Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo,

Ik heb nu sinds bijna 5 maanden constant crashes tijdens het gebruik van mijn PC. Ik heb op andere forums al om hulp gevraagd, van alles en nog wat geprobeerd en ben onderhand ten einde raad omdat ik geen oplossing weet. Ik heb de volgende dingen geprobeerd:

-CHDDSK harde schijf scan

-SFC scan

-Windows Geheugencheck

-Windows Systeemherstel, helaas waren er geen herstelpunten voor de crashes, dit heb ik kort nadat ze optraden al geprobeerd.

-Malware/virusscan

-Ik heb mijn videokaart (R9 270X) uit de PC gehaald aangezien ik ook integrated graphics had, maar de crashes vonden nog steeds plaats, waaruit ik de conclusie heb getrokken dat het hier niet aan ligt.

-Ik heb het virtuele geheugen veranderd naar 12GB, ik had begrepen dat dit 1,5 keer het fysieke RAM-geheugen mag zijn

-Ik heb drivers van de videokaart en het moederbord geüpdate

-Ik heb onnodige programmas verwijderd

-Ik heb een stroommeter aan de pc gehangen om te kijken of het verbruik boven het maximum van de voeding zat, dit was zeker niet het geval

-Er vinden ook crashes plaats bij sommige hele simpele programma's als de PC net is opgestart, de conclusie die ik hieruit kan trekken is dat het niet aan overhitting ligt.

-Ik heb 2 keer 4GB ram sticks, ik heb deze er apart ingedaan(eerst 1 dan de ander) en bij beide vonden crashes plaats, het lijkt hier dus niet aan te liggen.

-Ik heb aan de zijkanten van de pc de zijden weggehaald zodat de pc meer ruimte heeft om lucht weg te blazen.

-Ik heb een van mijn 2 monitoren losgekoppeld, om te zorgen dat de pc minder beeldschermen hoeft te regelen. Want ja, misschien helpt het.

-Ik heb de schijf gedefragmenteerd.

-Ik heb onnodige grote bestanden en mappen verwijderd.

Informatie PC:

Processor: AMD FX 8350 Black Edition

RAM: 2x 4GB

Videokaart: Radeon HD R9 270X 2G GAMING

Moederbord: Gigabyte GA-78LMT-USB3

Voeding: 420W M2 Silent Pro

Harde schijf: Western Digital WD10EZEX 1TB HDD

Besturingssysteem: Windows 7 SP1

Dan nu de melding die ik volgens WhoCrashed krijg bij een crash:

On Tue 4-10-2016 17:42:37 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\100416-27892-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x4ACE0C) 
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFFA8007FC0038, 0x0, 0x0)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. 
This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA). 
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue. 
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time. 

Bij een crash wordt het beeldscherm opeens zwart, waarna de PC aan de opstartprocedure begint. Ik zie geen BSOD.

De crashes vinden vaak plaats bij:

• Het renderen van een video in Windows Live Movie Maker of Camtasia Studio
  • Het spelen van verscheidene games, onder andere League of Legends, Battlefield 4, GTA 5.
  • Streamen naar internet via OBS Broadcaster Software
  • Iets opzoeken op Google Afbeeldingen, bij het inladen van alle afbeeldingen vindt vaak een crash plaats.
  • Het kijken van video's op YouTube, of livestreams op Twitch.

Ik heb deze computer zelf gebouwd, en heb deze nu ongeveer 2,5 jaar. De videokaart heb ik in december aangeschaft. Ik weet niet wat ervoor heeft gezorgd dat de crashes begonnen, dit was zomaar op een middag zonder duidelijke aanleiding.

Onderhand verwacht ik niet langer dat ik de computer nog kan repareren, maar als iemand weet hoe ik dit kan oplossen dat ben ik hem eeuwig dankbaar, ik gebruik mijn pc tegenwoordig nog nauwelijks terwijl ik deze vroeger dagelijks veel gebruikte. Werk dat ik doe wordt zo ook vaak weer weggegooid, en de pc weer opstarten duurt ook weer 5 minuten.

Alvast bedankt.

aangepast door Bouwer2100
Geplaatst:

Download en installeer Speccy

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren. 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is. 

525a111b37ea3-Speccy.PNG 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware. 
Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ". 

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware. 

Meer info over deze procedure lees je 
HIER

Geplaatst:

Wat me het eerst opvalt is dat je geheugen in Single Channel werkt terwijl je twee geheugenlatjes in gebruik hebt en dit in Dual Channel hoort te werken.

Je maakt ook gebruik van twee verschillende geheugenlatjes, nu kan het gebeuren dat ze niet compatible zijn met elkaar of dat de geheugen controller er niet mee overweg kan.

De Windows geheugen controle is helaas niet echt betrouwbaar en daarom adviseer ik je om eens Memtest86+ te gebruiken en hoe je dit uitvoert lees je hier.

Wat levert een geheugentest op met Memtest86+?

Heb je een multimeter bij de hand om de spanningen van je 12V en 5 V eens te meten?

Geplaatst:
Op 12-10-2016 om 23:10, Dasle zei:

In je kast vind je meerdere kabels en connectoren waar je de spanning op kan meten als de pc in bedrijf is.

B.v. een molexconnector -> https://nl.wikipedia.org/wiki/Molex-connector

Tussen de zwarte en de gele draad zou je 12V moeten meten en tussen de zwarte en de rode 5V.

Welke voeding gebruik je trouwens, vermeld eens het merk type en juiste modelnummer?

hierbij de voeding

https://tweakers.net/pricewatch/303802/cooler-master-silent-pro-m2-420w/specificaties/

Geplaatst:

De voeding had je al vermeld in je begin post, hier heb ik blijkbaar overheen gekeken. Heb jou systeem eens berekend met een Power Supply Calculator omdat ik wist dat je processor redelijk wat stroom verbruik en nu blijkt dat je voeding veel te licht is.

Je kan jou systeem hier -> http://outervision.com/power-supply-calculator. berekenen en ik kom op een stroomverbruik van 460 Watt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.