Ga naar inhoud

HD naar SSD


Pr0fviktorie

Aanbevolen berichten

Dag iedereen, 

 

Ik heb onlangs ontdekt dat mijn besturingssysteem op mijn harde schijf staat i.p.v. op mijn SSD die daarvoor dient (?) met capaciteit van 25Gb. Op deze schijf staan nu enkel drivers. Ik ga er van uit dat mijn pc sneller zal opstarten enzo als ik mijn OS verplaats, dus hierbij mijn vraag. Is dat wel degelijk zo en hoe zou ik dit dan het best moeten aanpakken? Ik heb geen idee hoe dit gekomen is en vind het nogal vreemd dat het besturingssysteem niet standaard daarop staat. Ik heb een Lenovo Y50-70. Alvast bedankt!

(Ik heb wat gecheckt of dit probleem bij nog mensen voorviel maar heb dit niet meteen gevonden, als dit toch zo blijkt te zijn, mijn excuses en graag een link naar de oplossing :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Pr0fviktorie zei:

 Ik heb onlangs ontdekt dat mijn besturingssysteem op mijn harde schijf staat i.p.v. op mijn SSD die daarvoor dient (?) met capaciteit van 25Gb. Op deze schijf staan nu enkel drivers.

 Ik heb geen idee hoe dit gekomen is en vind het nogal vreemd dat het besturingssysteem niet standaard daarop staat. 

 

 

Lijkt me vreemd dat als je de laptop aangekocht hebt met een SSD erin dat het besturingssysteem op een andere schijf zou staan. Op welke manier heb je vast gesteld dat je besturingssysteem op een andere schijf zou staan? 

 

Voer onderstaande eens uit.

 

Download en installeer Speccy

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlandskan selecteren. 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is. 



Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware. 
Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ". 

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware. 

Meer info over deze procedure lees je 
HIER

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe wat clarkie hierboven schreef.

 

Daarnaast heb ik alvast een opmerking: van de Lenovo Y50-70 bestaan een heleboel verschillende uitvoeringen. Op deze pagina vind je al 9 verschillende uitvoeringen: https://tweakers.net/product/398200/lenovo-ideapad-y50-70/

Achter Lenovo Y50-70 hoort dus nog een reeks cijfers, bijvoorbeeld Lenovo Y50-70-59436484

Geen enkele van die Lenovo's heeft een SSD plus een HDD. Wel zijn er een aantal die een SSHD hebben. En ik neem daarom aan dat in jouw laptop een SSHD zit.

Wat is een SSHD? Klik daarvoor op de volgende link: http://computerkiezen.nl/website/computer-onderdelen/wat-is-een-sshd-solid-state-hybrid-drive/

 

Het is dus niet zo dat op het SSD gedeelte van de SSHD schijf je gehele Windows installatie staat. Op het SSD gedeelte zet Windows zelf de bestanden die het vaakst nodig zijn, zodat die het snelst kunnen worden aangesproken. Je hebt als gebruiker dus zelf geen invloed op welke data in het snelle SSD geheugen wordt opgeslagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! 

Als ik naar My Computer ga zie ik 2 schijven staan, 1tje met alle program files en bios en weet ik veel en eentje met wat drivers. Ik wist dat er een SSD (of een Hybrid drive, weet niet goed) in mijn pc zat dus ik ging er van uit dat het SSD gedeelte wel de kleinste moet zijn. Ook start mijn pc niet zo snel op en is hij vaak traag in het begin, wat voor mij duidt op een gewone HD. Ik ken er niet zo veel van dus ik kan hier compleet naast zitten. 

Bij deze dan de snapshot

http://speccy.piriform.com/results/hv1gZNy8gywyJ1u45s2mmDL

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Porrelaar,

Ik zal dan waarschijnlijk zo'n SSHD hebben inderdaad. De laptop is gewoon wat traag soms, zeker bij het opstarten, ondanks de goede specificaties... Ik hoor dan vaak ook de Hard Drive zwoegen en op taakbeheer staat hij dan vaak in 100%, waaruit ik dus aannam dat het SSD gedeelte niet of verkeerd gebruikt werd. Maar het lijkt dus loos alarm, bedankt voor de opheldering! 
PS: zou het een groot verschil maken om deze hard drive dan te vervangen naar een SSD schijf, ook al heeft hij al hoge specificaties?
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In je startpost heb jij het over een SSD van 25 GB. Dat klopt niet! het SSD gedeelte van je harde schijf is slechts 8 GB groot:

 

 
Quote

 

Storage
931GB Western Digital WDC WD10S21X-24R1BT0-SSHD-8GB (SATA): 36 °C

 

 

 

En het SSD gedeelte van een SSHD is nooit apart zichtbaar in de Verkenner.

Die partitie van 25 GB die jij ziet, heeft niets te maken met het SSD gedeelte.

Kenmerk van een SSHD is dat jij pas na verloop van tijd het nut ervan bemerkt. Windows houdt in de gaten welke programma's en bestanden jij het meest gebruikt. Die worden dan door Windows naar het SSD gedeelte verplaatst.

 

Je kunt het dus nog een paar weken afwachten of er verbetering optreedt in de snelheid waarmee je computer en je meest gebruikte programma's opstarten.

Aan de andere kant zal een SSHD nooit zo snel zijn als wanneer je een echte SSD gebruikt waarop Windows en je programma's staan.

 

Natuurlijk kun je de SSHD vervangen door een SSD en dan Windows vers installeren. Nadeel is dat je dan al snel minder opslagcapaciteit hebt, want een SSD van 1000 GB is flink aan de prijs.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.