Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb onlangs een nieuwe PC gekocht  met 2 SSD-schijven en 1 gewone harde schijf.  Ik weet intussen dat het niet goed is voor een SSD-schijf om die te defragmenteren.  Daarom heb ik de automatische defragmentatie in Windows 10 uitgezet, initieel enkel voor de SSD-schijven, niet voor de gewone.  Maar ik ondervond dat Windows dit toch deed, daarom heb ik later de automatische defragmentatie uitgeschakeld voor alle schijven.  Wat blijkt; Windows blijft dit automatisch doen voor de SSD-schijf waar Windows opstaat, de andere laat hij ongemoeid.  Hoe kan dit, doe ik iets verkeerd?  In de instelschermen spreekt men wel van optimalisatie, maar voor zover ik het begrijp is dit sinds Windows 10 hetzelfde als defragmentatie.  De verkoper zegt dat de nieuwe generatie SSD-schijven minder onderhevig zijn aan slijtage door schrijven, wissen en herschrijven. Maar om zeker te zijn:  hoe kan ik Windows 10 instellen dat er effectief geen automatische defragmentatie gebeurt (op de SSD-schijven)?  Alvast dank voor een antwoord. 

Geplaatst:
1 uur terug, Mayo zei:

Maar om zeker te zijn:  hoe kan ik Windows 10 instellen dat er effectief geen automatische defragmentatie gebeurt (op de SSD-schijven)?

Gewoon uitschakelen, meer kan ik daar niet over zeggen. Bij mijn SSD blijft die instelling perfect behouden.

Toon eens een afbeelding van 'Stations optimaliseren'.

Geplaatst:

Bedankt voor het antwoord, maar de instelling staat volgens mij op uit.  Hierbij zoals gevraagd de screenshots van de instellingen waarvan ik denk dat die een automatische defragmentatie tegenhouden.  Laat maar weten of dit al dan niet klopt.  

screenshot PCForum Defragm.xlsx

Geplaatst:

Misschien heb je het gemerkt, Mayo (aan je mailnotificatie) dat ik daarjuist dit schreef:

wellicht verwar je defragmenteren met optimaliseren:

" Schijfdefragmentatie is niet nodig
Vanwege de vele lees- en schrijfacties bij het defragmenteren is het niet verstandig een SSD-schijf te defragmenteren. Het is ook niet nodig want de schijf zal er niet sneller van worden. Herkent Windows de schijf als zijnde SSD-schijf dan zal deze sowieso niet worden gedefragmenteerd (maar wel geoptimaliseerd!), deze functie hoeft dan ook niet uitgeschakeld te worden. De optimalisatie- en defragmentatiefunctie is te vinden via de Windows Verkenner, klik met rechts op de C:-schijf, optie Eigenschappen, tabblad Extra, knop Optimaliseren. "

( Bron )

Maar omdat dit antwoord bij mij toch nog vragen opriep, heb ik het net gewist en ben me er wat in gaan verdiepen.

Ik vond oa dat Windows sinds de 8-versie niet meer spreekt van defragmenteren, maar de term optimaliseren gebruikte. (nu ja, dacht ik: een andere term die hetzelfde doet met een SSd: is dus niet aangeraden toch? - maar toch schrijft die site (in Bron) dat de functie niet uitgeschakeld hoeft te worden.

mmm...

Verschillende sites gebruiken de twee woorden door mekaar zonder er veel onderscheid onder te maken.

Tot ik bij het begrip Trimmen uitkwam:

" Trimmen
Trim is een commando dat ervoor zorgt dat een SSD een optimale schrijfprestaties behoudt. De werking van TRIM is pas echt begrijpen, als u zich een beetje in heeft verdiept hoe een SSD werkt. Een SSD slaat data op in 'pages' die weer zijn gegroepeerd in een 'block'. Om deze termen beter te begrijpen, is het verstandigom  even stilstaan bij de werking van Multi Level Cell (MLC) SDD. (LINK WIKI) Een Multi Level Cell bestaat uit miljarden geheugencellen die elke meerdere bits kunnen opslaan. Een geordendeverzameling van deze cellen wordt een page genoemd en is de kleinste eenheid om een bestand op te slaan of terug te lezen in een SSD. Een page heeft doorgaans een omvang van 4 KB. Slaat u dus een bestand op van 1 KB,dan neemt dit bestand 4 KB in beslag op de SSD.
Trimmen is nodig om je snelheid te behouden naarmate de schijf voller wordt.Voor een Intel SSD kan je een SSD toolbox downloaden op de intel website. Installeer deze en draai dit eens per week, daarmee trim je de Intel SSD.
Voor anderen fabriekanten staat die meestal wel aan, dan doet Windows 7 het trimmen automatischals je computer even niet gebruikt wordt. "  ( bron )

Maar blijkbaar heeft niet elk systeem deze mogelijkheid (?)

Verdere toelichting  die ik vond:

What this does is run the Trim command on the drive (if it supports it). It does not actually defrag the drive, as is the case with a traditional rotating drive. It is probably a good idea to execute Trim to wipe blocks which are no longer in use.

The Windows Assessment Tool (winsat) is what initially determines whether or not the drive is an SSD and switches the behavior of Disk Optimizer. Under Windows 8, winsat runs under the Microsoft\Windows\Maintenance schedule in the Task Scheduler. This is the same tool (winsat) that would disable defragmentation of SSDs on Windows 7.

Just to re-iterate the point and drive it home: Do not think of Disk Optimizer under Windows 8 strictly as Defrag; it is now a general purpose tool that performs the appropriate disk optimization task based on the type of disk which is attached. The identification of disk type is based on winsat.  (gaat al wel over Win 8)

( Bron )

Als ik die dingen allemaal samenknoop, kom ik uit bij:
Als je in de 10 (ook de 8 al) een SSD steekt, gaat windows die normaal herkennen en niet gaan defragmenteren.

Optimaliseren kan je dus wel laten aanstaan.  (optimaliseren (in de zin van Trimmen) )

(en zo bekeken, klopt de eerste tekst van Schonepc dus weer wel)

Geplaatst:

Hallo Passer,

Een ganse boterham hoor, maar als ik het goed begrijp moet ik mij eigenlijk geen zorgen maken. Simpel bekeken is optimaliseren voor een SSD-schijf Trimmen, voor een gewone harde draaiende schijf Defragmenteren?  Blijkbaar worden de 2 begrippen door elkaar gebruikt.  Toch wel vreemd dat als ik de instelling op Uit zet, toch een optimalisatie gebeurt.  Misschien omdat het Trimmen best wel gebeurt voor de SSD-schijf?  Maar goed, die ene SSD-schijf wordt bij mij enkel gebruikt voor Windows 10 en andere softwarepakketten, geen (constant wijzigende) data, dus veel wijzigingen gebeuren hier sowieso niet in.  

Alleszins bedankt voor het antwoord.  

Geplaatst:
2 uren geleden, Mayo zei:

Simpel bekeken is optimaliseren voor een SSD-schijf Trimmen, voor een gewone harde draaiende schijf Defragmenteren?

Neen.

Microsoft gebruikt voor de Nederlandse taal tegenwoordig Optimaliseren i.p.v. Defragmenteren. Optimaliseren heeft hier niets met TRIM te maken.

Ik heb gezien dat u zich geen zorgen hoeft te maken om de instelling van 'optimaliseren' (defragmenteren) van de SSD schijven. Dat staat UIT (gevinkt).

Geplaatst:

Hallo Passer,

Een ganse boterham hoor, maar als ik het goed begrijp moet ik mij eigenlijk geen zorgen maken. Simpel bekeken is optimaliseren voor een SSD-schijf Trimmen, voor een gewone harde draaiende schijf Defragmenteren?  Blijkbaar worden de 2 begrippen door elkaar gebruikt.  Toch wel vreemd dat als ik de instelling op Uit zet, toch een optimalisatie gebeurt.  Misschien omdat het Trimmen best wel gebeurt voor de SSD-schijf?  Maar goed, die ene SSD-schijf wordt bij mij enkel gebruikt voor Windows 10 en andere softwarepakketten, geen (constant wijzigende) data, dus veel wijzigingen gebeuren hier sowieso niet in.  

Geplaatst:

Droske,

Dan moet ik mij wel zorgen maken, de instelling staat inderdaad op Uit, maar toch blijft het systeem een defragmentatie doen (14-daags).  Het is eigenlijk dat dat ik heel vreemd vind.

Geplaatst:
11 uren geleden, Mayo zei:

Simpel bekeken is optimaliseren voor een SSD-schijf Trimmen, voor een gewone harde draaiende schijf Defragmenteren?

Volgens mij wel -  op deze pagina  lees je o.a.

- 1.JiBnMqyl6S.gifSSDs Aren’t as Small or Fragile as They Used to Be

- Windows Already Performs the Necessary Optimizations For You

en hierbij zelfs: " But Windows already knows this, too: modern versions of Windows will detect that SSD and will turn off defragging. In fact, modern versions of Windows won’t even let  you attempt to defragment an SSD. "

enfin: heel wat nuttige info om je kennis over ssd's eens op te krikken :)

Geplaatst:

Hallo Passer,

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.