Ga naar inhoud

trage opstart nieuwe installatie W10 Education

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo,

Hoe kan ik achterhalen wat mijn pc doet in de 60 a 75 zwart scherm ná het eerste windows-logo en voor het aanmeldscherm?

Welke logbestanden kunnen daar uitsluitsel over geven?

Heb een nieuwe installatie W10 Education uitgevoerd op een gebruikte harde schijf. Daarna ging het een dag goed, en vervolgens kwam hij niet meer uit dat zwarte scherm en leek daarin te blijven hangen. Opstartherstel gaf aan dat er iets niet goed was met opstarten of juist afsluiten, maar kon dat niet oplossen.

Na veel gedoe heb ik Windows weer compleet vernieuwd. Staat nu weer overeind. Maar dus nog steeds die lange stilte bij het opstarten.

HDD heb ik met HDTune getest, gaf geen error gebieden en ook Crystaldiskinfo gaf 'GOOD' aan. Dus dat lijkt het niet te zijn.

Spy/Malware lijkt me uitgesluiten omdat het een nieuwe/schone installatie is.

Gr.

Johan

aangepast door jmn
Geplaatst:

Het zijn zo van die symptomen die al eens voorvallen wanneer Windows 10 update aan de slag is en dat vaker bij oudere of minder krachtige pc's al dan niet gepaard gaande met een trage Internetverbinding.

Mijn ervaring heeft me geleerd om na een nieuwe Windows 10 installatie eerst alle aandacht aan Windows update te schenken alvorens met het verder gebruiksklaar maken aan de slag te gaan. Zolang er enkel internet contact is met de servers van Microsoft ben ik niet zo bang voor een infectie en installeer ik dus ook geen extern Antivirus programma alvorens mijn Windows 10 nagenoeg of volledig up-to-date is. De standaard aanwezige Windows Defender volstaat tijdens die tijdspanne ruimschoots.

Windows 10 update kan al na een nieuwe installatie al eens veel tijd nodig hebben. Ik begrijp dan ook dat het daarbij niet makkelijk is om het nodige geduld op te brengen. Toch loont dat.

Ik ga er ook vanuit dat je die herinstallatie van je Windows versie op dezelfde pc uitvoert en dat er geen licentieproblemen mee gemoeid zijn.

Geplaatst:

licentie problemen zijn het ook niet idd.

maar in de logboeken zie je ook die kritieke fout van opstarten of afsluiten voorbij komen.

en dat in combinatie met een lange opstart tijd en eerder een complete vastloper geeft me geen goed gevoel.

maar jou advies is: Eerst heel de update-riedel afwerken en dan zou het goed moeten zijn?

bedankt voor je reactie overigens...

gr.

johan

Windows 10:

Klik met de rechtermuisknop op START.

Klik op logboeken.

Open Windows Logboeken.

Dubbelklik op het logboek voor Systeem.

In de rechterkolom bij acties klik je op huidig logboek filteren.

Bij geregistreerd selecteer je afgelopen uur en klik op OK.

Klik in de rechterkolom bij acties op Bestand met gefilterd logboek opslaan als... .

Bepaal de lokatie en noem het bestand SysLog om op te slaan.

Doe nu hetzelfde voor het logboek toepassingen en noem het bestand AppLog.

Je kan nu beide bestanden (SysLog.evtx en AppLog.evtx) samen inpakken in 1 zip bestand en dit zip bestand als bijlage toevoegen aan een volgend bericht.

aangepast door droske
Aangepast i.f.v. Windows 10

Hmm, dat is niet zo best.

Is het voor het eerst dat op die pc Windows 10 geïnstalleerd word?

Omdat je pc op je werk staat ga ik je tegen de normale manier van werken in meerdere opdrachten meegeven:

1. Plaats eens een screenshot van apparaatbeheer.
  2. Voeg in je volgende antwoord eens een Snapshot van Speccy toe. Zie instructies verderop.
  3. Start eens op in de veilige modus. Verloopt de opstart dan normaal?

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.

Speccy.PNG

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

aangepast door droske
Geplaatst:

Je pc heeft geen verbinding met het Internet. Er zijn nog helemaal geen updates geïnstalleerd.

Geplaatst:

Hoe denk je dat Speccy erop gekomen is? :-) 

Zeker wel internet en zeker wel updates. Gisteren heeft ie de laatste 'grote' windows 10 binnengehaald (waar bij de Windowsknop linksonder de symbooltjes Afsluiten, instellingen, Verkenner en accounts in een rijtje recht bovenelkaar staan) en geinstalleerd. Ook in de dagen daarvoor zijn er verschillende updates gedaan.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.