Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast coureurski
Geplaatst:

Hallo,

Ik zou graag mijn processor overklokken maar hoe begin ik eraan?:confused:

Graag wat tips :).

Geplaatst:

der op blazen... Nee serieus... kheb meer info nodig. Type MB, type Ram, wat voor cooler steekt op de Processor... anders kan ik u niet helpen.

Greetz

swuis

Gast coureurski
Geplaatst:

Er zit 1gb ram in DRR DIMM, het is nog de standaard koeler die op de processor zit.

grtz

Geplaatst:

Als je dan toch wilt overclocken is het wel op EIGEN risico, wij kunnen niet aanspraakelijk gesteld worden.

Je snelheid van je processor is afhankelijk van 2 factoren, nl. de FSB (front-side-bus) en de Multiplier.

Bij een P4 is de multiplier gelockt dus die kan je niet veranderen.

Als je de FSB vermenigvuldigd met de multiplier dan bekom je dus je kloksnelhied van je processor.

In je Bios kan je dus die FSB snelhied gaan aanpassen, je begint bv. eerst met het kleinste stapje dat je hebt te verhogen. (afhankelijk van je bios in welke stappen je fsb snelheid is ingedeeld).

Dan kijk je naar de temperatuur van je CPU (ook in je bios), als die goed is ga dan naar de volgende stap, als hij te hoog is underclock je cpu dan terug.

Nadat je dit hebt gedaan start je je pc terug op en kijk je of hij nog stabiel draait, en je kan dan ook al benchmarks uitoeren.

En zo ga je altijd maar een stapje hoger.

Eigenlijk is er ook nog een derde manier om te overclocken, namelijk de spanning van je processor verhogen (Vcore), dit raad ik niet aan want daarmee kan je je cpu laten verbranden.

Grtz Dreetn

• 2 weken later...
Geplaatst:
Als je dan toch wilt overclocken is het wel op EIGEN risico, wij kunnen niet aanspraakelijk gesteld worden.

Je snelheid van je processor is afhankelijk van 2 factoren, nl. de FSB (front-side-bus) en de Multiplier.

Bij een P4 is de multiplier gelockt dus die kan je niet veranderen.

Als je de FSB vermenigvuldigd met de multiplier dan bekom je dus je kloksnelhied van je processor.

In je Bios kan je dus die FSB snelhied gaan aanpassen, je begint bv. eerst met het kleinste stapje dat je hebt te verhogen. (afhankelijk van je bios in welke stappen je fsb snelheid is ingedeeld).

Dan kijk je naar de temperatuur van je CPU (ook in je bios), als die goed is ga dan naar de volgende stap, als hij te hoog is underclock je cpu dan terug.

Nadat je dit hebt gedaan start je je pc terug op en kijk je of hij nog stabiel draait, en je kan dan ook al benchmarks uitoeren.

En zo ga je altijd maar een stapje hoger.

Eigenlijk is er ook nog een derde manier om te overclocken, namelijk de spanning van je processor verhogen (Vcore), dit raad ik niet aan want daarmee kan je je cpu laten verbranden.

Grtz Dreetn

mooie uitleg, maarem een P4 oc'en op een standaard cooler vind ik belachelijk, neem beter eerst een goede cpukoeler en begin er dan aan

en dat van die Vcore, omdenduur moet je die wel verhogen, eerst begin je dus met je FSB te verhogen, dna ga je naar windows, open CPUZ, en bekijk de snelheid van je cpu bij core speed, staat op de eerste pagina, dna draai je ff orthos of prime95 om je cpu te stressen en te kijken of je systeem stabiel is, enhoud ook je temps in de gaten

dan ga je weer je bios in en hupweer een stapje verder dan herhaal je het heirbovenstaande tot je systeem niet meer stabie is orthos/prime95 zal je dit zeggen, dna ga je weer in je bios en verhoog je de vcore met een heel klein stapje en doe dan weer een stresstest met orthos of prime95 en zo ga je verder tot je het zelf goed vind of de temps te hoog worden onder stress, ik raard dan ook aan om te stoppen bij max 65°C stress ;):P

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.