Ga naar inhoud

application goto

BenVA

Aanbevolen berichten

Hoi, 

Ik ontdekte recent "application goto" in vba. 
Nu probeer ik aan de hand hiervan naar een bereik te gaan met een bepaalde waarde, om zo doorheen een een excelbestand te kunnen springen aan de hand van buttons. Ik probeerde zus en zo, maar kom er niet zelf uit.

Online vind ik niet meteen een duidelijk antwoord op mijn vraagstuk, misschien hier iemand die raad weet? 

Het is de bedoeling dat ik aan de hand van knoppen naar een bepaalde categorie kan springen. 
Als in het voorbeeld bestand, als je op knop 1 drukt, dat de application goto naar de overeenkomstige cel springt, aan de hand van de waarde (hier tekst, mag ook een getal zijn) die in de te bereiken cel staat. In het voorbeeldbestand "1. Zus", in cel A5.

Of als je op knop 2 drukt, dat de application goto naar de overeenkomstige cel springt. In het voorbeeldbestand zou dat dan "2. Zo" zijn, in cel A12.
Ik geraak er naartoe door middel van een celverwijzing  (Cells(1,5) bvb), maar vind dus niet hoe het te doen als de goto bijvoorbeeld naar de cel moet springen die bvb. "WATER" staan heeft. Ik probeerde op allerlei manieren iets te doen met Value, maar... kom er dus niet.

Iemand een idee?

Hartelijk dank alvast voor eventueel denk en hulpwerk!

Ben

Boek 1 (1).xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 'application.goto'-methode wordt in de vba-helpfile van Excel goed uitgelegd.

Daarin kun je lezen dat er met die methode altijd naar een cel moet worden verwezen.

Als je door op B2 te klikken A5 wil selecteren, dan moet je dus:

- In B2 een knop plaatsen (daarvoor kan desgewenst ook een - al dan niet doorzichtige - rechthoek dienen).

- Aan die knop een macro toewijzen waarmee naar A5 wordt 'gesprongen'.

- Die macro hoeft slechts 1 regel te bevatten, nl:

Application.Goto Reference:=Worksheets("Blad1").Range("A5")

Je kunt A5 ook een naam geven, bv. 'Zus' (maar niet '1. Zus'); als je dat gedaan hebt kun je in de code in plaats van A5 die naam gebruiken: Zus .

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Alpha, dank je. 

Ik zal de helpfile van excel eens bekijken dan voor verdere informatie. Ik ben zo gewoon van zoeken online dat ik daar niet eens aan denk...
In ieder geval bedankt voor de bijkomende info mbt het gebruiken van een naam, denk dat daarmee mijn vraagstuk opgelost zal geraken :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.