Ga naar inhoud

Klanten bestand

Dennis1978

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Mijn vrouw wilt starten met een schoonheid salon.

Nu wil zij voor iedere klant een klantenfiche met de gegevens + de behandelingen hebben.

Ik dacht zelf aan het volgende:

1. een overzicht van alle klanten.

2. iedere klant heeft zijn/haar persoonlijke blad met daarop het type behandeling (die geselecteerd kan worden d.m.v. een dropdown menu) in de cel ernaast zo dan automatisch de prijs moeten verschijnen.

Hoe begin ik hieraan?

Hoe maak je een dropdown menu?

Ik ben helaas zelf nog een leek in excel ;-)

Of kan zoiets beter in acces maken?

Alvast bedankt voor de hulp :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

In zijn algemeenheid kun je stellen dat voor beheer van een bestand met niet-numerieke gegevens Access de voorkeur heeft boven Excel. Toch kiezen veel mensen ook dan voor Excel omdat ze dat gemakkelijker vinden. Of dat zo is, daarover kun je van mening verschillen en discussiëren, maar dat ga ik hier niet doen.
Of je nu veel of weinig ervaring hebt met Excel: de belangrijkste bron van informatie over het programma en hoe er mee om te gaan, vind je in Excel-Helpfile. Die kun je oproepen door na opening van het programma op F1 te drukken. Je kunt daar alle onderwerpen die je in de linkerkolom ziet staan al eens doorlopen (daar alleen al kun je vele maanden mee bezig zijn), dat geeft je een idee van de mogelijkheden. Wil je info over een bepaald onderwerp, zoals bij jou nu het geval is, typ dan links-bovenaan in de helpfile je onderwerp, in dit geval bv: validatie. Je krijgt dan aan de rechterkant meteen als resultaat: gegevensvalidatie toepassen op cellen. Als je daarop klikt krijg je een uitvoerige beschrijving over valideren. Ook op internet kun je gratis cursussen vinden over Excel. Als je begint met Excel geef jezelf dan eenvoudige opdrachten en probeer die uit te werken. Uit de fouten die je dan maakt leer je automatisch hoe het wel moet en bij onoverkomenlijke problemen kun je altijd op internet zoeken en je vragen stellen op een forum zoals dit.
Het belangrijkste van Excel zijn de functies, een aantal daarvan moet je goed kennen om met Excel om te gaan. Typ in de helpfile als zoekopdracht: Lijst met werkbladfuncties, als je dan op het eerste gevonden resultaat klikt, zie je ze allemaal staan. Lees eens door waarvoor ze dienen, dan zie je meteen welke voor jou nuttig kunnen zijn. Bij vrijwel elke functie wordt een voorbeeld gegeven van hoe de functie te gebruiken, daar kun je veel uit leren. Je kunt stellen: als je de functies kent en vooral hoe ermee om te gaan, dan ken je veel van Excel en kun je er veel mee doen. Al de rest kun je meestal opzoeken in de helpfile of leer je door je het menu van Excel uitvoerig te doorlopen en na te gaan wat er gebeurt als je daarin een item aanklikt. Excel  leer je door er veel, heel veel, mee te werken. "Excel in 24 uur" (boeken met zulk soort titels bestaan) bestaat dus niet echt. Het is zoals met autorijden: je kunt erover lezen, maar je leert het maar in de praktijk. Ik heb gezegd!

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.