Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We hebben hier naar mijn mening een zwaar "besmette laptop". Gelukkig staan er recente back-ups op een externe HD gemaakt met Acronis. Het betreft een HP Pavilion met Win 8.1 Bij het opstarten blijft hij vrij snel hangen in een lus met beurtelings een blauw scherm en een leeg bureaublad. Het update en recovery-menu van HP is te bereiken, zelfs de opdrachtprompt, maar kunnen de laptop niet opstarten. Systeemherstel kan ook, alle herstelpunten zijn zichtbaar, het lijkt erop dat het systeem wordt teruggezet, helaas wanneer het proces beëindigt is er niets veranderd. De HD eruit halen en aan een andere pc hangen is moeilijk omwille dat de bodemplaat uit één stuk bestaat (dus geen apart luikje voor HD of Ram geheugen) en omdat de laptop nog in garantie is. Moest er een mogelijkheid zijn om de laptop via usb aan een andere pc te koppelen en te scannen op virussen, dan hoor ik het graag. Ook andere oplossingen om de laptop op te starten en een image terug te zetten of een antivirusprogramma te laten lopen zijn welkom. Of hoe het back-up programma opgestart kan worden via usb om een image terug te zetten. Een volledig systeemherstel naar fabrieksinstellingen zou kunnen, maar dan zijn ook alle partities verdwenen, en dat willen we liever niet.

Alvast bedankt voor het meedenken. Groetjes Impala.

Geplaatst:

Die backups op de externe schijf, zijn dat enkel persoonlijke bestanden of is dat ook een systeembackup?

In geval van een systeembackup, kan je proberen deze terug te zetten.

 

Anders kan je proberen om deze live cd/usb aan te maken.

Het aanmaken dient te gebeuren met een normaal werkende pc.

Maak bij voorkeur een live usb stick aan dan kan je de resultaten van tests e.d. ook opslaan op de stick.

Volg de instructies om de usb stick aan te maken en op te starten vanaf de usb stick.

Als de pc is opgestart en de instellingen aangepast, doe dan een scan met de Emsisoft Emergency Kit.

 

Als de scan klaar is en de bedreigingen verwijderd zijn, probeer dan de pc te herstarten op de normale manier.

Als dat lukt, voeg dan het scanrapport als bijlage toe aan een volgend bericht.

Het rapport kan je vinden in de map C:\EEK\Reports met een naam in de vorm van a2scan_130711-154142.txt

Geplaatst:

Dag kweezie wabbit, de back-ups zijn zowel persoonlijke als een systeembestand. Dat laatste heb ik inmiddels teruggezet en de laptop terug opgestart. Alles lijkt normaal, antivirus laten lopen en geen virussen gevonden. Wel werden er schijffouten gevonden (dikwijls geforceerd afsluiten en opstarten?). Ga in ieder geval de scan uitvoeren en het log posten.

Groetjes, Impala.

Geplaatst:

Dag kweezie wabbit, in bijlage het rapport. Kan je hier iets mee? Mijn Bullguard antivirus heeft enkele keren alarm geslagen en één bestand uit de temp map in quarantaine geplaatst.

Wat betreft de fouten in het rapport is er nog niets verwijderd neem ik aan.

Ik hoor het graag, groet en dank,

Impala.

scan_161017-120222.txt

Geplaatst:

Mooi zo.

Merk je nu nog problemen bij het gebruik van de pc?

 

We kunnen altijd nog wat dieper graven naar eventuele besmettingen.

Schakel je antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen ze conflicteren met zoek.exe (hier en hier) kan je lezen hoe je dat doet.

 

Download Zoek.exe naar het bureaublad (niet de .zip- of .rar-versie).

  • Wanneer Internet Explorer of een andere browser of virusscanner melding geeft dat dit bestand onveilig zou zijn kun je negeren, dit is namelijk een onterechte waarschuwing.
  • Dubbelklik op Zoek.exe om de tool te starten.
  • Gebruikers van Windows Vista en later dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Kopieer nu onderstaande code en plak die in het grote invulvenster:
  • Note: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkaardig probleem.
chromelook;
firefoxlook;
emptyfolderscheck;delete
emptyclsid;
installedprogs;
standardsearch;
autoclean;
  • De optie "Scan All Users" staat standaard aangevinkt.
  • Klik nu op de knop "Run script".
  • Wacht nu geduldig af tot er een logje opent (dit kan na een herstart zijn als deze benodigd is).
  • Mocht er geen logje verschijnen, start zoek.exe dan opnieuw en klik op de knop zoek-results.log, de log verschijnt dan alsnog.
  • Post het geopende logje in het volgende bericht als bijlage.

 

Zoek.exe logbestand plaatsen

  • Voeg het logbestand met de naam "Zoek-results.log" als bijlage toe aan het volgende bericht. (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden op de systeemschijf als C:\Zoek-results.log.)
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.