Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Sinds de update naar Windows 10 in juli 2016 zijn de bestanden die op mijn D schijf  stonden op de een of ander manier niet meer zichtbaar. (Prinscreen 1)Printscreen 1.jpg

De D schijf heet nu ook 'ROCEVERY', dit was voorheen niet het geval, want er was een andere partitie hiervoor, als ik er op klik krijg ik een waarschuwing. (Printscreen 2)

Printscreen 2.jpg

Volgens mij staat hij ook niet bij apparatenbeheer, heb er een printscreen van gemaakt. (Prinscreen 3)

Printscreen 3.jpg

En als laats in computerbeheer, staat de D schijf er wel bij alleen kan ik er niet veel mee, want als ik op de rechtermuisknop klik krijg ik allee help. (Printscreen 4)

Printscreen 4.jpg

Volledigheidshalve een screenshot van speccy: http://speccy.piriform.com/results/48JV6eVtHAK8ccHQsBJhdAZ

Ik kom er niet echt niet uit, wie kan mij helpen aan mijn bestanden op de D schijf? Mijn dank zal groot zijn! Alvast bedankt

Geplaatst:

Het gaat hier om een HP laptop waarin slechts 1 harde schijf zit: een Seagate harde schijf van 500 GB. Omdat fabrikanten van harde schijven het aantal GB anders berekenen dan Windows, is de werkelijke opslagcapaciteit van die harde schijf geen 500, maar 465 GB.

Wanneer we de opslagcapaciteit van alle partities die zichtbaar zijn in Schijfbeheer bij elkaar optellen, komen we inderdaad uit op 465 GB. Je bent dus geen ruimte kwijtgeraakt.

De recovery partitie heeft schijfletter D:. Normaal heeft een recovery partitie geen schijfletter. En zonder schijfletter zul je de recovery partitie dan ook niet zien in de Verkenner. Dat is verstandig, want van de recovery partitie moet je afblijven; daar moet je zelf geen bestanden op gaan zetten.

Wanneer jij vroeger een aparte D: partitie hebt gehad, waarop je persoonlijke bestanden (Word bestanden, foto's, video's e.d.) stonden, dan is die partitie er nu niet meer. De C: partitie neemt nu het overgrote deel van de harde schijf in. Heb je al gekeken of je persoonlijke bestanden misschien toch op C: staan?

En, belangrijke vraag: heb jij een back-up van je persoonlijke bestanden op een externe harde schijf?

Geplaatst:

Hallo porrelaar, 

Bedankt voor je reactie, ik ben ook geen ruimte kwijt, op de D schijf zit nu 17GB aan opslag, is dit logisch voor een recovery? Heb totaal geen idee.

Wat zouden die andere schijven moeten zijn van 650MB en 260MB?  

Dus bij de update zijn mijn bestanden op de een of ander manier in me C schijf terecht gekomen? Ik zal nog een goed zoeken, ik mis namelijk een aantal bestanden.

Merkwaardig is ook dat de recovery een datum heeft van 2014, ik heb de laptop in januari 2015 aangeschaft. Is hier een verklaring voor?

Nee helaas heb ik geen back up van die bestanden, ik wilde de laptop juist opnieuw installeren, ik wilde mijn bestanden veilig stellen maar kon er niet bij..

Geplaatst:

17 GB voor Recovery kan normaal zijn. Maar dan zijn in die recovery partitie wel veel eigen programma's van HP opgenomen; meestal is de recovery partitie iets kleiner. Met behulp van die recovery partitie kun je de computer terugzetten naar de fabriekstoestand. Dan is hij weer zoals toen je hem voor de eerste keer in gebruik nam. Dat die recovery partitie een datum heeft van 2014 kan ook best kloppen. Die recovery partitie is er door de fabrikant (HP) in 2014 opgezet. Jij kocht de laptop iets later: in januari 2015.

Van de partities van 650 MB en 260 MB moet je afblijven!

De partitie van 650 MB is de herstelpartitie. Die is nodig wanneer Windows niet goed kan opstarten.

De partitie van 260 MB is de EFI-partitie. Deze partitie bevat de opstartbestanden van Windows. Zonder die partitie kan Windows niet opstarten.

Meer info over die partities vind je hier: https://www.schoonepc.nl/instal/partition.html

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie! 

Ik ga morgen denk ik een externe harde schijf aanschaffen en mijn bestanden daarop zetten, de allerbelangrijkste bestanden ben ik tegen gekomen in de C schijf, de rest, als er dan een rest bestaat op die D schijf, kan ik wel missen. 

Geplaatst:

Het aanschaffen van een externe harde schijf is een verstandig besluit. Kopieer je persoonlijke bestanden van de C: schijf naar de externe harde schijf. Dan heb je altijd een back-up.

Laat die externe harde schijf niet permanent aangesloten op je computer. Koppel hem los (via het pictogram Hardware veilig verwijderen in het systeemvak), nadat je de bestanden gekopieerd hebt.

Waarom? Omdat malware in de vorm van ransomware steeds vaker opduikt. Wanneer je computer daarmee besmet raakt, worden je persoonlijke bestanden versleuteld, zodat je die niet meer kunt openen. Ook de bestanden die op USB sticks en externe harde schijven staan, die op het moment van besmetting op de computer zijn aangesloten, zullen versleuteld raken.

Geplaatst:
7 uren geleden, Capelse zei:

En als laats in computerbeheer, staat de D schijf er wel bij alleen kan ik er niet veel mee, want als ik op de rechtermuisknop klik krijg ik allee help. (Printscreen 4)

Printscreen 4.jpg

Er is hier helemaal niets mis. De D partitie is een partitie die door HP voorzien is om je pc, desgewenst, naar fabrieksinstelling te kunnen terug zetten. HP heeft de toegang tot die partitie beveiligd. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit vóór de upgrade anders was.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.