Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op mijn laptop waren er 3 gebruikersaccounts. Via het account van mijn zus hebben we onze laptop geüpdatet naar Windows 10. Nu kunnen we echter niet meer op de andere gebruikersaccounts; telkens als we onze laptop opstarten, start hij meteen op op het account van mijn zus. De documenten zijn via haar account wel nog terug te vinden dus ze moeten er nog zijn. Heeft iemand enig idee hoe we ervoor kunnen zorgen dat we als we onze laptop opstarten opnieuw kunnen kiezen op welk account?

Geplaatst:

Sarah, je vraag is eenvoudig, maar het antwoord (de oplossing) is vrij lastig.

Volgens de standaard instellingen van Windows 10 wordt bij het opstarten van Windows automatisch op het laatst gebruikte account ingelogd. Dat is nogal onhandig wanneer de computer voor meerdere accounts wordt gebruikt: na het opstarten van Windows moet dan eerst worden uitgelogd voordat een ander account kan worden opgestart.

Omdat de upgrade naar Windows 10 is uitgevoerd via het account van jouw zus, start de laptop daarom ook steeds op met haar account.

Wisselen van account is daarna wel mogelijk.

Je kunt daarvoor deze handleiding volgen: http://acer-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/37900/~/windows-10%3A-wisselen-van-gebruikersaccounts

Of je klikt (nadat op het account van je zus is ingelogd) op de knop Start > dan een klik op het pijltje achter Afsluiten, waarna je kiest voor Andere gebruiker of Afmelden.

Daarna zou je het scherm moeten krijgen waarbij je op een van de andere gebruikersaccounts kunt klikken. Ik kan dat niet zelf voor je nakijken/controleren, want ik ben de enige gebruiker van mijn Windows 10 computers.

Ik vind dit een heel rare instelling van Windows 10. Hier is door Microsoft niet goed over nagedacht. Het betekent immers dat iedereen de inlogwachtwoorden van alle gebruikers van die computer moet kennen, anders kun je die laptop niet gebruiken, wanneer iemand anders dan jijzelf de laptop voor het laatst gebruikt heeft. Waar blijft dan de privacy van de individuele gebruikers van die laptop?

Eigenlijk wil jij het automatisch inloggen op het laatst gebruikte account uitschakelen. Dat vereist een ingreep in het register. Maak van tevoren een backup van de registersleutel HKLM\SOFTWARE\Microsoft\ Windows\CurrentVersion\ Authentication\LogonUI\UserSwitch, voordat je aan de slag gaat.

De werkwijze is beschreven door Menno Schoone op deze website: https://www.schoonepc.nl/windows10/werken_met_gebruikersaccounts.html

Het gaat daar om het gedeelte Automatisch inloggen uitschakelen dat op die pagina in een kader is geplaatst.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.