Ga naar inhoud

Zeer traag werkende laptop

Aanbevolen berichten

Momenteel is er nog niets gewijzigd. Zolang ik geen updates kan doen, gaat het zeer traag. Ik kan geen updates doen omdat het CPU na enkele minuten op 100 % staat. Mijn zoon, Klaas Van Moerbeke, heeft ook virusscanners laten draaien, maar zonder resultaten. Hij zegt dat er veel te veel processen zijn, maar hij weet niet welke ik kan verwijderen of handmatig instellen. Alleen al svhoste.exe heeft al een CPU van tussen de 90 en 98 %.

Ik kan maar 1 website opendoen. Als ik een tweede opendoe, blijft hij doordraaien, net zoals Windows Update.

Ik weet niet of het onderstaande interessant is voor jou, want ik ken niet veel van computers:

Momenteel zie ik in Windows Taakbeheer: Processen: 62 - CPU-gebruik: 100% - Fysiek geheugen: 78 % - Geheugen 1,53 GB

Link naar reactie
Delen op andere sites

62 processen is niet overdreven.

Druk gelijktijdig de toetsen Ctrl-Alt en Delete in en kies nu "Taakbeheer starten".

Selecteer de Tab Processen en klik vervolgens onderaan op "Processen van alle gebruikers weergeven".

Klik nu op de hoofding van de kolom "processor" tot de processen die cpu verbruiken bovenaan staan. Zo zie je welk proces het meeste van je cpu kracht vraagt.

Maak nu van je Taakbeheer een afbeelding.

Een afbeelding kan je maken met het knipprogramma.

Klik dan met rechts op het proces dat het meeste cpu gebruikt en kies onderaan het uitklapmenu naar service(s) gaan.

Je komt dan op het tabblad services terecht.

Klik dan op de hoofding van de kolom proces-id om de services te sorteren.

Scrol dan door de lijst tot je de services gevonden hebt die bij het proces horen.

Deze zijn lichtblauw gemerkt.

Maak ook hiervan een afbeelding.

Voeg beide afbeeldingen toe als bijlage in je volgende bericht zodat wij kunnen zien welk Proces/Processen (en welke services) zorgt voor de hoge CPU belasting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vermoeden klopt.

Het is de windows update service die de boel monopoliseert.

Als we deze service stoppen, zal je zien dat het cpu- en geheugengebruik daalt.

Keerzijde van de medaille is dan wel dat de automatische updates uitgeschakeld zijn.

Ik heb zelf ook nog een machine op Vista en die heeft dezelfde kuren.

Enige oplossing om toch updates binnen te halen is gewoon wachten tot de windows update service klaar is maar dat kan uren duren.

Ondertussen staat het cpugebruik op 100 % en is de pc zo goed als niet te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat enorm veel vlotter. Ik kan nu zelfs verschillende websites bekijken. Voordien moest ik de geopende website wegklikken om een andere te kunnen openen, anders bleef hij maar doordraaien. Het CPU blijft laag in 'Processen van alle gebruikers'. Wat ik wel opmerk dat het CPU  van 'Niet actieve systeemprocessen' soms tot 98 CPU gaat, maar het geheugen is slechts 24 kB.

Hoeveel keer zou ik Windows moeten updaten. Dus om de hoeveel dagen, maanden???

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Colleke zei:

Wat ik wel opmerk dat het CPU  van 'Niet actieve systeemprocessen' soms tot 98 CPU gaat, ...

De "niet actieve systeemprocessen" geeft aan hoeveel % van de cpu NIET belast wordt.

Dus hoe hoger dit percentage, hoe lager je cpu belasting.

Vroeger waren de windows updates altijd op de 2de dinsdag van de maand maar de laatste tijd worden de updates en patches vrijgegeven als ze klaar zijn.

Ideaal is dus om dagelijks te controleren maar dan zit je weer in hetzelfde schuitje als voorheen.

In jouw geval zou ik gaan voor 1 keer om de 2 weken of voor 1 keer per maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.