Ga naar inhoud

Plotselinge hoge cpu temperaturen


Turbonl64

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik beschik over een samengestelde PC met een Asus Rampage Extreme III moederbord en een LGA1366 i7 950 CPU. De CPU is normaal overclocked maar in een poging om het probleem op te lossen is dit terug gedraaid. Ik bezit deze computer 2 jaar en de laatste 3 maanden zijn geen componenten toegevoegd (de laatste 2 componenten was een ssd die een hdd heeft vervangen, en een RAM upgrade door een lat van 12gb toe te voegen.)

 

Eergisteren kreeg ik een plotselinge crash van de pc tijdens het surfen. Bij opstarten gaf de bios een temperature error aan. Eens terug aangezet, checkte ik de temperaturen met speedfan. Deze gaf en geeft core temperaturen aan die beginnen bij 50-60 graden celcius en stijgen naar 90 tot 100 graden celcius na 15 minuten opgestart te zijn, terwijl er geen cpu intensieve programma's draaien. cpu gebruik schommelt tussen 12 en 15 procent, maar frequency draait gek genoeg op 3100-3300mhz.

 

Ik heb al de heat sink ontkoppelt, zuiver gemaakt en terug er op gezet. Zonder resultaat. Ik heb ook in de bios zoveel mogelijk parameters verandert (geen overclocking en maximale fan koeling). Niets lijkt te helpen. De heat sink zelf voelt redelijk koud aan, zelfs dichtbij de cpu. En de pc vertoont ook geen verdere problemen in functionaliteit, wat zeer raar lijkt gezien de cpu normaal figuurlijk zou moeten wegsmelten. Core Temp geeft voor de 4 aparte cores nochtans ook tussen de 80 en 100 graden aan.

 

Is de temperatuur sensor hier stuk? Of zie ik iets over het hoofd?

 

Indien nodig/gevraagd, kan ik foto's van de set up laten zien en screenshots van bios.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-1-2017 om 21:16, Dasle zei:

Heb je het BIOS al eens gereset naar de Default instellingen en welke koelpasta heb je gebruikt?

Hallo, sorry voor het late antwoord. Ik heb de bios niet gereset omdat ik zelf niet genoeg van OC ken en bang ben om de OC  settings te verwijderen. Ik heb wel een niet-OC profiel ingeladen.

 

Ik heb nieuwe koelpasta vandaag er op gedaan (dit was de eerste keer dat ik dat ooit gedaan heb). Dit heeft de temperatuur sterk doen dalen naar acceptabele waardes, maar nog steeds hoog (OC profiel staat hier terug aan):

xAQc2b.png

 

Wat me wel opvalt is dat de processor constant de maximum frequentie draait, ondanks cpu gebruik van 12-18 procent. Is dat normaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van welk OS maak je gebruik?

 

Download en installeer Speccy

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren. 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is. 


525a111b37ea3-Speccy.PNG 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware. 
Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ". 

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware. 

Meer info over deze procedure lees je 
HIER

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Dasle zei:

Van welk OS maak je gebruik?

 

Download en installeer Speccy

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren. 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is. 


525a111b37ea3-Speccy.PNG 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware. 
Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ". 

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware. 

Meer info over deze procedure lees je 
HIER

Hallo Dasle,

 

Ik heb gelukkig Speccy al een tijdje geleden geïnstalleerd. Hier is de link:

http://speccy.piriform.com/results/gvG8O8wxadlnVs0xIqeg8ee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-1-2017 om 13:56, Lipton zei:

Je zei dat je je processor OCed, gebruik je een after market cooler of de stock van Intel?

Ik weet nu niet uit mij hoofd of jouw mobo compatibel is met de AI suite 3 software van Asus... zo ja heb je dit geïnstalleerd?

Wel eerst en vooral ik heb de PC OC'd gekocht een paar jaar terug. Ikzelf ken niet genoeg van OC: Ik weet hoe ik de parameters moet veranderen, maar ik heb te weinig kennis van juiste voltages, etc.

De OC is redelijk licht, met een processor van basis frequency rond de 3,06 ghz OC'd naar 3,33 ghz. Dit maakt dat de stock cooler genoeg is om normaal rond de 45°C in idle te draaien, en 75 °C bij vol gebruik. Wel, althans tot 2 weken geleden.

Ik heb AI Suite 3 niet geinstalleerd nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Dasle zei:

Dan is de kans reëel dat je misschien de koelpaste te dik hebt aangebracht, want ook dan is de koeling slechter.

Koelpasta werkt het best als deze zo dun mogelijk is tussen CPU en de bovenliggende koeler.

Neem dit topic eens door over koelpasta.

De temperaturen zijn juist gedaald door nieuwe koelpasta er op te smeren. Dus voor alle duidelijkheid: op het moment dat ik mijn eerste post maakte, gaf Core Temp (en andere gelijkaardige programma's) aan dat alle kernen op 100°C stonden. Na nieuwe koelpasta er op te smeren (de oude die er nog op zat was niet van mij en zag er eerlijk gezegd heel slecht uit) is dit gedaald naar 80 °C.

 

Het probleem heeft niets te maken met koelpasta. Ik ben zeer doordacht er mee omgegaan en ik heb een paar video tutorials gezien voordat ik hier aan begon, buiten het feit dat het probleem vrij plotseling was gekomen toen ik nog geen koelpasta had vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Turbonl64 zei:

De temperaturen zijn juist gedaald door nieuwe koelpasta er op te smeren. Dus voor alle duidelijkheid: op het moment dat ik mijn eerste post maakte, gaf Core Temp (en andere gelijkaardige programma's) aan dat alle kernen op 100°C stonden. Na nieuwe koelpasta er op te smeren (de oude die er nog op zat was niet van mij en zag er eerlijk gezegd heel slecht uit) is dit gedaald naar 80 °C. Maar voor alle duidelijkheid, zelfs met die oude koelpasta draaide de cpu nooit boven de 75 °C tot een paar weken terug.

 

Het probleem heeft niets te maken met koelpasta. Ik ben zeer doordacht er mee omgegaan en ik heb een paar video tutorials gezien voordat ik hier aan begon, buiten het feit dat het probleem vrij plotseling was gekomen toen ik nog geen koelpasta had vervangen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.