Ga naar inhoud

Niet werkende HDD vervangen door SSD


Wouwau

Aanbevolen berichten

Beste leden,

Ik heb een Aspire V5-431 waarvan ik veronderstel dat mijn harde schijf het heeft begeven. Opstarten is onmogelijk, ook niet met een recovery usb, en blablabla. Het grootste deel van mijn data heb ik nog kunnen recupereren, in de periode dat de pc al zeer moeilijk (Win10) opstartte. Soit, zorgen voor later.

Nu heb ik interesse om een SSD te plaatsen. Van alle informatie die ik vind, gaat het steeds om het vervangen van een werkende HDD, en dqn klonen met bijgeleverde software enz...

Mijn vraag 1:

Hoe plaats ik een SSD met een DEFECTE HDD? Mijn windows 8 was al reeds voorgeinstalleerd, en heb dus geen licentiecode. Wat ik wel heb is een andere Acer E5-411, waar ik de licentiecode  wel van heb kunnen achterhalen, en waar ik eventueel dingen mee op een usb kan zetten.

Mijn vraag 2:

Is het wel de moeite om nog te investeren in een goede SSD met deze Aspire V5-431? 

 

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

 

W.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hangt er een beetje vanaf wat je wil: wil je een win-10-installatie met-behoud-van-je-instellingen (lees: met behoud van je huidige programma's en je huidige instellingen - vb behoud van al je mailadressen, van al je favorieten,... )  of mag het ook een clean-install zijn? (waarbij je dus al je programma's ook opnieuw moet installeren)

In het laatste geval is het geen probleem: je maakt een opstart-usb-stick voor Windows 10 dan je ssd erin en opstarten vanaf die stick (enfin: het staat hier iets eenvoudiger dan dat het is, maar daar komt het op neer) - een serial (key, code voor windows) heb je niet nodig want die zit al in je bios (en bij Windows)

 

Of het nog de moeite is: daar kunnen anderen beter iets over zeggen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Wouwau,

 

Ik veronderstel dat je wel het opstartscherm krijgt en je gewoon toegang hebt tot je BIOS.

Je zegt dat je niet kan opstarten van een recovery USB-stick, wel programma staat hierop en werkt deze stick wel op een andere pc of laptop.

Want mogelijk is er meer aan de hand dan enkel een defecte HD.

Je kan desnoods eens proberen of een Windows 7 Live USB-stick je jou systeem wel kan benaderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u voor de reacties.

De laptop is 4 jaar oud.

Ik kon inderdaad in de bios geraken, en soms ook in de command prompt. het probleem daar is dat ik onmogelijk in C: kan geraken. ik krijg steeds X:

Bij het opstarten krijg ik het recovery-scherm: enter, F8, Esc en F9.

Het programma dat op de usb staat komt van Microsoft. media creation tool.

Als het nodig is ben ik bereid voor een clean cheat installatie.

 

Dank u.

 

 

 

1478435582394514782387.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand met dezelfde foutcode raakte er uit door:

a. de partities van de hele hd te wissen

b. met een installatie-cd er terug de 8 eerst één grote partitie aanmaken, dan de 8 er op te zetten (de 8 daarna updaten hoeft niet, een sleutel heb je niet nodig, bij vraag er naar gewoon verder gaan, niets invullen

c. dan van die 8 naar de 10 upgraden met zo'n stick van media creation tool.

 

edit: je hoeft de 8 er zelfs niet meer op te zetten maar kunt direct de 10 installeren: Dit kan sinds de Windows 10 build 1511 (november 2015 update). (link)

 

'k zou zeggen: nooit geschoten is altijd mis?

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u Passer.

Nu voor mij is dat deels Chinees. Installatie-cd heb ik niet, Windows 8 stond er al op.

Part wissen:?

Ik ben dan sowieso alles kwijt, dus kom ik terug op mijn vraag:

Waarom geen SSD steken, om de laptop wat sneller te maken? 

En je vorige werkwijze toepassen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Wouwau zei:

in de periode dat de pc al zeer moeilijk (Win10) opstartte

Dit doet me afvragen of  je systeem wel de win 10 aankan - controleerde je het?

 

Hoe dan ook: hier kan je het controleren en kan je ook wel verder mee voor een clean install:  https://www.microsoft.com/netherlands/windows10check-in/checklist.aspx

 

Wil je meer info als je gaat installeren: (algemene info)

http://www.pc-helpforum.be/topic/59341-windows-10-installeren/

(al zou ik zelf niet van een dvd vertrekken maar gewoon met media creation tool werken vanaf een usb - gaat sneller)

 

Info over het overstappen naar een ssd:

http://computertotaal.nl/artikelen/overige-elektronica/overstappen-op-een-ssd-20758/

en https://www.schoonepc.nl/instal/instellingen-ssd-schijf.html

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laptop kan wind 10 aan, dat heb ik lange tijd geleden gecheckt. 

De laptop bleef hangen bij het opstarten. Dit van de ene dag op de andere. Soms startte hij op na enige tijd, maar na een tijdje werken erop gaf hij een foutmelding, met de mededeling dat er een fout was enz. het opstarten ging moeizamer en moeizamer. Natuurlijk ben ik beginnen zoeken op internet naar oplossingen, waardoor de laptop uiteindelijk niets meer deed. waarschijnlijk mijn fout.

Ik ga in ieder geval eerst die link van Dasle proberen, als dat niet lukt volg ik uw stappenplan Passer.

 

Nogmaals dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.