Ga naar inhoud

Oproep voor wereldwijde uitrol van DMARC voor e-mail


Aanbevolen berichten

Het is de hoogste tijd dat de DMARC-standaard voor e-mail wereldwijd wordt uitgerold en it-beveiligingsbedrijven moeten het goede voorbeeld geven, zo stelt de Global Cyber Alliance (GCA). DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance) is een standaard die door vijftien vooraanstaande internetbedrijven werd ontwikkeld, waaronder Microsoft, Facebook, LinkedIn en Google.

Het is een systeem dat gespoofte e-mails moet detecteren en voorkomen en wordt boven twee andere standaarden gebruikt, namelijk Sender Policy Framework (SPF) and DomainKeys Identified Mail (DKIM). Via DMARC kan een organisatie aangeven wat een e-mailserver moet doen met e-mails die niet aan het gepubliceerde SPF- en DKIM-beleid voldoen. Op deze manier kunnen spam en phishingmails worden gestopt.

Grote e-mailproviders zoals Gmail en Yahoo ondersteunen DMARC, maar dat geldt niet voor bedrijven en overheden. Zo blijkt dat vijf procent van de domeinen in de Britse publieke sector DMARC heeft ingeschakeld en bij de gezondheidssector in het land is dit zestien procent. De GCA keek naar 587 e-maildomeinen van it-beveiligingsbedrijven die deze week de RSA Conferentie in San Francisco bezochten. Slechts vijftien procent maakt gebruik van DMARC. Daarnaast blijkt dat de standaard vaak niet goed is geïmplementeerd, wat de effectiviteit vermindert.

Uit onderzoek zou echter blijken dat blijken dat organisaties die op de juiste wijze met DMARC werken 77 procent minder e-mailaanvallen ontvangen dan organisaties die DMARC helemaal niet gebruiken. Begin deze maand lanceerde de Nederlandse overheid en bedrijfsleven een coalitie voor veilig e-mailen, die misbruik zoals phishing en het afluisteren van e-mail moet tegengaan. De coalitie maakt zich onder andere sterk voor het invoeren van DMARC.

 

 

bron: security.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.