Ga naar inhoud

Afdruk huidige pagina in excel

Mayo

Aanbevolen berichten

De handige functie van afdruk huidige pagina in Word bestaat niet in Excel, of ik heb er toch geen weet van.  Wat wel kan (maar minder handig) als je voor bvb een kassasysteem pagina per pagina dient af te drukken (maar niet allemaal tegelijk, wel in functie van het verschijnen van klanten), is met de pijltjestoetsen in het dialoogscherm voor afdruk steeds naar de volgende pagina gaan.  Bij mijn PC (excel versie 2010) verschijnt bij de volgende afdrukopdracht steeds de pagina van de vorige afdruk in het dialoogscherm, dit is dus handig.  Vandaag merk ik bij een andere¨PC (excel versie 2007) dat dit bij de volgende afdrukopdracht terug op nul staat.  Ik vind nergens een instelling waar dit eventueel kan worden aangepast.  Weet iemand of die er is en hoe het komt dat het op de ene pc lukt, op de andere niet (eventueel excel versie, hoewel ik meen dat dit bij mij ook in de vorige versies zo werkte.  Alvast bedankt voor een antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een printopdracht geeft dan drukt Excel standaard het blad af dat actief is (in de praktijk: het blad dat zichtbaar is).

Een (werk)blad in Excel kan uit meerdere pagina's (pagina's A4, A5, of een andere grootte) bestaan. Wil je dat slechts 1 pagina wordt afgedrukt, dan moet je bij de Pagina-instelling - tabblad Blad het afdrukbereik instellen. Als de inhoud van een blad kleiner is dan 1 pagina, dan hoef je het afdrukbereik niet in te stellen. Het kan voor jou handig zijn om het icoon van de opdracht Afdrukvoorbeeld en afdrukken in de werkbalk snelle toegang te plaatsen, zodat je dat altijd snel kunt gebruiken (maar wellicht heb je dat al gedaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het vlugge antwoord.  De inhoud van mijn blad is verschillende pagina's groot, dus hoef ik bij elke afdruk steeds het afdrukbereik in te stellen, als ik het goed begrijp.  Dit lijkt mij langer werk dan toch bij elke afdruk de paginanummer in te voeren.  Het icoon van de opdracht 'Afdrukvoorbeeld en afdrukken' heb ik inderdaad reeds in de snelle toegang geplaatst, maar ook hier wordt standaard het ganse werkblad geprint als je geen pagina aanduidt.  Zou er echt geen andere oplossing bestaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
Op 12-10-2016 om 10:15, Mayo zei:

Zou er echt geen andere oplossing bestaan?

Je kunt deze macro gebruiken:

Sub Macro1()
Dim Start As Integer
On Error GoTo Fout
Start = InputBox("Welke paginanr. van dit blad wil je afdrukken?")
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut From:=Start, To:=Start
Fout:
End Sub

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik heb deze macro onmiddellijk getest en dit werkt uitstekend en zeker vlotter en efficiënter dan via het printdialoogscherm.  Ik heb er bovenop een sneltoets aan gekoppeld.  Hartelijk dank voor deze tip.  Kan de opdracht  'afdruk huidige pagina' eventueel ook in een macro worden gegoten?  Dan zou het nog vlugger gaan, zonder dan de paginanummer te moeten invoeren.  Alhoewel, ik ben al heel tevreden, maar als het nog kan worden verbeterd, moeten we het niet laten hé.  Ik kijk uit naar jouw reactie, alvast bedankt.

Marc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, enkel de huidige pagina, dus de pagina waarin een cel actief staat, enkel die pagina.  Het gaat over een kassasysteem voor een eetfestijn dat morgen en overmorgen plaatsvindt, met per klant 1 pagina.  Telkens moet dus vlug kunnen de huidige  pagina worden afgedrukt van de klant die dan voor mij staat (zodra alle gegevens zijn ingevuld).  Je macro van daarjuist is al een grote help, maar met afdruk huidige pagina als macro zou het nóg handiger zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.