Ga naar inhoud

Formule UIT en RETOUR

MDanny

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik heb in bijgevoegde excel bestand een test opstelling van de administratie voor het bewerken van  verschillende wijken.

1e bezorging, 2e etc etc.

In kolom R is een formule gevoegd die aangeeft of een wijk in omloop is of retour ( UIT/RETOUR )

Deze reageert op de data in kolom E en F.

Kan ik in deze formule de kolommen H en I,  M en N,  P en Q toevoegen?

Zo ja hoe?

Dus als bijvoorbeeld in cel H4 een nieuwe uitgifte datum wordt ingevoerd de status in R4 weer automatisch op UIT komt?

Ik heb dit geprobeerd met de "+ functie maar dat werkt niet.

Dus het is nu: [ =ALS(EN(E4>0;F4>0);"Retour";ALS(E4>0;"Uit";"")) ]

En ik had dit geprobeerd: [  =ALS(EN(E4+H4+M4+P4>0;F4+I4+N4+Q>0);"Retour";ALS(E4+H4+M4+P4>0;"Uit";"")) ] maar dit werkt dus niet.

Ik heb meerdere dingen gedaan maar krijg dit niet werkende voor meerdere kolommen.

Wellicht dat jullie zien wat ik fout doe en me willen zeggen wat er moet veranderen in de formule?

Bedankt alvast!

**Ps Het gaat hier om de sheet actueel data

MDanny-1.xlsx

aangepast door MDanny
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste alpha,

Zou je voor mij a.u.b. nog even een formule wllen controleren?

Ik heb voor alle duidelijkheid het bestand weer bijgevoegd.

Het gaat om kolom "U", daar heb ik de formule toegevoegd : =ALS(R5="retour";DATUMVERSCHIL(F3;VANDAAG();"m"))

Hiermee wil ik automatisch het aantal maanden tellen dat het document retour ( in mijn bezit is ).

De formule werkt  maar als ik deze naar beneden kopieer krijg ik vreemde waardes te zien.

Tevens als ik deze formule wil gaan toepassen net als je formule van hierboven maar dan met dit: 

=ALS(R5="retour";DATUMVERSCHIL(F3;VANDAAG();"m";ALS(R5="retour";DATUMVERSCHIL(I3;VANDAAG();"m";ALS(R5="retour";DATUMVERSCHIL(N3;VANDAAG();"m";ALS(R5="retour";DATUMVERSCHIL(Q3;VANDAAG();"m"))

Krijg ik steeds de melding dat ik boogjes te weinig heb.

Dit begrijp ik even niet.

MDanny-1.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, MDanny zei:

Beste alpha,

Zou je voor mij a.u.b. nog even een formule wllen controleren?

Ik heb voor alle duidelijkheid het bestand weer bijgevoegd.

Het gaat om kolom "U", daar heb ik de formule toegevoegd : =ALS(R5="retour";DATUMVERSCHIL(F3;VANDAAG();"m"))

Hiermee wil ik automatisch het aantal maanden tellen dat het document retour ( in mijn bezit is ).

De formule werkt  maar als ik deze naar beneden kopieer krijg ik vreemde waardes te zien.

Ok bovenstaande heb ik opgelost met de formule : =ALS(R3="Uit";"";ALS(R3="retour";DATUMVERSCHIL(F3;VANDAAG();"m")))

Dat is geregeld.

Nu de volgende nog ;)

1 uur terug, MDanny zei:

Tevens als ik deze formule wil gaan toepassen net als je formule van hierboven maar dan met dit: 

=ALS(R5="retour";DATUMVERSCHIL(F3;VANDAAG();"m";ALS(R5="retour";DATUMVERSCHIL(I3;VANDAAG();"m";ALS(R5="retour";DATUMVERSCHIL(N3;VANDAAG();"m";ALS(R5="retour";DATUMVERSCHIL(Q3;VANDAAG();"m"))

Krijg ik steeds de melding dat ik boogjes te weinig heb.

Dit begrijp ik even niet.

MDanny-1.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Typ in U3 en kopieer naar beneden:

=ALS(EN(R3="Retour";Q3>0);DATUMVERSCHIL(Q3;VANDAAG();"m");ALS(EN(R3="Retour";N3>0);DATUMVERSCHIL(N3;VANDAAG();"m");ALS(EN(R3="Retour";I3>0);DATUMVERSCHIL(I3;VANDAAG();"m");ALS(EN(R3="Retour";F3>0);DATUMVERSCHIL(F3;VANDAAG();"m");""))))

NB: Je moet met de formule van rechts naar links werken (Q-N-I-F), want zodra Excel in de formule iets tegenkomt dat WAAR is, wordt de rest van de formule buiten beschouwing gelaten. En in jouw sheet is het zo, dat als de F-cel is ingevuld, het ook mogelijk is dat rechts van de F-cel nog cellen zijn ingevuld. En dat wordt, als je van linksaf begint, dan niet meer 'gezien'.

Dit is dus alleen nog maar datgene wat er moet gebeuren als in de R-kolom "retour" staat. Ik neem aan dat dat je bedoeling was. Indien niet, laat het dan maar weten.

Succes er mee !

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar dat ik steeds verkeerde waardes kreeg.

Toen ik de rest van de kolommen wilde bijvoegen werd het helemaal een rommel.

Teveel argumenten ingevoerd noem maar op.

Ik had al helemaal niet aan een ALS(EN functie gedacht.

Bedankt hiervoor.

Ik zal de zelfde formule ook gaan toepassen op de "Uit" in kolom T maar dat gaat nu wel lukken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.