Ga naar inhoud

Derde letter vervangen indien spatie door -

Mapogo

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben bezig met mijn vriendin klaar te stomen voor haar excel examen en was bezig met haar een opdrachtje te overlopen.

Het deel waar ik niet verder aan kom is :

de eerste drie letters van de film, als de derde letter een spatie is zou dit een "-" moeten worden. 

Heb volgende formule al voor de rest van haar opdracht :

=HOOFDLETTERS(LINKS(B28;3)&JAAR(H28))&(ALS(C28="Actie";"ACT";ALS(C28="Thriller";"THR";ALS(C28="Komedie";"KMD";ALS(C28="Science Fiction";"SFC";ALS(C28="Horror";"HRR";ALS(C28="Speelfilm";"SPF";ALS(C28="drama";"DRM";ALS(C28="Animatie";"Ani";"NGK")))))))))

Dus alles in hoofdletters, de code van het jaar en dan de soort film, indien niet aanwezig zou dat NGK moeten zijn.

Welke formule gebruik ik best indien de derde letter een spatie is om dit te veranderen in een deelteken en dit toch nog in de huidige formule te integreren?

Substitueren lijkt het me niet te zijn omdat deze alle spaties dan zou veranderen. Ook heb ik geen idee hoe ik dit in de grotere formule kan toepassen, aangezien het enkel over B28 mag gaan van cell?

iemand die raad weet?

thanks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ervan uitgaande dat in B28 een filmtitel staat, in C28 het soort film, en in H28 een DATUM (en GEEN jaartal), kun je dit gebruiken:

=ALS(B28="";"";HOOFDLETTERS(ALS(DEEL(B28;3;1)=" ";LINKS(B28;2)&SUBSTITUEREN(DEEL(B28;3;1);" ";"-")&RECHTS(B28;LENGTE(B28)-3);B28))&" "&JAAR(H28)&" "&ALS.FOUT(KIEZEN(VERGELIJKEN(C28;{"Actie";"Animatie";"Drama";"Horror";"Komedie";"Science Fiction";"Speelfilm";"Thriller"};0);"Act";"Ani";"DRM";"HRR";"KMD";"SFC";"SPF";"THR");"NGK"))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan iets korter, nl:

=ALS(B28="";"";HOOFDLETTERS(ALS(DEEL(B28;3;1)=" ";LINKS(B28;2)&"-"&RECHTS(B28;LENGTE(B28)-3);B28))&" "&JAAR(H28)&" "&ALS.FOUT(KIEZEN(VERGELIJKEN(C28;{"Actie";"Animatie";"Drama";"Horror";"Komedie";"Science Fiction";"Speelfilm";"Thriller"};0);"Act";"Ani";"DRM";"HRR";"KMD";"SFC";"SPF";"THR");"NGK"))

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.