Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

vanmorgen sloeg ik een internetpagina op als htm-pagina met de bedoeling dat iemand anders die in een archief kon bewaren.

Probleem: ze was in FF opgeslagen via bestand > pagina opslaan als > dan gekozen voor webpagina compleet.

Ik kan ze zelf offline in FF openen, maar als ik ze in Edge open, zijn verschillende foto's van een fout formaat (hoogte/breedte klopt niet meer)

Is dit dus browsergebonden of kan ik dat probleem omzeilen zodat ze in gelijk-welke browser correct geopend worden?

Geplaatst:

Normaal zouden de opgeslagen pagina('s) in alle browsers moeten openen.

De praktijk leert ons echter dat dit niet zo is.

Ik  heb enkele testjes gedaan en dezelfde pagina opgeslagen met 3 verschillende browsers.

Daarna de opgeslagen pagina geopend in de andere browsers.

Resultaat:

Opgeslagen met IE wordt correct getoond in FF en Chrome.

Opgeslagen met FF wordt correct getoond in chrome maar NIET in IE.

Opgeslagen met chrome wordt correct getoond in FF en IE.

De pagina wordt ook steeds correct getoond in de browser waarmee ze werd opgeslagen.

Conclusie:

Gebruik IE of chrome als je pagina's wil opslaan en delen met anderen.

Of geef ze de link naar de pagina, dan kunnen ze zelf opslaan met met de browser van hun keuze.

Geplaatst: (aangepast)

Kweezie,

dank  je voor het uitproberen (zelf heb ik allen maar FF en Edge) - maar - oeps - 'k dacht dat ik geen IE had, maar controleerde het net en 't staat er toch (nog) op - 'k dacht dat ik het ooit verwijderde. :blush:

'k ga nu zelf eens proberen met IE > Eddge en Edge > FF .

'k ben er toch weer wat verder mee geraakt !

Edit: 

56 minuten geleden, kweezie wabbit zei:

Of geef ze de link naar de pagina, dan kunnen ze zelf opslaan met met de browser van hun keuze.

Als het zo eenvoudig was van het nù te kunnen lezen, hoefde ik alleen maar de link door te geven,

maar het is voor archivering van bepaalde artikelen - en dus is de vraag: is zo'n opgeslagen pagina binnen 50,... jaar ook nog te lezen...

(maar we kunnen niet meer doen dan ze in IE op te slaan en te hopen dat die later nog geconverseerd zal kunnen worden)

aangepast door Passer
Geplaatst:

Net geprobeerd: opgeslagen met IE en openen met Edge geeft foutmeldingen.

(het gaat over deze (niet simpele) bladzijde: http://tech.lavenir.net/webdoc-insertion-andenne/  )

(ondertussen maakte ik er een pdf-a van aan, maar het zou veel makkelijker zijn moest ik die pagina offline kunnen opslaan, maar dan wel zodat ze binnen x aantal jaren nog goed gelezen kan worden - ma 'k vrees dat ik op dit ogenblik nog teveel verwacht...)

Geplaatst:

KLopt helemaal, Kweezie, alleen: binnen zoveel jaar is de pagina achter die link er mogelijk niet meer...

Na: dank voor je uittesten en je meedenken!

Geplaatst:
1 minuut geleden, falstring zei:

mag ik ook nog even: in zulke gevallen print ik een pdf van die pagina (met cute pdf printer, maar dat terzijde).........

'k heb het zelf niet allemaal in orde, 'k werk ook maar 'in opdracht van'.

Een 'papieren' versie (kopie in dit geval) heeft het nadeel dat altijd ter plaatse moet bekeken worden èn dat je er geen tekst van kan kopiëren.

Daarom wordt er gewerkt met pdf-a's (arhive-pdf's die aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen - vb: plaatjes moeten minstens in 150 dpi).

Je kan natuurlijk van een jpg een pfd-a maken, maar daar kan dus geen tekst (direct) van gekopieerd worden, terwijl uit onze huidige pdf-a's dit wel kan.

Het archief is bedoeld om 'eeuwig' mee te gaan - vandaar dat dus linken-zelf ook geen oplossing bieden.

(gezien het makkelijker en met veel minder werk is van op een knopje Opslaan Als te drukken, dacht ik van sommige pagina's op die manier te gaan bewaren.

Gezien ze echter blijkbaar browser gebonden zijn schept dit in de toekomst mogelijk problemen om ze correct in beeld te krijgen...

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.