de dag van vandaag niet veel meer.

256GB SSD is echt wel het hoogste dat je kan gaan, anders zit je ver boven je maximum budget. (hieronder kan je zelf eens controleren)

https://azerty.nl/producten/zoek/?LEVERTIJD_MAX=on&VERFIJNING_4646[466155]=on&GROEP_ID=1237&p_tab=1&v_uitgebreid=on&PAGINA=1&SORTERING=levertijd_asc

Vind de keuze tussen beide laptops moeilijk te maken. Voor de louter technische aspecten zou ik niet opteren voor het duurdere model, daarvoor lijkt het hardware matige verschil me niet groot genoeg. Bovendien is de laptop dan al een halve kilogram zwaarder dan zijn goedkopere versie. Wat me anderzijds wel wat doet twijfelen is de betere batterij: van een 3-cel lithium-polymeer naar 4-cel... dat kan wel wat verschil gaan maken?

Er is dan nog de betere webcam in het duurdere model, maar dat moet ik even navragen als hij dat frequent schikt te gebruiken.

Bij batterijen moet je rekenen dat 1cell je 1uur batterij geeft. Dus een 3-cell batterij zal je net iets minder dan 3uur geven en een 4-cell net iets minder dan 4uur.

Het iets duurdere model heeft wel een iets betere quad-core cpu (ipv dual-core in het andere model) en DDR4 Ram (ipv het oudere DDR3)

Een webcam zou ik apart kopen, gezien hoe makkelijk ze sommige computers kunnen hacken. Maar dat is mijn mening natuurlijk.

--> Ga je niet gamen op deze laptop, dan zou ik voor de goedkoopste van de 2 gaan. Denk je toch af en toe eens een game te spelen, dan koop je best het duurdere model.

mvg

Mathias

PS: Net opgevallen dat alle 2 de laptops 'touchscreen' hebben... cool :)

aangepast door 7exe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn allemaal erg mooie laptops van 7exe, maar wel met een cruciaal minpunt: die hebben allemaal een Nederlands QWERTY-toetsenbord, wat nogal voor frustraties kan zorgen.

Het budget is vrij uitgebreid voor een laptop met deze doeleinden, maar gelukkig kan je wel een erg mooi systeem aanschaffen met een snelle SSD en rappe specificaties zodat je de komende jaren helemaal safe gaat zitten wat betreft prestaties.

Dit exemplaar van ASUS is een erg mooi 15,6 inch systeem met een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding en IPS scherm. Snelle Core i7 processor van de nieuwste generatie, een krachtige GTX960M mocht er wat grafisch werk aan te pas komen, en met 16GB een vrij ruime hoeveelheid RAM-geheugen. Wat betreft opslag is er een 128GB SSD aanwezig samen met een 1TB harde schijf. USB 3.1 (de échte USB 3.1 met Gen 2 aanduiding) is voorlopig erg schaars te vinden op notebooks, maar USB 3.0 (ook wel USB 3.1 Gen 1 genoemd) is natuurlijk geen enkel probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.