Ga naar inhoud

Netwerksetup in nieuwbouw

frederick01

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

Ik ga binnenkort in een nieuwe woning trekken, en heb enkele vragen mbt de netwerksetup die ik er moet opbouwen. Ik heb in bijlage een bestand gevoegd hoe ik het zie, maar alle suggesties zijn uiteraard welkom. Naast de aangeduide bekabeling zwerven er natuurlijk her en der nog wireless toestellen rond in het huis, zoals dat in 2017 gaat :)

Enkele vragen die in me opkomen:

1. Zijn er bepaalde instellingen die ik moet doen in de Telenet router?
  2. De access points per verdieping, wat koop ik hier best? Routers of access points? Bepaalde instellingen die ik moet hanteren?
  3. Zijn er apparateren die een fixed IP adres moeten krijgen?
  4. Kan ik alle netwerknamen (Telenet router + 3 access points) hetzelfde zetten, zodat ik probleemloos over de verdieping kan switchen?
  5. Moet ik iets speciaals instellen aan de Synology om er overal aan te kunnen?
  6. De Foscam camera, best bedraad of draadloos? Is er impact op het netwerk indien ik voor 1 van de 2 opties ga?
  7. Kan de digicorder ook aangesloten worden op Access Point 1 om geen switch te moeten zetten in de garage?
  8. Heeft het zin om een router/access point te kopen van >300Mbps, gezien Telenet toch max 200 haalt?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

netwerksetup.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ook niet alles en met telenet heb ik zelf geen ervaring maar enkele algemene zaken kan ik je al wel meegeven.

Op 30-1-2017 om 21:04, frederick01 zei:

1. Zijn er bepaalde instellingen die ik moet doen in de Telenet router?

Normaal doet de installateur dit tenzij je alles zelf installeert.

Zorg wel voor een IP range die je kan gebruiken voor fixed IP's.

Stel bvb de DHCP range in van x.x.x.100 tot x.x.x.240

Dan heb je alle IP's onder de 100 om als fixed uit te delen.

3. Zijn er apparateren die een fixed IP adres moeten krijgen?

De gemeenschappelijke apparaten zoals de printer, de NAS en de camera geef je best een fixed IP.

Dat is makkelijker om ze nadien te bereiken.

4. Kan ik alle netwerknamen (Telenet router + 3 access points) hetzelfde zetten, zodat ik probleemloos over de verdieping kan switchen?

Ja, en dat is zelfs aan te raden.

8. Heeft het zin om een router/access point te kopen van >300Mbps, gezien Telenet toch max 200 haalt?

Dat heeft inderdaad zin.

Je verbinding naar internet zal wel beperkt worden door de snelheid van telenet maar de snelheid op je intern netwerk (bvb van pc naar nas) zal wel profiteren van de hogere snelheden.

aangepast door kweezie wabbit
Tikfout verbeterd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.