Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Het is prima mogelijk om op ieder moment mee te kijken wat er gedaan wordt op elke pc, en vanop afstand commando's te geven.

Hiervoor bestaan professionele programma's als Skanix Netmanager (samen met Skanix Classmanager zodat de leerkracht in zijn lokaal alle pc's kan besturen)

Dat programma kost echter geld, maar er bestaat ook RealVNC, wat niets kost maar gemakkelijk door de leerlingen afgezet kan worden.

Als je ook nog Skanix Illusion op de computers zet, kunnen de leerlingen al helemaal niets meer aanpassen aan de instellingen er van.:-)

Als er in het informaticareglement (waarmee elke leerling akkoord gaat bij het gebruiken van een computer) staat dat de directie kan controleren welke activiteiten er op de pc uitgevoerd worden, dan is het toegestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat regelement bestaat en is door de leerlingen ondertekend voor akkoord

Maar kunnen de leerlingen ook dit uitschakelen voorbeeld , delen , printers en bestanden delen , of zelf geen toestemming geven door zelf het vinkje uit te schakelen dat kan de directie toch niet nazien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik werk zelf op een middelbare school op het systeembeheer.

hier maken wij gebruik van steady state om allerlei functionaliteiten uit te schakelen zodat studenten niet meer bij de instellingen kunnen komen, en alles automatisch gereset word zodra het opnieuw word opgestart.

Mijn ervaring is dat Steady State nog meer lekken bevat dan Illusion.

Illusion werkt als een soort "driver" voor de harde schijf, die er voor zorgt dat alle wijzigingen die je wilt aanbrengen weggeschreven worden in tijdelijke bestanden. Er kan (zolang de illusion software geladen is) niets worden gewijzigd aan systeembestanden, al lijkt het voor de gebruiker van wel.

Eén herstart en het systeem staat terug zoals het was.

Ik ben geen voorstander van dichtspijkeren met policies, toegangsbeperkingen enz... Als leerlingen later in een bedrijf terecht komen, moeten ze ook hun computer normaal gebruiken, en dan zijn er geen beveiligingen meer. Dit moeten ze deels aangeleerd krijgen op school.

Overigens kunnen leerlingen de meekijksoftware die ik hiervoor aanhaalde (Skanix Netmanager) niet zonder meer uitschakelen, daar is het wachtwoord van de beheerder voor nodig. Uiteraard krijgt de beheerder een melding van zodra de software uitgeschakeld is.

De simpelste manier voor leerlingen om er voor te zorgen dat er niemand meer kan meekijken, is de netwerkkabel uit de pc trekken, maar dan kunnen ze ook niet meer op internet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het school gebruiken wij Skanix Illusion.

Dat is echt alles behalve onfeilbaar hoor, wij kunnen dat afzetten, de leerkracht ziet dat niet, je moet weliswaar wat moeite voor doen, maar het gaat echt.

Maar ik weet niet wat de kennis is van de leerling bij jou op school...

Als je nu bij informatica opleidingen zit, gaan die natuurlijk véél makkelijker die beveiliging 'kraken' dan scholen waarbij ze meer een uurtje informatica krijgen.

Hetgene dat het beste werkt (bij ons althans) is als de leerkracht achter ons komt staan.

Gegarandeerd dat er niemand op de "verbode" sites komt.

Ik ben allesbehalve voorstander van die beperkingen, je raakt er meestal toch door, en als ze de les niet willen volgen...merk je dat wel aan hun resultaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.